Såriga bröstvårtor
Min lilla tös är 3,5 vecka och vi har haft problem med amningen sen dag ett nästan. Är väldigt säker på att hon tar ett för litet tag om bröstet men jag lyckas inte få henne att ta ett större tag, känns som jag försökt allt. Jag har försökt amma liggandes, halvsittande och sittande. Jag låter henne picka och söka efter bröstet så att hon gapar ordentligt, försöker forma bröstet så att det ska bli lättare att få in mer. Har försökt "dra" i hakan när hon väl tagit tag men inget funkar. Försöker se till så att hon måste böja bak huvudet när hon tar tag. Hon är dessutom väldigt snuttig och ligger vid bröstet minst 40min varannan timme och jag känner mej helt söndersliten varje gång. Vad mer kan jag göra?
Ena bröstvårtan har en djup lång spricka. Den andra har nåt som ser ut som en gul sårskorpa när den är torr och när hon precis ammat är det vitt och mjukt och ibland lossnar en bit. Någon som vet vad det kan vara? Mot såren använder jag lanolin och multi-mam sårkompresser och så smörjer jag in med bröstmjölk direkt när vi ammat färdigt men i och med att det snuttas väldigt mycket så är det svårläkt. Med min son fick jag svamp som inte syntes på honom eller mej och det känns lite grann som i början då men på BVC så tycker dom att det är lite tidigt med svamp. Vad har ni gjort mot era sår?