• Cingie

Såriga bröstvårtor

Min lilla tös är 3,5 vecka och vi har haft problem med amningen sen dag ett nästan. Är väldigt säker på att hon tar ett för litet tag om bröstet men jag lyckas inte få henne att ta ett större tag, känns som jag försökt allt. Jag har försökt amma liggandes, halvsittande och sittande. Jag låter henne picka och söka efter bröstet så att hon gapar ordentligt, försöker forma bröstet så att det ska bli lättare att få in mer. Har försökt "dra" i hakan när hon väl tagit tag men inget funkar. Försöker se till så att hon måste böja bak huvudet när hon tar tag. Hon är dessutom väldigt snuttig och ligger vid bröstet minst 40min varannan timme och jag känner mej helt söndersliten varje gång. Vad mer kan jag göra?

Ena bröstvårtan har en djup lång spricka. Den andra har nåt som ser ut som en gul sårskorpa när den är torr och när hon precis ammat är det vitt och mjukt och ibland lossnar en bit. Någon som vet vad det kan vara? Mot såren använder jag lanolin och multi-mam sårkompresser och så smörjer jag in med bröstmjölk direkt när vi ammat färdigt men i och med att det snuttas väldigt mycket så är det svårläkt. Med min son fick jag svamp som inte syntes på honom eller mej och det känns lite grann som i början då men på BVC så tycker dom att det är lite tidigt med svamp. Vad har ni gjort mot era sår?

• Svar på tråden Såriga bröstvårtor
  • Fjäril kär

prova amningsnapp. Det hjälper både mot dåligt tag och mot såriga bröstvårtor.

Sen mot enbart såriga bröstvårtor skulle jag tipsa om snäckskal.  Droppa i bröstmjölk i snäckskalen, sätt i bh och låt dom sitta där. Istället för amningsinlägg. 
    Lufta brösten mycket och ofta.  

• Flizus

Brukar hon tappa taget om bröstvårtan ofta? Det kan tyda på för kort tungband. Då har barnet svårt att få ett bra tag. Har bvc-sjuksköterskan tittat på när du ammat? Oftast så är det taget som leder till problem och det är lättare att rätta till om någon kunnig kan titta och ge råd. 

• Halley

Ja, prova amningsnapp. Det fungerade för mig och efter ca 2 månader behövdes det inte längre. Lite pilligare, men helt klart värt det om det funkar.

• Toodiloo

Hej, testa medela purelan kräm, finns på apoteket- helt galet bra o hjälper snabbt för såriga o ömma bröstvårtor. Hade önskat jag fick info om den av mvc istället för att ha ett amningshelvete i början.

Sen var det en i mammagruppen som tipsade och jag var skeptisk men funkade över all förväntan.

Lycka till!

• Cingie
    Flizus skrev 2015-02-22 21:14:00 följande:

Brukar hon tappa taget om bröstvårtan ofta? Det kan tyda på för kort tungband. Då har barnet svårt att få ett bra tag. Har bvc-sjuksköterskan tittat på när du ammat? Oftast så är det taget som leder till problem och det är lättare att rätta till om någon kunnig kan titta och ge råd. 

Nej hon tappar aldrig taget. Hur vet man annars att dom har kort tungband? Har pratat om amning lite smått med bvc dom senaste två gångerna vi varit där men jag har inte fått några tips och i nuläget uppfattar ja tyvärr intr våran bvc-sköterska som vidare kunnig när det gäller amning men jag ska testa ringa henne imorgon tror jag.

Amningsnapp har jag sett lite grann som ett sista alternativ för jag testade det när jag och sonen hade problwm med amningen. Då gjorde nappen smärtan ännu värre så jag är lite rädd för den.
  • Flizus
    Cingie skrev 2015-02-22 21:52:02 följande:
    Nej hon tappar aldrig taget. Hur vet man annars att dom har kort tungband? Har pratat om amning lite smått med bvc dom senaste två gångerna vi varit där men jag har inte fått några tips och i nuläget uppfattar ja tyvärr intr våran bvc-sköterska som vidare kunnig när det gäller amning men jag ska testa ringa henne imorgon tror jag.

Amningsnapp har jag sett lite grann som ett sista alternativ för jag testade det när jag och sonen hade problwm med amningen. Då gjorde nappen smärtan ännu värre så jag är lite rädd för den.
    Det är svårt att säga utan att se hur det ser ut. BVC ska kunna hjälpa till med amning men det är tyvärr inte alla som är så intresserade. Det kan vara svamp eller någon annan infektion. Ser du ut som flickan har torks i munnen?

Det allra vanligaste är att det är amningspositionen inte är optimal och det är då det som är nyckeln. 

Prata med bvc och föreslå en amningsobservation! Prova att fråga om hon har en kollega som kan hjälpa till om hon själv inte har tillräcklig kompetens. 
  • Lucy Pevensie

Finns det en amningsmottagning där du bor? Kontakta dem i sådan fall! BVC-sköterskor har i regel väldigt basal kunskap om amning och kan inte så mycket om problem och hur man löser dem.

• Gladskit

Jag skulle också rekommendera en amningsmottagning eller din MVC/BVC om de har barnmorskor eller sköterskor där de har rätt kompetens. De ser saker som man själv inte har tänkt på!

Själv hade jag stora problem med bröstvårtor som såg ut som köttfärs till slut på grund av stort och glupskt barn som visserligen hade bra tag men som ville äta oavbrutet i princip. Och sedan fick jag tyvärr både en svårbehandlad svamp, stafylokocker och streptokocker i brösten så amningen höll bara i drygt 5v innan jag blev tvungen att lägga ner den helt.

• Gladskit

Glömde skriva det men amningsnapp kan funka under själva amningen men för mig gjorde det extremt ont ändå. Och man måste vara noga med att tvätta/koka dem ofta för att förhindra bakterietillväxt.

Svar på tråden Såriga bröstvårtor