• Havregrynet

Gravid efter USKA-utbildning?

Hej. Vid årsskiftet är jag färdig undersköterska (jag är 22 år) och vill så gärna ha barn. Om jag blir gravid nu och går på mammaledighet 1,5 år - är jag ute från arbetsmarknaden då? Har mitt tåg gått då för att få ett fast jobb?

• Svar på tråden Gravid efter USKA-utbildning?
  • Fjärilslarv

Behörigheten att anställas som uska har du ju kvar så varför skulle ditt tåg gått?

• eber4

Jag skulle se till att ha ett jobb innan jag skaffar barn.

• Sisisisi

Jag var klar med utbildningen i juni och fick barn i juli. Inga problem alls att få jobb ett år senare. Fast jag hade iofs redan arbetslivserfarenhet sedan innan, vilket även min föräldrapenning baserades på. Har du koll på hur mycket FP skulle du få om du fick barn direkt efter utbildningen?

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Havregrynet
    Sisisisi skrev 2015-02-22 11:00:59 följande:

Jag var klar med utbildningen i juni och fick barn i juli. Inga problem alls att få jobb ett år senare. Fast jag hade iofs redan arbetslivserfarenhet sedan innan, vilket även min föräldrapenning baserades på. Har du koll på hur mycket FP skulle du få om du fick barn direkt efter utbildningen?

Jag har 3 års erfarenhet inom både äldreomsorg, barn med diagnoser och funktionsnedsättningar psykiskt och fysiskt. Jag hade en inkomst på 104 000 kronor förra året (halva året pluggade jag) och året innan det 175 000. Hur mycket föräldrapeng får man då? Lever med sambon som tjänar 280 000 om året.
  • Sommar15

Varför vara hemma så länge? Det försvårar ju helt klart dina möjligheter att komma in i jobbet. Kan inte din sambo också vara föräldraledig?

• Jossan21

Jag tycker inte att det är kört för att du skulle skaffa barn.. jag är klar med min utbildning i maj, och väntar barn i september :) <3 jag är gladare än någonsin och som tidigare talare nämnt har du ju kvar din utbildning som du sedan kan söka jobb med :)) tror många oroar sig i onödan, det gjorde jag också innan.. det löser sig alltid! en utbildning är iaf alltid bra o ha :) inom det jag område jag läser vet jag att det behövs folk inom så tror att jag lätt kommer att få jobb! USK behövs det ju också alltid så. Jag tycker du ska köra om du verkligen vill ha barn!! :)

• Fjärilslarv
    till sommar15:
    för att man vill vara med sina barn kanske? för att man inte vill att barnen skall börja förskola tidigt?
  • Sommar15
    Fjärilslarv skrev 2015-02-22 17:02:37 följande:

för att man vill vara med sina barn kanske? för att man inte vill att barnen skall börja förskola tidigt?

Menade inte att barnet skulle börja tidigare i förskola nödvändigtvis. Tänkte bara att barnet har ju två föräldrar och det underlättar ju för alla parter om man delar på hemmamånaderna, både ekonomiskt och för bägges arbetssituation, just eftersom frågan gällde jobbsituationen. Klart en arbetsgivare är mer välvilligt inställd att anställa någon som tänkte dela på föräldraledigheten med sin partner och därmed inte är hemma riktigt lika länge. Men alla gör ju självklart som de vill!
  • Havregrynet
    Sommar15 skrev 2015-02-22 13:49:36 följande:

Varför vara hemma så länge? Det försvårar ju helt klart dina möjligheter att komma in i jobbet. Kan inte din sambo också vara föräldraledig?

Absolut ska jag och sambon dela upp det. Dock har vi ingen som helst koll på HUR det går till, hur många dagar man har rätt till osv, det ska vi ta och kolla upp. Rena cirkusen innan man själv är gravid och insatt :) Sen satte jag 1.5 år för att ha marginal, man vet aldrig om barnet behöver extra vård pga oförutsedda händelser.
  • Sommar15
    Havregrynet skrev 2015-02-22 17:36:01 följande:

Absolut ska jag och sambon dela upp det. Dock har vi ingen som helst koll på HUR det går till, hur många dagar man har rätt till osv, det ska vi ta och kolla upp. Rena cirkusen innan man själv är gravid och insatt :) Sen satte jag 1.5 år för att ha marginal, man vet aldrig om barnet behöver extra vård pga oförutsedda händelser.

Nej såklart vet man aldrig hur det blir. Jag kollade nyss upp för min egen del och vi kommer för enkelhetens skull att dela rakt av, 9 mån var. Jag tar första halvan och han tar andra. Då får man också jämställdhetsbonus så lite extrapengar. Barnet blir då 1,5 år när den börjar dagis vilket vi tycker känns lagom, sen får man ju som du skriver vara flexibel och se hur allt blir. Tycker som någon ovanstående skriver att du ska försöka ha ett jobb innan du går på mammaledighet om det är möjligt, även för att få upp inkomsten så du får så hög ersättning som möjligt när du är hemma. Men låt inte jobb hindra barnplaner, barn kommer när de vill och allt annat går att pussla ihop runt det :) lycka till!
Svar på tråden Gravid efter USKA-utbildning?