Havregrynet skrev 2015-02-22 17:36:01 följande:
Absolut ska jag och sambon dela upp det. Dock har vi ingen som helst koll på HUR det går till, hur många dagar man har rätt till osv, det ska vi ta och kolla upp. Rena cirkusen innan man själv är gravid och insatt :) Sen satte jag 1.5 år för att ha marginal, man vet aldrig om barnet behöver extra vård pga oförutsedda händelser.
Nej såklart vet man aldrig hur det blir. Jag kollade nyss upp för min egen del och vi kommer för enkelhetens skull att dela rakt av, 9 mån var. Jag tar första halvan och han tar andra. Då får man också jämställdhetsbonus så lite extrapengar. Barnet blir då 1,5 år när den börjar dagis vilket vi tycker känns lagom, sen får man ju som du skriver vara flexibel och se hur allt blir. Tycker som någon ovanstående skriver att du ska försöka ha ett jobb innan du går på mammaledighet om det är möjligt, även för att få upp inkomsten så du får så hög ersättning som möjligt när du är hemma. Men låt inte jobb hindra barnplaner, barn kommer när de vill och allt annat går att pussla ihop runt det :) lycka till!