• Ponja

Räkning till företag i konkurs snälla hjälp

För 1 år sedan tog vi kort på vår dotter hos en fotograf genom hennes dagis.

I samband med att vi fick korten efter drygt 4 månader så gick fotografen i konkurs. Han sa att räkningen inte kunde betalas.

Nu hittade jag räkningen och blev plötsligt jätte orolig att man ändå skulle betalat den, räkningen står i dotterns namn! Men nu lär den ju knappast gå att betala, hans företag existerar ju inte längre.

Hur gör jag för att ta reda på om nu dottern har en skuld på detta? Vem kan jag kontakta? Vi har aldrig fått någon påminnelse på denna räkning. Har lite smått panik nu, så vore väldigt tacksam för hjälp!

Finns det en skuld så vill jag betala den direkt!

• Svar på tråden Räkning till företag i konkurs snälla hjälp
  • Kjell2
    Ponja skrev 2015-02-21 15:37:18 följande:

För 1 år sedan tog vi kort på vår dotter hos en fotograf genom hennes dagis.

I samband med att vi fick korten efter drygt 4 månader så gick fotografen i konkurs. Han sa att räkningen inte kunde betalas.

Nu hittade jag räkningen och blev plötsligt jätte orolig att man ändå skulle betalat den, räkningen står i dotterns namn! Men nu lär den ju knappast gå att betala, hans företag existerar ju inte längre.

Hur gör jag för att ta reda på om nu dottern har en skuld på detta? Vem kan jag kontakta? Vi har aldrig fått någon påminnelse på denna räkning. Har lite smått panik nu, så vore väldigt tacksam för hjälp!

Finns det en skuld så vill jag betala den direkt!

Konkursförvaltaren, kolla med kfm.
  • Ponja

Tack för ditt svar! Jag har inte en aning om vem konkursförvaltaren var.

Vad ska jag fråga kfm? Om det finns en skuld?

Jag är väldigt orolig för det, men samtidigt, borde man inte fått åtminstone en påminnelse då? Eller brev från kfm?

• jaghopparhögt

Barn får väl inte ens ingå avtal längre så om den står i hennes namn så är den inte giltig oavsett?

• Ponja

Är det så? Jag har inte en aning. Jag vet att jag hade en vän som när hon fyllde 18 så vällde de in skulder, bla ifrån skolfoto och liknand som hennes föräldrar inte betalat. Det ör visserligen många år sedan, men är jätte orolig att det ska bli likadant med min dotter nu.

• Nyfikna72

Vet du att det är konkurs så strunta i det, hade de velat mjölka ut de medel de kunnat så hade du fått en påminnelse från konkursförvaltaren eller nåt. Du kan ju dock sparavräkningen tills vidare men så länge de inte kräver nåt så händer det ju inget även om du avvaktar.

• Ponja

Tack för svar! Ja det känns ju så, som att man borde fått iaf en påminnelse då. Men då det gäller min dotter vill jag verkligen inte att det ska bli några efterdyningar för henne. Att det inte hux flux dimper ner en hög räkning med en massa ränta under flera år.

Så därför skulle jag väldigt gärna veta vem man kan kontakta för svar.

• Kjell2
    Ponja skrev 2015-02-21 15:48:45 följande:

Tack för ditt svar! Jag har inte en aning om vem konkursförvaltaren var.

Vad ska jag fråga kfm? Om det finns en skuld?

Jag är väldigt orolig för det, men samtidigt, borde man inte fått åtminstone en påminnelse då? Eller brev från kfm?

Du frågar kfm vem som är konkursförvaltare. Eller tingsrätten.
  • 130303

Är konkursförvaltaren färdig med konkursen så kan du vara lugn, då är allt borta. Och du bör ju fått en påminnelse innan fakturan går till Kronofodgen. Och om den nu mot förmodan skulle gått till Kronofodgen så blir man ju meddelad därifrån.

• Anonym (Ebenezer)

Det är väl klart att du ska betala räkningen om du har fått fotot (dvs. om fotografen har uppfyllt sin del i avtalet). Om fotografen inte har lämnat ut några bilder kan du innehålla betalningen. 

Visst är det så, att det knappast är troligt att det kommer några efterräkningar om du struntar i att betala men man skulle kunna konstruera ett 'worst case scenario' där förvaltaren återupptar konkursen inom en treårsperiod (det är väl det på konsumentfordringar) och endera begär betalning av alla som har beställt foton men inte betalat samt dröjsmålsränta eller säljer fordringarna till tredje part (kanske redan har gjorts i konkursen). 

Trots det kan du nog sova gott även om du struntar i att betala nu (det blir väl inte så mycket ränta om det värsta skulle inträffa). Men varför chansa? 

Svar på tråden Räkning till företag i konkurs snälla hjälp