-
Vår dotter är fem månader. Sedan hon föddes har vi vyschat henne till sömns, dvs promenerat runt med henne. Så har hon somnat varje gång, med enda undantag för när hon somnar i vagnen eller då hon somnar vid amning.Under hennes första månader sov hon på mig om nätterna eftersom hon vägrade sova ensam, nu sover hon på mage i sängen. (Vi vet att mage inte rekommenderas och behöver inga råd om den biten. Det var ett pragmatiskt beslut för att orka med. På rygg sover hon nämligen en liten stund, på mage sover hon upp till fem-sex timmar.)Hon är väldigt lättväckt; hon kan exempelvis aldrig sova kvar i vagnen när den stannar och hon vaknar ofta när vi lägger ner henne i sängen efter att ha sövt henne.Vi vill nu få henne att somna spontant, liggandes i sin säng. Jag ser många trådar om att det "bara" är att sitta med dem och vänta ut dem, men där framstår alltid som att barnet är nöjt eller bara smågnäller lite. Vår dotter blir Arg. Det finns inte på kartan att hon skulle jollra sig själv till sömns.Vi har nu några gånger försökt söva henne när hon ligger i sin säng. Vi lägger ner henne när hon visat trötthetstecken. Vi håller och stryker på ryggen, sjunger försiktigt. Hon jollrar, men sen förstår hon att hon inte får komma upp, då börjar hon skrika. Sen skriker hon tills hon somnar. Vi har testat fyra gånger. Två gånger tog det 20-20 min, tredje gav jag upp och ammade (däckade direkt) och fjärde gav jag upp helt pga ont i hjärtat. Hon bara skriker.Så det har funkat, men det blir ju snarare att hon skriker sig själv till sömns av utmattning än att hon somnar tryggt.Det är så svårt att veta när man härdar ut för att det på längre sikt ska bli bättre, och när vi typ traumatiserar henne. Vi vill ju att hon ska känna trygghet, inte panik, över sin säng.Ska vi lägga henne vid första tecken på trötthet? Hur vet vi när rätt tidpunkt är?Hur mycket skrik ska vi ta? Ska vi vyscha henne längre innan vi lägger ner henne?Hjälp! Vi vill så hemskt gärna få detta att funka och är beredda att jobba på det, men bara om hon mår bra.Tack för vänliga råd.
-
Svar på tråden Få bebis att somna spontant?
-
När de är så små - hon är på väg in i separationsfasen också - så är det det normala för dem att vilja ha kroppskontakt. Om det är jobbigt att gå runt med henne och bära så kan ni väl sitta med henne i famnen eller lägger er med henne i er egen säng?
Om det är extremt viktigt för er att hon somnar i egen säng så är väl TASS-metoden den som jag skulle rekommendera. -
Hon låter inte redo. Precis som föregående säger så är det en separationsfas just nu. Kan ni inte ha henne bärsele bärsjal? Varför är det så viktigt att få henne att somna i sin säng nu när hon är så liten?
-
Det är vad jag tänkt, att hon nog visat sig inte vara redo. Vi har lyssnat på vår omgivning, där flera tyckt att barn "borde" kunna somna mer spontant, att vi aldrig ens gett henne chansen att somna spontant. Det i kombination med att vi är väldigt trötta på att gå runt med henne mer än nödvändigt.
Ni har rätt i att det kanske är alldeles för tidigt och att vi givetvis kan skjuta på detta. -
Angående att traumatisera henne, du har ju en bra instinkt och får ont i hjärtat när hon gråter, bara att fortsätta lyssna på det och inte så mycket på omgivningen om det de säger inte stämmer överens med vad ditt hjärta säger.
-
Ni som har barn sedan innan, när skulle ni säga att det är dags att försöka se till att de kan somna utan vyschade, om det inte sker spontant?
-
Personligen tycker jag att spjälsäng är oerhört opraktiskt till små bebisar, eftersom man inte kan ligga bredvid dem och man kommer inte ifrån det där momentet av att "lägga ner" bebisen när hen har somnat i famnen.
Vi hade vår son sovandes på en madrass på golvet. Då kunde vi natta liggandes tätt intill honom och behövde inte flytta på honom när han hade somnat. Det lösningen passar kanske inte alla. Men för oss var det klockrent, och sonen har sovit fantastiskt bra hela tiden. -
Vår dotter på 6,5 månad somnar inte själv heller (har hänt fåtal ggr hos pappan eller när hon vart extremt trött) och det är bara att acceptera tänker vi. Aldrig att jag skulle köra någon skrikmetod eller annat, jag tänker det blir bättre framöver.
Hon vaggas eller ammas till sömns, oftast vaggas numera då amning inte alltid ens funkar på natten längre att söva om med. Vilket är lite trist. -
Vi samsover dock.
-
Vi bar och vaggade vår dotter till hon var 10 månader. Då gick det plötsligt att ligga bredvid henne i sängen tills hon somnade istället.
Vår tjej är liten och nätt så det var aldrig några problem att gå runt och vagga henne. Är det tungt kanske bärsjal/sele är ett alternativ om det inte fungerar att sitta och vagga henne. Med bärsjal eller bärsele kanske det fungerar att hon fortsätter sova där om det är svårt att lägga ner henne? -
Vår son är snart 10 månader och vi tassar honom. Har gjort det i ett par veckor nu och det funkar fin fint. Så fort han kom ur separationsfasen så flyttade vi in honom till eget rum och började tassa.
Det var rätt tid för oss. Tror man som förälder får vänta ut barnet och läsa av när det är dags, sen är det bara att testa. Men tror rent instinktivt att du får vänta ett tag till. Först efter 6 månader tror jag stämmer bra med de flesta barn.