• Alexi

Varför blir det så viktigt med lediga lov plötsligt när barnen börjar skolan?

Det känns som att det bland många föräldrar verkar oerhört viktigt att barnen är lediga hela eller delar av alla lov, sportlov, påsklov, höstlov mm (det här handlar alltså inte om sommar och jul då ju de flesta arbetande är lediga något). Däremot verkar det inte alls vara viktigt att barnen ska vara lediga medan barnen går på förskola, då framhålls ofta att man inte har koll på loven och att man inte ska vara lediga just när det är lov (tex i diskussioner gällande föräldralediga).

Men borde inte en tvååring generellt ha större behov av ledighet från förskolan än en sjuåring från fritids? Sjuåringen har ju ett behov av kompisar och aktivitet på ett helt annat sätt än tvååringen som ofta behöver föräldrarna mer.

Men det är så oerhört tydligt på förskolan hur olika man tänker. Vi har haft barn på förskola i 4,5 år och varje lov (av de här kortare loven) så är det stor skillnad mellan avdelningarna hur många barn som är lediga. I den rena femårsgruppen (där ju antagligen många barn har äldre syskon som går i skolan) är jättemånga lediga, nu kommande vecka när det är sportlov här är över hälften av den avdelningen borta. Medan på småbarnsavdelningen (där ju få har syskon som är skolbarn) är nästan inga barn lediga under dessa lov. Så uppenbarligen gör föräldrar väldigt olika prioriteringar mellan förskolebarn och skolbarn. Varför?

Ska tillägga att vi har ett barn på förskola och ett barn i förskoleklass och de går som vanligt under sportlovet, eftersom vi som vi alltid gjort (vare sig vi har barn på förskola eller skola), prioriterar att vara långlediga under sommaren och över jul.

• Svar på tråden Varför blir det så viktigt med lediga lov plötsligt när barnen börjar skolan?
  • En blå giraff

Vi har jobb med en hel del lediga vardagar. Så när äldsta bara gick på förskola var han ändå ledig 1-2 vardagar per vecka. Då kändes det inte lika viktigt att han skulle vara helt ledig på lov. Men nu när han går i skolan måste han ju vara där fastän någon av oss jobbar kväll eller är helt ledig under dagen. Det blir längre och fler dagar för honom helt enkelt nu när han går i skolan. Därför tycker jag det är viktigare med loven nu.

• scanmia

Skulle det kunna vara så att föräldrarna till små barn ser vikten av att hålla samma rutin och en fungerande vardag för den åldersgruppen. Lite äldre barn brukar ha lättare att hantera rutinbrott och i och med att skolan börjar så måste rutinen ändå brytas. För små barn är det kanske viktigare att ha kortare dagar under en längre tid än helledigt en lovvecka?

Spekulationer bara...

• Sisisisi

När mina barn gick i förskolan så gick de deltid och var ledig flera dagar i veckan. Nu när de går i skolan så går de heltid och alla dagar i veckan. Dessutom vill de ha lov så vi försöker att lösa det så gott det går. Jag själv tycker oxå att det är extremt skönt med lite lov :D

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Drottningen70

Känner att det handlar mer om att det äldre barnet är

Mycket mer

Medveten om att andra är lediga och att det egentligen är lov fast han får fortsätta vara i skolan som vanligt.

• Alexi
    scanmia skrev 2015-02-20 20:39:34 följande:

Skulle det kunna vara så att föräldrarna till små barn ser vikten av att hålla samma rutin och en fungerande vardag för den åldersgruppen. Lite äldre barn brukar ha lättare att hantera rutinbrott och i och med att skolan börjar så måste rutinen ändå brytas. För små barn är det kanske viktigare att ha kortare dagar under en längre tid än helledigt en lovvecka?

Spekulationer bara...

Min dotter var ledig alla lov när vi var föräldralediga med lillebror precis de flesta barn på vår förskola (då man omvandlar 15 timmar/v till 22 timmar/v men lediga lov), inga som helst problem vad jag hört att vara ledig klämdagar och alla lov även som små.
  • PrinsessanLeia

Därför att skolan ställer högre krav på barnen och gör dem tröttare än vad dagis gör.

Innan loven upplever man en mycket större trötthet hos skolbarnen än hos dagisbarnen

• En blå giraff
    Drottningen70 skrev 2015-02-20 20:50:04 följande:

Känner att det handlar mer om att det äldre barnet är

Mycket mer

Medveten om att andra är lediga och att det egentligen är lov fast han får fortsätta vara i skolan som vanligt.

Ja min son vet ju att det är lov och han skulle bli besviken om han fick vara på fritids hela lovet. Så visst är ju barnen mer medvetna än då de går på förskola.
  • Alexi
    PrinsessanLeia skrev 2015-02-20 21:00:00 följande:

Därför att skolan ställer högre krav på barnen och gör dem tröttare än vad dagis gör.

Innan loven upplever man en mycket större trötthet hos skolbarnen än hos dagisbarnen

Större krav på vadå? I förskoleklass är det ju inga prestationskrav om det är det du menar?

Och sportlovet är ju bara ca 2 månader efter jullovet, så himla trötta borde de ju inte hinna bli på den tiden...
  • pigglet

Nu har iofs barnen varit lediga alla lov, både på förskola och skola...

Men jag tänker att det kanske handlar om skolplikten - medan de går förskola kanske de har lediga dagar mitt i veckan, eller att man tar sig någon semestervecka ibland. När de kommer i skolålder är kan man ju bara vara ledig under loven.

• Alexi
    En blå giraff skrev 2015-02-20 21:01:18 följande:
    Ja min son vet ju att det är lov och han skulle bli besviken om han fick vara på fritids hela lovet. Så visst är ju barnen mer medvetna än då de går på förskola.
    Jag har bara förklarat att vi inte kan vara lediga alla lov men att vi ska åka bort på påsklovet så det fattar min dotter så det har inte varit minsta diskussion ens.
Svar på tråden Varför blir det så viktigt med lediga lov plötsligt när barnen börjar skolan?