Sängmobil
Letar efter en Sängmobil till min 7 veckors men vet inte riktigt vad jag ska välja. Vad köpte ni? Ska man ha med eller utan ljus som blinkar och har sig?
Letar efter en Sängmobil till min 7 veckors men vet inte riktigt vad jag ska välja. Vad köpte ni? Ska man ha med eller utan ljus som blinkar och har sig?
Vi hade bara en superenkel i trä med figurer och bilar. Den dög och underhöll vår dotter :)
Vi har en elektrisk mobil som spelar lite olika melodier och snurrar. Den har funkat jättebra, först som underhållning, därefter i samband med nattning. Ljudet och rörelserna var då för länge sedan bekanta och trygga. Idag lägger vi ner sonen i sängen och sätter på mobilen, stoppar om och smeker på kind - då somnar han ofta ganska fort. Mobilen köptes på Babyproffsen, märket heter TinyLove.
Vi har också en mobil som spelar och som projicerar bilder i taket att titta på (alltså utan något annat att fästa blicken på), men när vi fick den så var sonen närmare halvåret. Gissar att den första mobilen funkar bättre för de riktigt små. Det måste också vara mörkt i rummet för att bilderna ska synas. Idag är det mest ljudet som berör sonen. Det har blivit signalen för "det är dags att sova nu".
Det är bra att de har lång speltid och att man slipper "dra" upp dem manuellt. Vi tycker generellt att det är högt ljud på de elektriska mobilerna (och de flesta speldosor överlag ). Vi tejpar därför högtalarna för att dämpa ljudet något.
Skulle inte köpa mobil som blinkar. De måste ju även vara rogivande.
Ja jag tänker också att de som blinkar kanske kan vara lite stressande istället för rogivande.
Vi har en från Bellino som spelar olika melodier och naturljud, blinkar i olika färger och med insekter som snurrar. Dottern lyser upp när hon ser den och ligger och tittar fascinerat på den så på sätt och vis är den ju stimulerande men är hon trött somnar hon efter en stund, har dock svårt att säga att det skulle vara negativt då hon ser så glad ut när hon ser den...
Okej. Hmm, blir ju inte alls klokare på det här...