• tulip79

Förkylning o ökad känslighet mot mjölk/laktos

Dottern är drygt ett år. Efter en vecka med förkylning o 1 kräk/kväll o dålig mage var vi på vårdcentralen som tipsade om att hon tillfälligt kunde blivit laktosintolerant. Samma dag som vi började med mjölkfritt (i måndags) blev magen bättre. Är det bara en slump måntro?

Finns det någon där ute med barn som blir överkänsliga vid förkylning? Hur länge sitter det i? Hur vanligt är det att små barn är laktosintoleranta dvs att det inte går över?

• Svar på tråden Förkylning o ökad känslighet mot mjölk/laktos
  • 2barnsmorsan

Jag är själv laktosintolerant, vilket ju innebär att man tål laktos i mindre mängder men är överkänslig. Och jag brukar bli mer känslig när jag är sjuk. Men jag är ju alltid över känslig.

Sen vet jag att vissa barn lan få ont i magen och även kräkas vid tex förkylning men det har jag hört har att göra med att det finns körtlar i magen (och på andra ställen i kroppen) som blir svullna vid infektion och att dessa då irriterar vissa barn mer. Min son kräks tex ofta vid förkylning.

• 2barnsmorsan

Jag svarade kanske inte på frågan, jag tänkte att hon kanske är som min son, har känslig mage och får väldigt svullna körtlar. Han är också lite känslig för mjölkprodukter, men det går oftast bra.

Svar på tråden Förkylning o ökad känslighet mot mjölk/laktos