• FruSötPotatis

STRAFFARBETE på min sons skola

Hej!

På min sons skola har de nu slutat med kvarsittning och infört straffarbete istället.
    Straffarbetet går ut på att barnen ska stanna kvar länge efter skoltid och städa bort klotter.

Är detta rätt eller fel?
    Är det lagligt?

• Svar på tråden STRAFFARBETE på min sons skola
  • lilly

Olagligt vet jag inte riktigt. Lagen säger ju att man inte får jobba före man fyller 13 år, men ett arbete innebär ju i regel något du gör frivilligt och dessutom erhåller lön för. I detta fallet handlar det mer om att man vill straffa barnen (och dessutom skadar det inte att de lär sig städa men det ska i så fall vara efter sig själv.) Det jag hittade var en artikel där föräldrar och barn tvingades städa för skolan skulle spara pengar. Då sa Skolinspektionen att det var fel då det stred mot Skollagen. Den säger att skolan ska vara avgiftsfri och att skolorna inte får kräva någon motprestation av eleverna, varken i form av pengar eller arbete. Men i detta fallet rör det ju inte något som ALLA eleverna måste göra, utan bara de som misskött sig. Det var också en egen tolkning av Skollagen från Skolinspektionens sida. Möjligtvis kan man säga detta till skolan (att de inte får kräva motprestation av eleverna). Hur gamla är barnen?

Länk till artikeln: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5463909

• Jimmyjim

Om du räknar klotterstädning som straffarbete, räknar du då vanlig kvarsittning som fängelse?

• pluvdo

Kan knappast se hur det skulle kunna vara olagligt. Utom kanske ifall barnen måste använda farliga medel till rengöringen.

• Anonym (Bea)

Jag är tveksam om det är lagligt. Vanlig kvarsittning med max en en timme efter avslutad skoldag brukar anses vara okej men då är tanken att barnet ska ta igen förlorad studietid. Inte bestraffas. Kolla med Skolverket vad som gäller.

• Butterscotch

Det känns ju inte helt självklart att all kvarsittning ska ersättas med klottersanering, men om elever ertappats med att förstöra skolans egendom är det väl rimligt att de får som konsekvens att rätta till felet.

• Fiona M

Är det han som klottrat borde du själv föreslå att han hjälper till att ta bort det.

• FruSötPotatis

DET ÄR  JU FÖR FAN INTE MIN SON SOM SOM HAR KLOTTTRAT!!!!
    hUR KANNI TRO NÅT SÅNT! aVSKUM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111!!!

FÖrlåt, men jag hettar till liite när folk förolömpar mitt släkte och min avkommma!

• Butterscotch
    FruSötPotatis skrev 2015-03-02 11:43:33 följande:

FÖrlåt, men jag hettar till liite när folk förolömpar mitt släkte och min avkommma!

Överreaktion much?

Herregud.
  • telly
    FruSötPotatis skrev 2015-03-02 11:43:33 följande:

Vad har din lilla ängel gjort då?
  • puss
    telly skrev 2015-03-02 12:37:23 följande:
    Vad har din lilla ängel gjort då?
    INGEEEEEETTTTT!!

Han fick bara kvarsittning ändå givetvis. Läraren är antagligen avundsjuk och bitter.
  • FruSötPotatis

Mikn sons klasskompis hade fått en iPhone 3G (Gu så gammal) i present och skulle åka till london på sportlovet 2 dar. Då säger den jävla mytomanen att min Älskade son ska ha sagt """det är ju inget, vi ska till New York i två veckor""
    Då slog den fattiga jäveln min son i ansiktet och började gråta. Då tog min son en bandyklubba och klappade till honom så att han svimmade. 

Jag tror inte på ett ord av denna story som fröknarna ( Som är horor) berättar.

• puss
    FruSötPotatis skrev 2015-03-02 12:44:47 följande:

Mikn sons klasskompis hade fått en iPhone 3G (Gu så gammal) i present och skulle åka till london på sportlovet 2 dar. Då säger den jävla mytomanen att min Älskade son ska ha sagt """det är ju inget, vi ska till New York i två veckor""
    Då slog den fattiga jäveln min son i ansiktet och började gråta. Då tog min son en bandyklubba och klappade till honom så att han svimmade. 

Jag tror inte på ett ord av denna story som fröknarna ( Som är horor) berättar.

Omg är det samma bandyklubba???
Svar på tråden STRAFFARBETE på min sons skola