• marriew

Föräldraledig utan FP

Hej,

Ska försöka planera in föräldraledigheten men min gravidhjärna fungerar inte riktigt som den ska.

Väntar mitt första barn i maj.

Min fråga:

Kan jag vara föräldraledig året ut utan att ta ut föräldrapenning? (Vi klarar oss ekonomiskt med bara min sambos inkomst)

Sedan från Januari nästa år dela upp våra föräldradagar med föräldrapenning.

Händer någonting med SGI? Eller kan min arbetsgivare/försäkringskassan neka detta?

Tack för svar

/Förvirrad

• Svar på tråden Föräldraledig utan FP
  • Isse81

Du kan vara föräldraledig hela första året utan att ta en dag, din sgi ska vara skyddad. Från barnet har fyllt 1 år behöver du ta 5 dagar för att skydda din sgi. Dubbelkolla allting med försäkringskassan bara.

Molly 111102 bf 150216
  • marriew
    Isse81 skrev 2015-02-18 09:36:27 följande:

Du kan vara föräldraledig hela första året utan att ta en dag, din sgi ska vara skyddad. Från barnet har fyllt 1 år behöver du ta 5 dagar för att skydda din sgi. Dubbelkolla allting med försäkringskassan bara.

Tack för svar:)

Vet du om arbetsgivaren kan säga något om det? För jag kan ju alltså vara hemma i över 2 år.
  • Ramborg

Det är två delar.

Föräldraledighet, dvs rätt att vara borta från jobbet. Det har du rätt till: Dels tills barnet fyller arton månader. Och därefter under tid som du har föräldrapenning.

SGI- skydd har du för det första tills barnet fyller ett år. Och därefter måste du ta ut föräldrapenning i den omfattning du avstår från arbetet, normalt sett fem dagar per vecka, för att ha din sgi skyddad.

42.
  • marriew
    Ramborg skrev 2015-02-18 10:31:42 följande:

Det är två delar.

Föräldraledighet, dvs rätt att vara borta från jobbet. Det har du rätt till: Dels tills barnet fyller arton månader. Och därefter under tid som du har föräldrapenning.

SGI- skydd har du för det första tills barnet fyller ett år. Och därefter måste du ta ut föräldrapenning i den omfattning du avstår från arbetet, normalt sett fem dagar per vecka, för att ha din sgi skyddad.

Min chef kan inte säga emot alltså om jag vill vara hemma till maj nästa år (När barnet är ett år) utan föräldrapenning och efter det ta ut ett år med full föräldrapenning ?
    Jag blir överlycklig om det stämmer, då kan jag vara hemma heltid i två år och ta hand om våran son.

• Ramborg
    marriew skrev 2015-02-18 11:43:15 följande:

Min chef kan inte säga emot alltså om jag vill vara hemma till maj nästa år (När barnet är ett år) utan föräldrapenning och efter det ta ut ett år med full föräldrapenning ?

Jag blir överlycklig om det stämmer, då kan jag vara hemma heltid i två år och ta hand om våran son.

Exakt. Läs föräldraledighetslagen.
    42.
  • VB52015

Måste bara säga vilken toppen idé! Jag är, och var med första, också hemma utan att röra pengarna. Jag har inte lika hög sgi som min man så han får ta ut istället, han är ledig fredagar, och kommer att vara i många år till. Nu väntar vi tredje och även med hen kommer vi att vara hemma på detta vis. Min man var f.ledig med äldsta i åtta månader men nu med andra och tredje blir det inte riktigt så länge, utan mer att de är lediga tillsammans alla fredagar och kanske någon halvdag i veckan. (Äldsta går i skolan.)

2007 | 2013 | 2015
Svar på tråden Föräldraledig utan FP