• Bobbo88

Förlossningsväskan

När packade ni förlossningsväskan? Är i v 36 nu. Har börjat plocka fram lite saker som jag vill ha med, bebiskläder, amningsinlägg mm. men mycket jag vill ha med använder jag dagligen, mysbyxor tex. Vad ska man ha med sig i klädväg till mig? Vad åkte ni in i? Ska jag köpa amingsbh och ta med? Isf vad skall man ha. Ursäkta alla 1000 frågor, men är så osäker på allt som har med förlossningen att göra. (första barnet)

• Svar på tråden Förlossningsväskan
  • Mascaraklumpar

Jag tog med kläder och babyskydd till barnet samt och trosor och en extra topp till mig själv. Nu för tiden är ju de flesta bb-besök så korta, och vi bor relativt nära så i värsta fall hade vi kunnat åka hem och hämta mer saker.

• Bubbel85

Jag skrev ner allt vi skulle ha med på en lapp och la i väskan. Var väldigt enkelt att "bocka" av allt när vi skulle åka in sen. Speciellt om det blir sambon eller nån som får packa om du inte skulle va på packhumör :) Packade ner typ bebiskläder, godis och sånt typ v.36 men allt annat slängde vi ihop innan vi åkte.

Ta med en lång tröja/kofta som täcker rumpan. Känns skönt när man går omkring i blöja/jättebinda sen. Annars finns det mesta på sjukhuset så det behövs inte så mycket... Eller snarare är det inte panik om man skulle glömma nåt :)

• Fjäril kär

packa det du behöver för dig själv första natten.   Har du nära hem kan alltid pappan eller någon anhörig komma dagen efter med det som behövs senare.  Du behöver alltså inte packa en resväska för en hel vecka.   Packa verkligen det nödvändigaste.  i regel är man så trött efteråt att man sover tillsammans med bebisen och inte gör så mycker mer än att sova och amma.  Så sjukshusrocken är oftast det skönaste plagget att ha på sig och man slipper vara rädd för att bloda ner eller läcka bröstmjölk. 

Jag packade min väska i vecka 33 vilket var tur för bebis föddes spontant i vecka 35...    

Kom också ihåg att kolla med bb om du behöver köpa med dig egna blöjor till bebisen.  Oftast är det då så att man får två blöjor till bebis , en vid förlossningen som direkt tas på och så får man en extra med sig i handen. Resten får du hålla med själv. 

• Maddi
    Bobbo88 skrev 2015-02-17 17:15:42 följande:

När packade ni förlossningsväskan? Är i v 36 nu. Har börjat plocka fram lite saker som jag vill ha med, bebiskläder, amningsinlägg mm. men mycket jag vill ha med använder jag dagligen, mysbyxor tex. Vad ska man ha med sig i klädväg till mig? Vad åkte ni in i? Ska jag köpa amingsbh och ta med? Isf vad skall man ha. Ursäkta alla 1000 frågor, men är så osäker på allt som har med förlossningen att göra. (första barnet)

Jag ska börja packa redan nu och är i vecka 32, förra gången skulle jag packat i vecka 35 men han inte så långt i graviditeten.

Jag vill görna ha mysbyxor till förlossningen och efteråt då de känns bekvämast och sen vet man aldrig om de blir akut snitt och efter de är nig inte jeans att föredra antar jag. Om du ska ha lustgas så ta gärna med lypsyl och sen den gången man verkligen vill kunna andas normalt så är det ju under förlossningen, nässpray.

Schampoo finns inte att låna på bb hos oss. Filt till bebis. Annars packar man nog alldeles förmycket i väskan. Tänk på att anhöriga inte får mat.
  • Christabel81

Denna gång ska jag packa mer saker till mig. Ett tips! Sist tog jag för givet att jag skulle hem direkt efter, vilket också hände. Men jag hade ingen tanke på ifall det blir snitt eller att man måste stanna av annan anledning. Ett extra ombyte eller 2 är bra. Amningsbh är bra att ha. Finns bra och prisvärda på hm och lindex.

En filt till babyn glömde vi sist, det behövdes tydligen i bilen på väg hem enligt personalen. De lånade motvilligt ut en med landstingets logga.

• Nyfikna72

Mysbyxor? Jeans? Så fort du blir inskriven så åker väl sjukhuskläderna på. Det sista de vill är att behöva klä av nån om det händer nåt.......

• tomsfru

Hmm vi fick då iaf blöjor på bb.... dessutom ligger det ju blöjor i gratispåsarna de delar ut. Filt, pyjamaser o mössa inne o ute till bebisen, duschgrejer, nåt gott o äta o dricka, morgonrock

• Dixie
    Nyfikna72 skrev 2015-02-17 19:09:58 följande:

Mysbyxor? Jeans? Så fort du blir inskriven så åker väl sjukhuskläderna på. Det sista de vill är att behöva klä av nån om det händer nåt.......

efter förlossningen behövs ju egna kläder - jeans hade jag dock skippat med mjuka byxor behövs! 
  • Christabel81
    tomsfru skrev 2015-02-20 08:33:56 följande:

Hmm vi fick då iaf blöjor på bb.... dessutom ligger det ju blöjor i gratispåsarna de delar ut. Filt, pyjamaser o mössa inne o ute till bebisen, duschgrejer, nåt gott o äta o dricka, morgonrock

Vi fick ingen gratispåse, vilket jag tyckte var lite tråkigt. "Alla" andra verkar få. Vi bor i Skåne, vet inte om det är så i hela region Skåne...
Svar på tråden Förlossningsväskan