• Anonym (anonymmm)

PCO! se hit!

Hej kan man bli gravid på naturlig väg utan några hormon mediciner när man har PCO?

• Svar på tråden PCO! se hit!
  • Jag är bara jag

Ja,självklart om du har samlag före/under en äl och ägget är befruktningsbart. De med PCO är oftast mer fertila än övriga när de väl har äl.

• Anonym (Medelfertil)

..OM man nu har ÄL ;)

Får man fråga om/var det finns några studier/undersökningar man kan läsa detta att kvinnor med PCO skulle vara fertilare?

Har själv försökt 5 månader utan framgång. Nu efter min första hormonbehandling väntar jag med spänning på BIM.

• Jag är bara jag
    Anonym (Medelfertil) skrev 2015-02-17 18:13:00 följande:
    ..OM man nu har ÄL ;)
    Får man fråga om/var det finns några studier/undersökningar man kan läsa detta att kvinnor med PCO skulle vara fertilare?

Har själv försökt 5 månader utan framgång. Nu efter min första hormonbehandling väntar jag med spänning på BIM.
    Sa läkaren som gjorde min utredning och även vår IVF-klinik. PCO:are är lättaste felet att åtgärda och de som lyckas bäst vid IVF. Även de som lättast får barn efter 40 för då försvinner PCO:n,men äggen är kvar och bra. Jag känner en som har mens kanske 2 ggr per år och lyckades på första "försöket" att få barn! Andra barnet krävdes IVF,men då fick hon ut tre ägg som blev tvillingar vilket är ytterst ovanligt bland vanligt folk.
  • Anonym (Medelfertil)

Undrade om det fanns någon speciell undersökning s gjorts då jg själv försöka lära mig allt som finns om PCO och fertilitet.

Återstår att se om jag är superfertil or not ;)

Men ja jag är glad att jag har PCO som ställer till det och jag vet att det är så "enkelt" som att ta hormoner som triggar ÄL och så är problemet löst typ (i generella termer).

Jag tycker mest synd om de par som är ofrivilligt barnlösa UTAN att det hittats något som helst fel.

• Anonym (progesterall)

Man kan behandla PCO på naturlig väg. Läs på om progesterall, en progesteronkräm som hjälpt många att normalisera menstruationscykeln och minskar även risken för missfall.

• Anonym (Preggo)

Mitt första barn blev till md pergotime, men mitt andra på naturlig väg. Gick ner litegranna i vikt och tränade regelbundet, fick regelbunden mens och blev gravid :)

• Anonym (Lycklig!)

Hej! Jag måste bara dela med mig av min historia, slutade med p-piller för drygt ett år sedan och fick då mycket oregelbundet/utebliven mens. Sökte hjälp och fick komma till gyn i september 2014, det konstaterades då att jag hade pco "model grav" med utebliven ägglossning. Jag la efter det om min kost och uteslöt kolhydrater (så gott det gick:)), fick mens några ggr och efter jul började jag på akupunktur, fick en riktig mens efter första behandlingen i början av januari och fick i början på feb. ägglossningen, plussade igår! :D

Det finns artiklar att läsa om den goda effekten akupunktur har på oss kvinnor med pco! Rekommenderas starkt! Lycka till alla fina!

• Snowflakee

Jag har pcos och när jag blev gravid med mitt första barn så va det på naturlig väg och vägde då 83 kg 180 lång. Vid barn nr2 så vägde jag 93 kg och det gick inte alls, fick efter 1½år utskrivet pergotime och det tog sig på andra kuren. Nu försöker vi med tredje barnet och har fått tid hos läkaren om 3 månader så ska prova att gå ner i vikt under tiden väger nu 103 kg. Så misstänker att det är vikten som styr äl väldigt mycket. Sen har jag hört att många PCOare har blivit gravida med LCHF, redan efter bara 1-3 månader. 

Svar på tråden PCO! se hit!