• hrewak

Vänja sig vid flaskmatning...

Har en dotter på snart 4 veckor (mitt andra barn) som behöver lite extra mat i form av ersättning eftersom min mjölk inte räcker. Vi har försökt med ersättning nu i snart 2 veckor, men varje gång flaskan kommer fram blir det kaos :( kan lyckas lura i henne lite ersättning ibland om hon halvsover annars blir det världens kamp och slutar med att dottern skriker och gråter.. Känns hemskt och är väldigt jobbigt. Har provat olika flaskor, olika värme, olika sätt att hålla dottern osv...
    Hur lång tid tar det innan hon vänjer sig vid flaskmatning? Och kan det gå lättare om jag slutar amma helt? Vet ju att det är bra och viktigt att amma, men det viktigaste är ju att dottern blir mätt, nöjd och växer som hon ska...

• Svar på tråden Vänja sig vid flaskmatning...
  • Dockan

Om ditt barn inte vill ta flaska, trots att mat rinner "lätt" ner i magen funderar jag på hur ni kommit fram till att hen behöver ersättning? Är det vikande viktuppgång? Har bebisen haft infektioner som påverkar vikten? Hur ofta äter hen?

Håller med ovanstående annars. Koppmatning, minskar risken för tuttförvirring. Ge gärna många små doser ersättning och amma innan och efter så att din oroduktion inte störs. Ersättning är svårsmält och de däckar och sover förbi amningstillfällen.

Om du VILL amma så testa tillmatningsset. Det är en sond man fäster på bröstet och kan tillmata i samtidigt som din bröst stimuleras att producera. Eller kanske intensivamma för att få upp produktionen? Hade också lite väl lite mat runt en månad, vi tog en helg och ammade/pumpade upp min produktion. Fast för mig var amning viktig, känslomässigt också. Det är ju bara du som vet hur mycket den betyder för dig. :)

• Dockan

Ett tips är också Amningshjälpens hemsida och rådgivningsgrupp, har gett mig väldigt mycket då vi ville behålla amningen men öka vikten.

Lycka till.

• hrewak

Har provat även med kopp och sked och det är inte omtyckt det heller.

Hon ammar ofta, men blir inte mätt/nöjd. Olycklig bebis och knappt gått upp något från födelsevikten (pendlat lite upp och ner, men gått mer ner än upp i vikt senaste 2 veckorna). Därav tilläggsmatning. Har ännu inte provat tillmatningsset, men läst om det. Känns dock extremt osmidigt och lär göra mig superlåst hemma vilket inte känns som ett alternativ. Måste kunna göra saker med storasyskonet med..

Amningen är superviktig, (därför jag fortfarande håller på med det mycket också) men inte på bekostnad av bebisens och mitt välmående.

• Dockan

Det beror på hur man tänker kring nöjd, tycker detta inlägget är bra: sagogrynet.wordpress.com/2013/03/08/nojda-barn/

I den åldern hade jag som mest 90 min mellan varje amningsstart.... och det är inte så mycket egentligen. Tilläggas ska att han ofta åt en halvtimma. Visst är det mycket när man är i det.

Tanken med tillmatningset är ju att de ska öka din produktion så man kan fasa ut ersättningen.

Hur gammal är storasyster? Kan man ha en lekhörna där du ammar?

Visst är det bekymmersamt när de inte går upp. Är ju mer mjölk som gäller antingen genom tätare amning eller flaska. Anledningen till att jag försöker tipsa om allt annat än flaska är att amningen inte helt sällan konkurreras ut av flaskan. Inte nöjd, kan ju som ovan vara att hen helt enkelt är mycket nöjd.

Testat olika flasknappar? Det sägs att medelas Calma är mer lik bröstet.... Tycker du ska pumpa lite om du hinner också mellan amningarna när du känner att amningen är viktig. :)

Kram till er

• Dockan

...och man har uteslutit urinvägsinfektion eller annat fel på BVC?

• hrewak
    Dockan skrev 2015-02-17 12:17:27 följande:

Det beror på hur man tänker kring nöjd, tycker detta inlägget är bra: sagogrynet.wordpress.com/2013/03/08/nojda-barn/

I den åldern hade jag som mest 90 min mellan varje amningsstart.... och det är inte så mycket egentligen. Tilläggas ska att han ofta åt en halvtimma. Visst är det mycket när man är i det.

Tanken med tillmatningset är ju att de ska öka din produktion så man kan fasa ut ersättningen.

Hur gammal är storasyster? Kan man ha en lekhörna där du ammar?

Visst är det bekymmersamt när de inte går upp. Är ju mer mjölk som gäller antingen genom tätare amning eller flaska. Anledningen till att jag försöker tipsa om allt annat än flaska är att amningen inte helt sällan konkurreras ut av flaskan. Inte nöjd, kan ju som ovan vara att hen helt enkelt är mycket nöjd.

Testat olika flasknappar? Det sägs att medelas Calma är mer lik bröstet.... Tycker du ska pumpa lite om du hinner också mellan amningarna när du känner att amningen är viktig. :)

Kram till er

Jag har tolkat det som att hon inte är nöjd eftersom hon ammar ofta och många gånger släpper bröstet och gråter. Med amma ofta menar jag minst 3-4 gånger i timmen. Det plus att hon inte går upp i vikt. Känner ju själv att bröstet inte hinner fylla på sig och jag hinner omöjligt pumpa ut några mängder emellan (tyvärr har jag bara ett bröst att amma med). Har inte heller känt att jag har lika hög produktion denna gång som med första barnet.

Äldre dottern är snart 4 och jag försöker leka samtidigt som jag ammar, men vi måste även kunna gå ut lite för att hon ska bli av med lite energi och det känns inte optimalt om jag ska ta med ett tillmatningsset och fixa med ute flera gånger. Speciellt inte nu under vintern.
  • Tangent

Jobbigt när dottern inte går upp i vikt och inte vill ha ersättning.
    Det behöver ju inte vara din mjölkproduktion det är fel på, utan dottern kanske har dåligt tag eller möjligtvis kort tungband, bb och bvc är inte alltdi så bra på amning. Ring en hjälpmamma i amningshjälpen http://amningshjalpen.se/hitta-hjalpmammor-2

Svar på tråden Vänja sig vid flaskmatning...