• Anonym (Anonym)

Föräldrapenning

Har fått ett beslut av er där det är beslutat om sgi. Har för mig att det också stod, på mina sidor, att jag får si många dagar på sjukpenningnivå och så många dagar på lägstanivå. Betyder det att jsg kommer få min föräldrapenning baserat på min sgi? Vet nämligen att jag uppfyller kravet för att få sgi fastställd men det var mer osäkert om jag skulle uppfylla 240-dagarsvillkoret. Men om jag inte uppfyller villkoret borde det väl inte stå att jag får dagar på sjukpenningnivå?

Hur fungerar det?

Trodde också det skulle gå att se hur min ersättning per dag kommer att se ut?

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Här på Familjeliv har vi inte tillgång till enskilda ärenden så jag kan inte svara på vilken ersättning du kommer att få.

Men för att få dem första 180 dagarna utbetalda enligt sin sjukpenninggrundande inkomst (SGI) så behöver man uppfylla 240-dagarsvillkoret.

Om du vill få mer information om din dagersättning så ber jag dig ringa till vårt kundcenter. Telefonnummer 0771 ? 524 524.

Hälsningar

Malin, handläggare

• Anonym (Anonym)

Nej självklart vet jag att ni inte kan svara på enskilda ärenden. Min fråga vad gällande hur ni formulerar er.

Om det står att man har ett visst antal dsgar som är sjukpenninggrundande så betyder det väl att man uppfyller 240-dagarsvillkoret?

Självklart vet jag att man måste uppfylla det villkoret...frågan handlade heller inte om det.

Lika bra att jag ringer eftersom det verkar vara så svårt att tyda vad frågan handlar om

• Försäkringskassan

Hej

Föräldrapenning på sjukpenningnivå;

utbetalas med ledning av den fastställda SGI men kan även utbetalas på en grundnivå på brutto 225 kr per dag i de fall man inte har någon inkomst eller inte uppfyller 240 dagarsvillkoret avseende uttag för barnets första 180 dagar.

Föräldrapenning på lägstanivå;
    de dagarna är värda 180 kr brutto per dag.

Se faktablad ? föräldrapenning nedan

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/76573377-cea7-4eda-8e7d-f93bb6f62d0a/ff_4070_foraldrapenning1501.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar

Robin, handläggare

• Anonym (Anonym)

Ja! Jag vet allt det där!

Frågan handlar om att tyda ert beslut!!!!

Om det står att man har ett visst antal dagar som ska betalas på sjukpenningnivå så borde väl bedömningen ha gjorts att man uppfyller 240-dagars villkoret?

Annars borde det väl stå att man har si dagar på grundnivå och så många dagar på lägstanivå?

Förstår inte varför beskedet om ersättning inte kan vara tydligt, är ju superviktigt att kunna planera sin ekonomi!!!

Borde ju i beslutet stå hur stor ens ersättning blir per dag ex.

Dessutom är det ju viktigt att få tydliga beslut och besked från er så att man kan överklaga det om man anser att det är felaktigt och bör omprövas.

• Anonym (Anonym)

En till fråga. När jag skulle ansöka om dagar så kom det fram en hel lista jag skulle fylla i, hur länge jag varit anställd, om jag varit tjänstledig osv, alltså SAMMA saker som arbetsgivaren har fyllt i på inkomstblanketten. Jag ska väl inte behövs sitta och fylla i alla uppgifter igen. Det lär väl ändå vara handläggarens uppgift??

• Försäkringskassan

Hej

När man får barn får föräldrarna tillsammans 390 dagar på sjukpenningnivå/grundnivå och 90 dagar på lägstanivå. Därefter utreds om man får de 390 dagarna på sjukpenningnivå eller grundnivå. Uppfyller man inte 240 dagarsvillkoret så får man hem ett beslutsbrev om det.

När du ansöker om föräldrapenning så måste du fylla I vissa uppgifter. Är det en * vid en fråga så måste du fylla i där för att komma vidare I ansökan.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (Anonym)

Helt meningslöst att behöva fylla i samma uppgifter två gånger! Handläggaren som utreder borde väl fyllt i uppgifter om min anställning osv.

Helt sjukt vilken komplicerad myndighet ni är. Ursäkta mig!

Okej, tack, då vet jag att man får det skriftligt om man inte uppfyller 240-dagarsvillkoret. Annars kan man utgå ifrån att man gör det. Tack!

Svar på tråden Föräldrapenning