• Celice29

10 månaders som inte vill äta mat

Jag har en snart 10 månaderstjej som inte vill äta vanlig mat. De senaste månaderna har vi försökt med en mängd olika köpta puréer (både släta o med bitar), hemlagade puréer, plockmat... Det enda hon äter till lunch/middag är Hipps kalkon, majs, potatis. Vi har även försökt med andra potatisbaserade puréer men nej. I övrigt äter hon lite fruktpuré, smörgås, gröt o ersättning. Vi har också försökt dra ner på mängden mellanmål. Hon är ganska rund o go så jag är väl inte direkt orolig för vikten men hur länge kan det ta för en bebis att tycka om olika smaker?! Jag börjar bli trött på att slänga så mkt mat. Nån annan som har liknande erfarenheter eller nåt bra tips?!

• Svar på tråden 10 månaders som inte vill äta mat
  • Natulcien

Prova att ge henne riktig mat. Puréer på burk är ju inget vidare. Kanske hon föredrar mat med mer smak, och/eller samma mat som ni äter?

• Celice29

Tack för svar! Hon har fått plockmat men det gick väl sådär. I kväll åt hon lite ris men lekte mest. Köttfärsen ratades men det var första gången så vi ska väl ge det nån mer chans!

• BigMami

Hon kanske inte är redo än. Min lilla var en bit över året innan hon intresserade sig för "riktig" mat.. Låt henne äta det hon tycker om så länge

• Celice29

Tack BigMami! Du ger mig hopp! Man jämför så lätt med andra vars barn typ en portion mat till både lunch o middag vid typ 7månader...

• pgw

"Det kan ta upp till 10-20 gånger för en barnmun att vänja sig vid en ny smak, vilket ökar vikten av att prova, prova och åter igen prova."

www.zarahssida.se/blog.php&print=1

Om du byter sort ofta, så vet hon ju aldrig hur maten kommer att smaka i förväg. Kanske hon ratar den bara för att hon inte känner igen den, inte för att den smakar illa? Ge henne tid att vänja sig. Servera samma mat följande dag igen, tillsammans med något du vet att hon äter. Frys ner i små portioner, så behöver du inte kasta så mycket.

Man ska inte fästa så stor vikt vid barns "gillar inte maten". Och med det menar jag att man inte ska sluta servera sådant som en gång har ratats. Min 4-åring blev serverad en ny maträtt som han smakade på och konstaterade att den inte var god. Följande dag blev han serverad samma mat igen, och då åt han upp hela portionen med god aptit.

• Celice29

Tack för råd! Vi har inte bytt varje dag utan serverat en sort kanske 3-4 ggr. Kanske vi ska testa ännu flera ggr. Idag åt hon banan i mindre bitar! Ett steg i rätt riktning!

• fluu

Barnet kanske helt enkelt inte är redo längre. Och angående BLW(att barnet äter själv och ofta då plockmat) tar ofta tid att introducera och det leks mycket med maten i början, helt normalt med andra ord.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden 10 månaders som inte vill äta mat