Underhåll
Om jag inte vill ha något underhåll av Pappan till mitt barn måste han då betala det ändå?
Om jag inte vill ha något underhåll av Pappan till mitt barn måste han då betala det ändå?
Nej, men om du inte behöver det rent ekonomiskt tycker jag du ska ta emot det ändå och lägga undan det på barnets sparkonto.
Håller med ovan här...
Behöver du inye pengarna för att försörja ditt barn så sätt in dem på ett sparkonto. 1273 (summan man får om man går genom försäkringskassan) blir en startsumma på nästan 300 000 efter 18 år...
Jag har vunnit mycket pengar på poker så jag tycker pappan till mitt barn kan få behålla sina 1273 kr i månaden. Har redan ett sparkonto med över 3milj till min son och tycker att det får räcka. Vill inte göra det allt för lätt. Han ska inte vara bortskämd. Han ska inte växa upp med silversked i mun.
Jag har vunnit mycket pengar på poker så jag tycker pappan till mitt barn kan få behålla sina 1273 kr i månaden. Har redan ett sparkonto med över 3milj till min son och tycker att det får räcka. Vill inte göra det allt för lätt. Han ska inte vara bortskämd. Han ska inte växa upp med silversked i mun.
Alla föräldrar i Sverige har skyldighet att försörja sina barn, o alla barn har rätt att bli försörjda av sina föräldrar.
Om du inte vill ta emot underhåll för sonen så kanske han istället kan vara halva tiden hos sin pappa - på så vis så försörjer ju pappan sonen ändå utan att betala pengar till dig.
Hur mycket pengar sonen har på sitt sparkonto är f.n ointressant för han har rätt att bli försörjd även av sin far o det är som sagt även faderns skyldighet.
Alla föräldrar i Sverige har skyldighet att försörja sina barn, o alla barn har rätt att bli försörjda av sina föräldrar.
Om du inte vill ta emot underhåll för sonen så kanske han istället kan vara halva tiden hos sin pappa - på så vis så försörjer ju pappan sonen ändå utan att betala pengar till dig.
Hur mycket pengar sonen har på sitt sparkonto är f.n ointressant för han har rätt att bli försörjd även av sin far o det är som sagt även faderns skyldighet.
Hej,
Underhållsbidrag när ni båda är överens om ersättningen mellan er, underhållsstöd när ni ej är överens och fk betalar.
Rådet är att upprätta ett avtal mellan er om kostnaderna för erat gemensamma barn och ev umgängesrätt.
Mvh
Jonas
Det vet jag - tack för upplysningen - men om du läser det jag skrev en gång till så skrev jag att i Sverige har föräldrar skyldighet att försörja sina barn. Det handlar alltså inte om att TS har någon skyldighet att "kräva" något underhåll (hon ska däremot bevaka att barnet blir ordentligt försörjt), utan pappan har snarare skyldighet att försörja sitt barn. Barnet har även rätt att bli försörjd av båda sina föräldrar.
Angående umgänget så vet jag att man inte kan tvinga en förälder till sådant - det var däremot skrivet som förslag till TS, som ett sätt för pappan att ta ansvar för barnets försörjning.
Läs mer i föräldrabalken om du är osäker på hur jag menar!
TS frågade om pappan till barnet måste betala underhåll o då svarade jag att föräldrar i Sverige är skyldiga att försörja sina barn.
Ett annat alternativ - skrev jag - är att pappan har barnet boende hos sig halva tiden, o på så sätt tar ansvar för halva försörjningen.
Det var det svar jag skrev - du får gärna skriva fler svar/tips till TS utöver detta.