• Loriyana

Djurvänner - var drar ni gränsen?

Hej,

Har sett en del reklam på TV nu angående djurens rättigheter, och det är jättebra att man jobbar för att djuren ska få ett så drägligt liv som möjligt. Men kom i en diskussion med min mamma angående var man som djurvän egentligen drar gränsen? Min mamma tog upp tex löss, om det anses vara djurplågeri att döda lössen på ens huvud om man nu får det, eller slå ihjäl spindeln i badkaret, eller döda flugor och myggor under sommaren. Min mor undrade varför tex en katt är viktigare än en fluga?

Lite nyfiken på vad ni tycker? Var drar ni djurvänner gränsen? 

• Svar på tråden Djurvänner - var drar ni gränsen?
  • CaptainLady

Känns som att det är skillnad på insekter och däggdjur/reptiler. Handlar även om instinkter, ett djur/insekt som utgör ett "hot" eller gör dig rädd kommer trigga igång fly eller fäkta instinkten. Antingen går du därifrån eller så försvarar du dig. Nu tänker säkert ni som läser att "hur kan en mygga eller löss utgöra ett hot". Ja dom är ju ovälkomna parasiter som vill ha ditt blod. Insekter är lättare att försvara sig mot än större djur så.

Dessutom är insekter inte ens i närheten lika söta och människan har inte skapat ett band med dem.

• Ramborg

Det har med medvetandet att göra. En lus har inte samma medvetandegrad som en katt.

42.
  • Mrs Okänd

Jag gillar inte att döda flugor eller spindlar. Spindlar brukar jag släppa ut. Däremot fästingar tar jag död på eftersom de är skadedjur.

• Loriyana

Ok, så alla djur är inte lika lika värda? Endast de som är söta eller som har ett lite högre medvetande?

• Ramborg
    Loriyana skrev 2015-02-17 16:19:56 följande:

Ok, så alla djur är inte lika lika värda? Endast de som (...) har ett lite högre medvetande?

Precis.
    42.
Svar på tråden Djurvänner - var drar ni gränsen?