• Anonym (Mamman)

Jag vill resa utomlands med barnet - pappan vägrar att ge mig barnets pass!!!

Jag skrev ut ett pass för barnet då vi skulle resa. Vi åkte på resa. Något år senare vill pappan resa med barnet - han får då passet.

Sedan dess har passet varit hos pappan och nu skulle jag vilja ha det tillbaka då vi, jag och barnet, ska resa utomlands över sportlovet.

Pappan VÄGRAR dock att ge mig passet.

Hur fan gör jag nu!?

• Svar på tråden Jag vill resa utomlands med barnet - pappan vägrar att ge mig barnets pass!!!
  • Anonym (Japp)

Tänkte först på att du kunde anmäla det stulet för då hade det förmodigen makulerats= du hade kunnat skaffa ett nytt men om ni har gemensam vårdnad måste pappan skriva på pappret. (Man kan klart göra en jättefuling och förfalska underskriften men då riskerar både du och vittnena förmodligen påföljder så gör inte det!). Kanske detta skulle kunna omfattas av handräckning hos kronofogden? Om du hotar om detta kanske han ändrar sig? Ring gärna KFM:s servicetelefon och fråga, 0771-73 73 00 telefontider finns på KFMs hemsida. 
    Jag utgår ifrån att fadern här motsätter sig resan av okänd anledning. Just när det kommer till att en föräldern reser ensam med barnet om man har gemensam vårdnad är det lite oklart om detta ska vara godkänt av den andra föräldern eller inte. Något skriftligt godkännande krävs inte utan har barnet pass så kan man åka. Om man har som avsikt att återvända till Sverige bör brott inte heller begås. Hur som helst anser vissa författare till juridiska böcker att en semesterresa är av "ingripande" betydelse för barnet och därför ska godkännas av båda vårdnadshavare medan andra anser att en "vanlig" semester på 1-2 veckor som infaller på den förälderns umgängestid är något som ena vårdnadshavaren ensam kan bestämma. Även om du alltså skulle få passet, resa med barnet och han skulle ha invändningar tror jag inte att något skulle hända. (Vet jag gick lite utöver din frågeställning)

• Brumma

Har han ngn anledning till att säga nej? Tex att det inkräktar på hans umgänge stil eller att resan är riskfylld?

Annars borde du nog kunna kräva att få det..

• Anonym (...)

Du kan få ett tillfälligt pass utfärdat av polisen. Kontaka dem.
    Det här gör han ju enbart för att jävlas låter det som.

Svar på tråden Jag vill resa utomlands med barnet - pappan vägrar att ge mig barnets pass!!!