• Mira76

Ni som haft bebisar som vaknat 30 min efter läggning - när slutade det?

Ja..som rubriken lyder...

Min dotter som nu är 8 mån vaknar nästan jämt efter 30 min efter hon somnat på kvällen. Så har det varit i flera månader. Och hon somnar inte tidigt, så att lägga henne senare är inget alternativ. Hon är tvärtom en nattuggla.Nu som haft samma problem- när upphörde det?

• Svar på tråden Ni som haft bebisar som vaknat 30 min efter läggning - när slutade det?
  • I969

Mina bebisar har inte vaknat efter 30 min vid kvällsläggningen, däremot konsekvent vid alla (!!) sovtillfällen dagtid. Man kunde sätta klockan efter dem... Det gick då att söva om, vilket jag antar att det gör för dig med på kvällen? Hur som helst så började min yngsta att sova över 30-min skarven vid 9 månader och min stora något senare, minns inte riktigt när men när de var uppåt året hade ingen av dem några tendenser till sådana sömnskarvar kvar.

• Batmamba

Jaha, gör fler barn så! Jag som trodde att det bara var vårt!

Vår dotter hade ett uppvak på det viset ända fram till treårsåldern. Som bebis var det just efter 30 minuter. Med tiden blev tiden fram till uppvaket längre och längre. Mot slutet ca fyra timmar. Hon vaknar fortfarande om nätterna, fast mer oregelbundet. Hon närmar sig så smått fyraårsdagen.

• Mira76
    I969 skrev 2015-02-15 14:50:49 följande:

Mina bebisar har inte vaknat efter 30 min vid kvällsläggningen, däremot konsekvent vid alla (!!) sovtillfällen dagtid. Man kunde sätta klockan efter dem... Det gick då att söva om, vilket jag antar att det gör för dig med på kvällen? Hur som helst så började min yngsta att sova över 30-min skarven vid 9 månader och min stora något senare, minns inte riktigt när men när de var uppåt året hade ingen av dem några tendenser till sådana sömnskarvar kvar.

Ja det går oftast att söva om henne.. Men ibland är hon pigg och det verkar som hon tycker att hon tagit en power nap och är redo att stiga upp.. ;) Lite jobbigt för man kan inte slappna av efter man lagt henne..Skönt att höra att det kanske snart kan gå över.
  • Mira76
    Batmamba skrev 2015-02-15 14:56:23 följande:

Jaha, gör fler barn så! Jag som trodde att det bara var vårt!

Vår dotter hade ett uppvak på det viset ända fram till treårsåldern. Som bebis var det just efter 30 minuter. Med tiden blev tiden fram till uppvaket längre och längre. Mot slutet ca fyra timmar. Hon vaknar fortfarande om nätterna, fast mer oregelbundet. Hon närmar sig så smått fyraårsdagen.

Oj tre år! Det var inte det svaret jag ville ha..haha! Visst är det jobbigt. Man är hela tiden beredd på ett uppvak.
  • Batmamba
    Mira76 skrev 2015-02-15 20:12:34 följande:

Oj tre år! Det var inte det svaret jag ville ha..haha! Visst är det jobbigt. Man är hela tiden beredd på ett uppvak.

Ja, jobbigt, men man vänjer sig. Vår dotter vaknade betydligt fler gånger under resten av natten, så det där uppvaket när vi ändå var vakna var det lättaste. Allt är relativt gissar jag.
  • Cakes

Vår som har gjort samma, sovit en halvtimme vid sju-åtta tiden och sen varit vaken till halv tio eller senare... Precis som du skriver så spelade det ingen roll vilken tid han somnade eller så. Enda skillnaden, la vi honom senare så var han vaken längre därefter. Det var som han behövde en extra vila innan det var dags att sova på natten.

Han slutade plötsligt med detta en dag nu när han var 7,5 månad... Så det kanske er bebis också slutar med, bara sådär?! :)

Svar på tråden Ni som haft bebisar som vaknat 30 min efter läggning - när slutade det?