• tulip79

Förkylning med kräkningar

Ni som har barn som kräker när de blir förkylda, hur ser sjukdomsförloppet ut? Hur gammalt är barnet? Hur ofta (gånger/dag) kräker det under förkylningen? Hur många dagar sitter kränkningen i? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Förkylning med kräkningar
  • StevenDiese

I de fallen borde det väl snarare röra sig om förkylning och magsjuka som drabbat barnet samtidigt.

• nokla

Min dotter brukar kräkas när hon blir förkyld. Tror inte på magsjuka för det verkar konstigt att det skulle sammanfalla så ofta och att aldrig nån annan i familjen blir smittad. Först får hon feber och kräks, en eller flera gånger mrn med bibehållen aptit, sen går febern ner och så är hon bara förkyld i några dagar tills hon blir frisk. Hon är 6 nu å kräktes av förkylning (eller febern?) så sent som för en månad sen.

• linneamedo

Vår son kräks ofta när han är förkyld, i början av sjukdomsförloppet och alltid på morgonen, max en gång per dag!

• cosinus

Min ena son kräks av feber över 39.5 typ. Brukar bara bli en gång för sen brukar jag vara lite noga med att han inte behöver få så hög temp.

Annars kan några av barnen kräkas av mycket slem vid hosta, det kan ju sitta i så länge de är rejält slem-hostiga men då kräks de bara slem inte tömmer hela magen.

• StevenDiese

Ok, era barnen får det i samband med feber alltså? Ja det har man hört. Men att förkylning har såna symptom?

• linneamedo
    StevenDiese skrev 2015-02-14 19:59:42 följande:

Ok, era barnen får det i samband med feber alltså? Ja det har man hört. Men att förkylning har såna symptom?

Vår son kräks inte av febern utan av att han (tror vi) har svalt mkt slem under natten!
  • Grävling 75

Vår yngsta kräktes ibland vid förkylning upp till 3 års ålder. Då var det oftast efter några dagar när snoret kommit igång och i samband med måltid. Undveks lätt med nässpray

• mammalovis

Min dotter är nu fyra. Hon kunde kräkas när hon var yngre om febern steg hastigt från t ex 37 till över 39 på kort tid, hände ibland under en måltid.

Sedan kan hon fortfarande hosta så hon kräks på natten. Det har blivit ovanligare nu när hon fått Ventoline att andas in, än innan när hon hade samma medicin, men i flytande form och bara fick ta visst antal gånger per dygn (fram till ca 3 år). Ventolinen med Vortex kan vi använda på ett annat sätt, så då behöver hon inte hinna bli lika slemmig, om inte hostan kommer väldigt fort över en natt förstås. Det är inte alltid lätt att få henne att ta medicinen när hon väl somnat för natten, om hon inte vaknar av hostan och är mer medgörlig.

Jag kan ju kräkas av kraftig huvudvärk, så det är väl inte helt förvånande om febern också kan framkalla det.

• tulip79

Tack för era svar! Dottern är 13 mån, hon är lite snorig, har inte märkt att hon haft feber. Hon har kräkts vid 22-23-tiden sju kvällar i rad. Då kan det vara denna sorts förkylning hon fått...

• Mandel

Ena sonen kräktes när förr när han blev förkyld. Han är nu snart 11 år och har inte varit förkyld det senaste året så det är kanske slut på detta?

Det syns på kräkset att det är slem och det luktar inte illa som vid magsjuka.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • nokla

Jag tror man kan kräkas av att ha svalt mycket slem också eller att slemmet retar kräkreflexen i svalget. Min dotter brukar kräkas upp det hon har ätit när hon är sjuk, men som sagt det luktar ju inte lika illa som kräksjukekräks och påverkar inte aptiten heller. Och smittas inte.

• tulip79

Tycker onekligen att dotterns kräk luktar illa. Typ som magsjukekräk. Men det borde inte vara magsjuka eftersom; 1, endast hon är sjuk, 2, hon har varit likadan i en vecka o 3, hon bara kräks en gång per dygn. Kan det ändå vara magsjuka? Hon dricker bra men äter lite mindre än vanligt.

• Grävling 75

Sju kvällar i rad låter konstigt i mina öron oavsett om det är pga förkylning eller magsjuka. Ring BVC i morgon!

• tulip79

Vi var på vårdcentralen i fredags där läkaren konstaterade virusinfektion dvs förkylning. Vi skulle ringa igen om hon inte blev bättre. Hon har slutat kräka på natten men fått diarré istället... Är det bättre att ringa bvc än vårdcentralen?

• Grävling 75

Det är säkert ett virus som har satt sig i magen och det är säkert inget farligt. Jag hade ringt BVC mest för att kolla. De brukar ha bra koll på vad som går. VC ska du självklart ringa om barnet behöver läkare.

• systerannika

Hej
    Vet att det här är en gammal tråd  men min dotter har alltid spytt när hon är förkyld. Hon är 10 år idag.

• JodiBabe
    tulip79 skrev 2015-02-14 17:14:16 följande:
    Förkylning med kräkningar

Ni som har barn som kräker när de blir förkylda, hur ser sjukdomsförloppet ut? Hur gammalt är barnet? Hur ofta (gånger/dag) kräker det under förkylningen? Hur många dagar sitter kränkningen i? Tacksam för svar!

Många kräks när de får hög feber.

Jag gör det än idag som vuxen, mitt barn gör det också,
Svar på tråden Förkylning med kräkningar