• Miafiastina

Underhåll - rimligt belopp

Jag har en dotter på 7,5 år och vi bor i Stockholms innerstad. Min ex-man bor i närheten i samma stadsdel och vi är båda höginkomsttagare. Vi separerade när min dotter var ganska exakt 1 år.

Då min exman inte hade någon lust att planera sitt liv efter hämtning på dagis så krävde han att jag skulle gå med på enskild vårdnad samt att han inte skulle ha något avtalat umgänge med vår dotter. Det umgänge min exman haft med min dotter sedan dess och fram till för ett år sedan har således primärt ägt rum på söndagseftermiddagar i mitt hem samt hos hans föräldrar under två veckor på sommaren.

Det betyder att jag därmed har haft allt ansvar samt alla kostnader för aktiviteter, semestrar, kläder, sportutrustning, kalas, kalaspresenter osv.. sedan des. Nu har han flyttat ihop med en kvinna i samma stadsdel som också är höginkomsttagare och hon födde precis deras gemensamma barn. Eftersom den nya kvinnan är extremt svartsjuk på min dotter så träffar hon numera inte sin pappa alls utom någon timme vid något enstaka tillfälle.

För närvarande betalar han totalt 2300 kr/månad vilket han gjort de senaste tre åren. Är det verkligen rimligt givet att jag står för alla kostnader?

Tacksam för välgrundade sakliga svar!!

• Svar på tråden Underhåll - rimligt belopp
  • Griseknoen35

Dem flesta ensamstående låginkomsttagare mammor får 1273kr i underhåll via fk Olas att dem har allt ansvar och alla utgifter. 2300kr är ett bra underhåll, 2300+2300+1050=5650kr.. Alltså kostar ert barn mer än 5650kr i månaden?

• Miafiastina

Nja, nu bad jag ju om sakliga svar, inte en massa subjektivt tyckande, Det är fullständigt ovidkommande vad underhållsbidraget uppgår till då det utgår från staten för att kompensera för fäder som inte gör sin plikt och betalar för sina barn.

Rent juridiskt har man att ta hänsyn till det faktum att barnet via underhåll har rätt till samma levnadsstandard som han eller hon skulle haft om föräldrarna forfarande varit gifta. Och för att besvara din fråga avseende om mitt barn kostar 5600 sek per månad är svaret Absolut!

Bara hennes aktiviteter (ridning, kampsport, dans, violin, gymnastik, teater) kostar 26,000 kronor per år, dvs 2200 kr/månad. Till det kommer utrustning till alla sporter vilket kostar ytterligare ett par tusen, säg 4,000 kr/år. Sedan tillkommer sportlovsresa (skidor) vilket kostar typ 20,000 för henne, samt sommarsemester vilket kostar typ 15-20,000 beroende på vad man gör. Dvs ytterligare ca 3000 kr/månad. Ytterkläder till vintern; dunjacka, skidjacka, skidbyxor, överdragsbyxor, x par vantar, sorelstövlar, boots, snygga stövlar totalt typ 10,000 dvs 780kr/månad.
    Kalas; typ 2-6,000 beroende på vad man gör. presenter typ 200 kr/barn dvs typ 3000 kr/år.

Och då har jag ännu inte inkluderat mat, boende, försäkringar osv..

Så ja!!! Min dotter kostar betydligt mer än 5,600 kr/månad. Ganska normalt där vi bor.

• Pescetarian

Räkna på FK's räknesnurra.

• sextiotalist

Eftersom han har ytterligare ett barn så är det svårare att få igenom ett högre underhåll från ett redan högt underhåll.

Vad hans nya tjänar är totalt ointressant när det gäller underhållet för ert barn

Men grunden för underhåll är barnets kostnader (ej boende och inte semestrar, presenter). De kostnader fördelas mellan föräldrarna efter deras överskott (ej direkt på inkomst)

• sextiotalist
    Miafiastina skrev 2015-02-14 17:01:05 följande:

Nja, nu bad jag ju om sakliga svar, inte en massa subjektivt tyckande, Det är fullständigt ovidkommande vad underhållsbidraget uppgår till då det utgår från staten för att kompensera för fäder som inte gör sin plikt och betalar för sina barn.

Rent juridiskt har man att ta hänsyn till det faktum att barnet via underhåll har rätt till samma levnadsstandard som han eller hon skulle haft om föräldrarna forfarande varit gifta. Och för att besvara din fråga avseende om mitt barn kostar 5600 sek per månad är svaret Absolut!

Bara hennes aktiviteter (ridning, kampsport, dans, violin, gymnastik, teater) kostar 26,000 kronor per år, dvs 2200 kr/månad. Till det kommer utrustning till alla sporter vilket kostar ytterligare ett par tusen, säg 4,000 kr/år. Sedan tillkommer sportlovsresa (skidor) vilket kostar typ 20,000 för henne, samt sommarsemester vilket kostar typ 15-20,000 beroende på vad man gör. Dvs ytterligare ca 3000 kr/månad. Ytterkläder till vintern; dunjacka, skidjacka, skidbyxor, överdragsbyxor, x par vantar, sorelstövlar, boots, snygga stövlar totalt typ 10,000 dvs 780kr/månad.

Kalas; typ 2-6,000 beroende på vad man gör. presenter typ 200 kr/barn dvs typ 3000 kr/år.

Så ja!!! Min dotter kostar betydligt mer än 5,600 kr/månad. Ganska normalt där vi bor.

Nej. Det är fel. Det finns inget som säger att barnet ska ha samma levnadsstandard som det skulle ha om föräldrarna levde ihop.

Man kan inte heller kräva att få alla aktiviteter betalda om man inte är överens.

Vi får hoppas att barnets far kommer ha kvar de inkomster så hans förstfödda kan vara så dyr
  • Miafiastina
    sextiotalist skrev 2015-02-14 17:12:07 följande:
    Nej. Det är fel. Det finns inget som säger att barnet ska ha samma levnadsstandard som det skulle ha om föräldrarna levde ihop.

Man kan inte heller kräva att få alla aktiviteter betalda om man inte är överens.

Vi får hoppas att barnets far kommer ha kvar de inkomster så hans förstfödda kan vara så dyr
    Nja nu är det ju jag som betalar i princip allting. Det lilla han bidrar med räcker som sagt bara till aktiviteterna. Övriga kostnader inklusive sparande står jag för. Och min ex-man är MYCKET mån om att vår dotter som är ett riktigt ess skall få bästa tänkbara uppväxt vad gäller utbildning, resor och aktiviteter. 

Och jo, det finns visst underlag som säger att barnet har rätt till samma levnadsstandard. Jag anlitade nämligen Stockholms då absolut vassaste familjerättsadvokat för 6 år sedan men valde då att vika ner mig för den goda sakens skull.
  • Griseknoen35
    Miafiastina skrev 2015-02-14 17:01:05 följande:

Utgifter är ju vad man gör det till. Du kan inte begära att pappan ska in och betala aktiviteter mm om ni inte vart överens om det innan. Och nej någonstans har du nog missuppfattat detta med levnadsstandard. Du kan ju testa att stämma han på ett högre underhåll men iom att du själv säger att du är höginkomsttagare så låter det som att ni har det likvärdigt och dessutom spelar det ingen roll om han har en höginkomsttagare till fru men att han har ett barn till brukar räknas då det tänks på när man räknar ut vad han ev ska betala i underhåll, det brukar räknas av lite på underhållet då han har flera att försörja.
  • sextiotalist
    Miafiastina skrev 2015-02-14 17:28:01 följande:

Nja nu är det ju jag som betalar i princip allting. Det lilla han bidrar med räcker som sagt bara till aktiviteterna. Övriga kostnader inklusive sparande står jag för. Och min ex-man är MYCKET mån om att vår dotter som är ett riktigt ess skall få bästa tänkbara uppväxt vad gäller utbildning, resor och aktiviteter. 

Och jo, det finns visst underlag som säger att barnet har rätt till samma levnadsstandard. Jag anlitade nämligen Stockholms då absolut vassaste familjerättsadvokat för 6 år sedan men valde då att vika ner mig för den goda sakens skull.

Om han är mån om sin dotter. Varför behövde du då den vassaste advokaten. Då hade ni kunnat komma överens utan dyra advokater.

Sambons ex och hennes advokat påstod detsamma. Det halverades i tingsrätten utan att min sambo hade eget ombud.
  • Miafiastina
    Pescetarian skrev 2015-02-14 17:01:46 följande:

Räkna på FK's räknesnurra.

Den är inte relevant i sammanhanget och det erkänner även FK. Det finns t ex ingen barnförsäkring på marknaden som kostar 50 kr/månad. Jag ringde och ställde frågan och de kunde inte svara på var man kunde teckna sig för en sådan försäkring. Ganska roligt faktiskt!

Underhållet skall återspegla familjens levnadsstandard och anledningen till att jag startade denna tråd var för att se om det fanns någon familjerättare som möjligen kunde ge mig en välgrundad fingervisning. Inte en massa pekpinnar om vad barn skall kosta enligt FK eller vad låginkomsttagarmorsor får från FK. Vi är välavlönade människor med god ekonomi och det handlar väl snarast om att jag tycker att det är dags att även min ex-man slantar upp. Simple as that!
  • Pescetarian

När jag kollade på den, så skulle mitt barns pappa betala 4555:- i månaden.

• Miafiastina
    sextiotalist skrev 2015-02-14 17:33:35 följande:
    Om han är mån om sin dotter. Varför behövde du då den vassaste advokaten. Då hade ni kunnat komma överens utan dyra advokater.

Sambons ex och hennes advokat påstod detsamma. Det halverades i tingsrätten utan att min sambo hade eget ombud.
    Därför att hut går hem. Och därför att man alltid skall anlita professionella människor som hanterar denna typ av förhandlingar där det finns känslor inblandade. Advokaten berättade t ex att det faktiskt som så att man har rätt att få ersättning för hälften av all barnpassning man måste köpa för att kunna ha ett heltidsjobb då motparten inte tar någon del ansvaret. Jag fixade en annan lösning via kontakter och den har sparat min ex-man uppskattningsvis 4,000 kr netto per månad under de sista 6 åren. Det är pengar det med.
  • Miafiastina
    Pescetarian skrev 2015-02-14 17:38:21 följande:

När jag kollade på den, så skulle mitt barns pappa betala 4555:- i månaden.

Se där! Då kanske då har uppdaterat den sedan 2008. Då ber jag ödmjukast om ursäkt och skall testa och se vad den ger för resultat.
  • Pescetarian
    Miafiastina skrev 2015-02-14 17:41:28 följande:

Se där! Då kanske då har uppdaterat den sedan 2008. Då ber jag ödmjukast om ursäkt och skall testa och se vad den ger för resultat.

Ingen aning. Testade bara "på skoj". Pappan har betalat 4500:- hela tiden, då vi räknande på det själva.
  • sextiotalist
    Miafiastina skrev 2015-02-14 17:39:54 följande:

Därför att hut går hem. Och därför att man alltid skall anlita professionella människor som hanterar denna typ av förhandlingar där det finns känslor inblandade. Advokaten berättade t ex att det faktiskt som så att man har rätt att få ersättning för hälften av all barnpassning man måste köpa för att kunna ha ett heltidsjobb då motparten inte tar någon del ansvaret. Jag fixade en annan lösning via kontakter och den har sparat min ex-man uppskattningsvis 4,000 kr netto per månad under de sista 6 åren. Det är pengar det med.

Skulle vilja se den med medelinkomst som skulle kunna betala barnpassning.

Som jag skrev. Sambons ex körde den argumentationen och fick sina anspråk halverade i tingsrätten.

Än en gång. Det finns inget juridiskt som säger att barn ska leva på samma nivå som om föräldrarna skulle vara sammanboende. Advokater kan även de tänja på gränserna. Det är ju det de får betalt för
  • Miafiastina
    sextiotalist skrev 2015-02-14 17:46:27 följande:

Som jag skrev. Sambons ex körde den argumentationen och fick sina anspråk halverade i tingsrätten.

Än en gång. Det finns inget juridiskt som säger att barn ska leva på samma nivå som om föräldrarna skulle vara sammanboende. Advokater kan även de tänja på gränserna. Det är ju det de får betalt för
    Ja, men för att kunna ha ett kvalificerat chefsjobb behöver jag barnpassning för att klara hämtning/lämning samt aktiviteter och då motparten inte tar något ansvar så åligger det vederbörande att stå för hälften av kostnaderna enligt lag. 

När man beräknar underlaget som används för att beräkna underhållets storlek utgår man från nettolönen, drar av hyra/månadsavgift, däremot drar man ej av räntekostnader, samt lite övriga omkostnader. Detta skall sedan ställas i relation till min disponibla inkomst samt kostnaderna för barnet. Således tar man inte särskilt mycket hänsyn till ev nya barn/familj.
  • Pescetarian
    sextiotalist skrev 2015-02-14 17:46:27 följande:

Handlar det inte om att barnet ska ha någorlunda samma standard i båda hemmen? Har hört något om det där, att _egentligen_ ska höginkomstagare betala mer i underhåll. Men de kan ju, som vem som helst, vägra och då endast behöva betala 1273:- till FK.
  • sextiotalist
    Miafiastina skrev 2015-02-14 18:36:25 följande:

Ja, men för att kunna ha ett kvalificerat chefsjobb behöver jag barnpassning för att klara hämtning/lämning samt aktiviteter och då motparten inte tar något ansvar så åligger det vederbörande att stå för hälften av kostnaderna enligt lag. 

När man beräknar underlaget som används för att beräkna underhållets storlek utgår man från nettolönen, drar av hyra/månadsavgift, däremot drar man ej av räntekostnader, samt lite övriga omkostnader. Detta skall sedan ställas i relation till min disponibla inkomst samt kostnaderna för barnet. Således tar man inte särskilt mycket hänsyn till ev nya barn/familj.

I avdraget ingår även försörjning av andra barn. Sambon hade kunnat sänka underhållet med 20% när vårt gemensamma kom (uträknat exakt enligt reglerna).

Här var det räntekostnaden man ansåg vara boendekostnad. Har man hus så är det räntekostnaden som är den stora boendekostnaden. Man har inga hyror eller månadsavgifter
  • Pescetarian
    Miafiastina skrev 2015-02-14 18:36:25 följande:

Va hemskt! När träffar du ditt barn då?
  • Miafiastina
    Pescetarian skrev 2015-02-14 18:53:30 följande:
    Va hemskt! När träffar du ditt barn då?
    Så mycket jag hinner, vilket varierar. Men jag kan inte se att jag har något alternativ i dagsläget. Så ser livet ut för en del av oss helt enkelt.

Vad gäller avdrag för nya barn tror jag det varierar högst väsentligt. Men en sak är säker; att ha en bra advokat som kan sin sak - vilket många inte tycker är så viktigt - är A och O. Framför allt vill man låsa upp den bästa byrån för att blocka ut motpartens möjligheter att anlita någon från samma byrå. Min advokat hade inte prutat mycket för en ny unge. Skillnaden är nämligen den att jag är ensamstående medan de är två om den nya ungen.
  • Miafiastina
    sextiotalist skrev 2015-02-14 18:47:14 följande:
    I avdraget ingår även försörjning av andra barn. Sambon hade kunnat sänka underhållet med 20% när vårt gemensamma kom (uträknat exakt enligt reglerna).

Här var det räntekostnaden man ansåg vara boendekostnad. Har man hus så är det räntekostnaden som är den stora boendekostnaden. Man har inga hyror eller månadsavgifter
    Det beror förmodligen på vilken typ av bostad man har som sagt, men räntor räknas inte in i boendekostnaden för en bostadsrätt. Endast månadsavgiften om det inte har ändrats på senare tid. 

Det roligaste är att jag kan använda rättsskyddet i hemförsäkringen för att driva process i domstol vilket inte mitt ex kan då han är svarande i målet. Ytterligare en fördel med att ha enskild vårdnad! 
Svar på tråden Underhåll - rimligt belopp