• Anonym (Deprimerad)

Ta kontakt med en psykiater.

Jag har gjort en Teammedicinsk utredning genom försäkringskassan. Där träffade jag en psykiatriker som höll i min utredning. Han var väldigt bra o jag kände att kag kunde öppna mig. Fick förtroende för honom. Han förstod mig. Han var väldigt bra. Idag så lämnade min sambo mig. Och jag behöver prata med någon. Hur ska jag göra för att få prata med honom igen. Utredningen är ju avslutad. Men jag mår inte bra. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ta kontakt med en psykiater.
  • Anonym (qwerty)

Ring psykjouren. Du kommer nog inte kunna träffa samma psykiater igen, men en minst lika bra.

• Anonym (VC)

Ring vårdcentralen så du får träffa en läkare. De har oftast psykologer/kuratorer att tillgå och om läkaren på VC anser att det behövs, skrivs en remiss till öppenvårdspsykiatrin.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (VC) skrev 2015-02-16 18:05:51 följande:

Ring vårdcentralen så du får träffa en läkare. De har oftast psykologer/kuratorer att tillgå och om läkaren på VC anser att det behövs, skrivs en remiss till öppenvårdspsykiatrin.

Vårdcentralen går man bara till om man har halsfluss, eller behöver panodil på recept.

Man behöver ingen remiss till öppenvårdspsyk om man ringer till dem innan.
  • Presens
    Anonym (qwerty) skrev 2015-02-17 11:14:55 följande:
    Vårdcentralen går man bara till om man har halsfluss, eller behöver panodil på recept.

Man behöver ingen remiss till öppenvårdspsyk om man ringer till dem innan.
    Det är olika i olika lansting i så fall. Där jag bor hänvisas man först till primärvården, dvs hälsocentralen. Öppenvårdspsykiatrin är på gott och ont reserverat för dem som primärvården inte klarar att hjälpa.
  • Anonym (qwerty)
    Presens skrev 2015-02-17 11:50:38 följande:
    Det är olika i olika lansting i så fall. Där jag bor hänvisas man först till primärvården, dvs hälsocentralen. Öppenvårdspsykiatrin är på gott och ont reserverat för dem som primärvården inte klarar att hjälpa.
    Och primärvården klarar inte av att hjälpa de som har mer komplicerade problem än halsfluss och mammablås.
    Så, bara man pratar med psykmottagningen först är man välkommen dit.
Svar på tråden Ta kontakt med en psykiater.