• X_Girl

Hur kan man göra så mot en människa?

Nu är jag RIKTIGT FÖRBANNAD!!!

Och jag behöver ALL HJÄLP ag kan få...

Nu ska jag berätta vad som har hänt:

Min mamma är 74 år gammal. Rätt pigg för sin ålder och klarar sig helt själv.

För ett par dagar sedan tog hon bussen hem. Busschauffören råkade köra lite hackigt så att min mamma trillade baklänges i bussen. Men allt var ok då.
    Tills hon kom hem och gick på toa. Hon hade blod i urinet efter att hon hade kissat.
    Jag sa till henne att hon måste gå till sin husläkare och det gjorde hon.
    Husläkaren remitterade henne vidare till urologen.
    Hon gick även till urologen och hon blev unersökt.

Idag fick hon ett brev från urologen där det bla stod så här:

" 10 feb 2015

Bästa XXX!
    Vid ditt senaste besök på urologmottagningen undersökts du på ett undersökningsrum där man tidigare samma dag undersökt en annan person som visade sig ha resistenta bakterier i urinet.
    Detta visste vi inte om på förhand utan har kommit till vår kännedom i efterhand.
    Vi kontaktade omgående infektionsläkaren och hygienenheten som bedömer att kontroller med urinodling av dom personer som undersökts på samma rum den dagen skall göras.
    Risken för smitta får sägas vara låg men kontroll är nödvändigt.
    Bifogat detta brev finns en remis för urinodling samtidigt provtagningsrör.
    Lämna in ett färskt urinprov till din vårdcentral eller direkt till urolomottagningen i XXX.
    Oansett resultatet kommer du att få besked på odlingsresultatet.

Med vänlig hälsning

xxx xxx
    urologsektion VO kirurgi/urologi  xx Lasarett"

Jag tycker att det är förfärligt att dom kan göra så här.

Vad kan min mamma göra?

Kan hon stämma dom?

Hon kan ju fått denna resistenta bakterie.. Och sen ???

• Svar på tråden Hur kan man göra så mot en människa?
  • Anonym (trist)

ifall det visar sig att hon har dessa bakterier så bör detta gå att anmäla.

• Anonym (Oro)

Förstår att du är orolig men dom har ju inte gjort något fel! Går man till vårdcentral, sjukhus osv får man ju räkna med att där finns sjuka människor! Det är ju oftast därför man går dit. Och var glad att dom varnar och går ut med en kallelse, senaste skandalen jag hörde om var på Ystad sjukhus där de ignorerade att där fanns resistenta bakterier vilket ju fick tragiska följder. Hoppas allt är väl med din mor!

• X_Girl

Och om inte?

Hon mår jättedåligt över detta..
    Kan hon inte anmälla det nu?

Stämma dom? 

Hon ska inte behöva gå runt och tänka på TÄNK OM....

• Anonym (Oro)

Och rummet har ju säkerligen rengjorts efter de regler som finns och brevet ni fick är en försiktighetsåtgärd.

• MajaVira

Exakt VAD tycker du att de borde ha gjort annorlunda?!

De har alltså haft en patient som de undersökt och när provsvaren var klara fick de veta att personen hade resistenta bakterier. Hur skulle de kunna veta det på förhand? Man får ju förutsätta att de följt sina vanliga hygienrutiner, vilket gör att det är liten risk att någon smittats.

• X_Girl

Hur tror du att jag kommer att reagera?
    Jag är faktiskt orolig över min mamma och även dom andra som undersökts efter henne...
    Och jag vet vad resistenta bakterier är. Har själv jobbat och sett det med egna ögon

Men jag kan också förståpersonalen. Dom har det inte heller så lätt

• Anonym (Oro)
    X_Girl skrev 2015-02-12 19:37:06 följande:

Hur tror du att jag kommer att reagera?
    Jag är faktiskt orolig över min mamma och även dom andra som undersökts efter henne...
    Och jag vet vad resistenta bakterier är. Har själv jobbat och sett det med egna ögon

Men jag kan också förståpersonalen. Dom har det inte heller så lätt

Men dom kunde ju inte gjort något annorlunda! Ni får helt enkelt hoppas på det bästa, även om det är svårt såklart.
  • Anonym (E)
    X_Girl skrev 2015-02-12 19:26:20 följande:

Och om inte?

Hon mår jättedåligt över detta..
    Kan hon inte anmälla det nu?

Stämma dom? 

Hon ska inte behöva gå runt och tänka på TÄNK OM....

Så om hon stämmer dom så behöver hon inte oroa sig för att ha blivit smitta?
  • Långbenopluto

Vaddå stämma dom??

Är du inte på riktigt??

Vad blir bättre av det? Sjukhuset kan inte rå för att dom får in patienter med resistenta bakterier?

• Långbenopluto

Vaddå stämma dom??

Är du inte på riktigt??

Vad blir bättre av det? Sjukhuset kan inte rå för att dom får in patienter med resistenta bakterier?

Svar på tråden Hur kan man göra så mot en människa?