• Vitsippa75

Positiv erfarenhet av hormonspiral

Igår hade tv4 ett inslag om menstruation och hormonella preventivmedel. Det fanns även ett klipp på facebook som många gillade men det fanns även många negativa kommentarer. Jag tyckte själv att barnmorskan hade mycket bra att säga. Precis som hon sa lever vi i en annan tid där vi inte ska skaffa tolv ungar. Vi behöver hjälpa naturen på traven. Sverige är det land som använder hormonella preventivmedel mindre just för rädslan av hormoner och dess påverkan. Man anser också att menstruation är inget man ska ändra på eftersom det tillhör naturen.

Men... precis som mycket annat så kan man hjälpa naturen på traven. Nu har man lyckas ta fram t ex hormonspiralen som dessutom bara påverkas lokalt. Det finns massor av fördelar och undersökningar som visar hur bra den är. Dock finns det förstås en mindre procent kvinnor som mår psykiskt dåligt och har olika former av biverkningar precis som vilket annat läkemedel som helst men i jämförelse hur många som mår bra är det inte många.

Jag var själv nervös att jag skulle tillhöra dessa men så var det inte. Jag tänkte att det var värt att prova och skulle det inte fungera så tas alla hormoner bort på en gång eftersom den sitter lokalt och dessutom kunde man få pengarna tillbaka. Jag har nu haft min spiral i ca 8 månader och mår hur bra som helst. Tidigare hade jag stora blödningar, blödde ner i sängen på nätterna, mycket mensvärk och trötthet och ficks ständigt byta bindor de första dagarna. Jag undvek förstås vissa aktiviteter och kunde vara sängliggandes. Det hände t om att jag blödde igenom, trots att jag hade bra skydd, och har lämnat fläckar på stolar jag har suttit på...
    Nu har jag i stort sett inga blödningar alls. Det kan komma lite blod ibland men inte mycket alls. Ingen mensvärk och det är så skönt att slippa. 

Så till alla er som funderar på att prova, gör det!!! Ge det minst fyra månader innan du bestämmer dig. (Om du inte mår mycket dåligt förstås!)

Jag vänder mig till alla som vill prova eller har positiv erfarenhet. Inte er som har negativ erfarenhet.  

• Svar på tråden Positiv erfarenhet av hormonspiral
  • stipe

Jag måste säga att detta är det bästa oreventivmedel jag någonsin haft. Jag har bytt fr olika p-piller, stavar, plåster, p-ring. alla dessa påverkade mig på olika sätt negativt både psykiskt och fyskiskt som humör, hud, vikt, trötthet osv. Det enda som var relativt diskret var ringen. Jag gick till min BM och diskuterade detta och hon lade fran detta alternativ och sa att det vore nog bäst för mig. Mycket riktigt! Det var inte alls farligt som måna påstår (men det är väl individuellt) att stoppa in. Jag har inte märkt av den på något vis. Jag har inte haft mens de 3 första åren, känns konstigt men inget farligt. Inne på mitt 4 år nu och har endast lite svag mens, mer som en lätt flytning. Man slipper komma ihåg piller och tider. mycket mycket värt att prova!! Det enda negativa är att min karl ibland men väldigt sällan, kan känna den vid samlag.

Svar på tråden Positiv erfarenhet av hormonspiral