• Minabarnsmamma

Legoland sommar 2015

Jag har i princip lovat min son att vi ska åka till Legoland i sommar men känner att jag behöver hjälp med planeringen.. Hur ska vi bo och var? Vi är två vuxna och två barn, 3 och 7 år. En bekant pratade om att hyra husbil i Malmö (vi bor i Stockholm) vad tror ni om det? Är det någon som kan ge mig tips? Hur gjorde ni? Ungefär hur mycket pengar går det åt inne i parken? Ingår det något i priset? Hjäp ;) 

Jag har också hört att många kombinerar med Lallandia, hur många dagar borde man räkna med? 
     Hjälp ;)

• Svar på tråden Legoland sommar 2015
  • Dixie

vi hyrde stuga på Lalandia - det ligger precis bredvid och är ganska nybyggda och fina! 

i inträdet ingår alla attraktioner  - men det är ganska dyrt att handla mat och dryck där inne, vi handlade dock lunch inne på legoland och tog mer dricka och frukt till mellis!

• 040kille

Räkna två dagar på Legoland. Det är enormt stort och mycket av tiden går åt till att stå i kö. Ingen fara för ungarna. De droppar man in i en lekhage som man plockar ut dem ur när det är ens tur att åka.

Lalandia ligger alldeles intill, men jag har inte varit där.

Där ligger en camping kanske fem minuters promenad från Legoland, och då ligger Lalandia mitt emellan. Rekommenderas. Där är stugor att hyra med. Sen har själva Legoland hotell med.

Jag tyckte det var billigt att gå in där, men de hugger för sig rejält med maten.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Minabarnsmamma

Tack för era tips! Nu närmar sig sommaren med stormsteg och vi har fortfarande inte bokat något...jag tycker det är så svårt att hitta det som är mest prisvärt. Finns det fler exakta tips på vart man kan bo? Gärna camping :) 

• Jojohanna1
    040kille skrev 2015-02-12 23:24:05 följande:

Där ligger en camping kanske fem minuters promenad från Legoland, och då ligger Lalandia mitt emellan. Rekommenderas. Där är stugor att hyra med. Sen har själva Legoland hotell med.

Den campingen/stugbyn är absolut mest prisvärd, där har vi bott ett par gånger. Stugor i flera olika utföranden och prisklasser och både nära allt och längre bort. Man kan även tälta där eller ta med husbil. Mycket stort och välorganiserat och ändå lugnt. Vi var dock där i juni, skulle inte åka i juli då det går åt väldigt mycket mer tid till köer inne på Legoland då.  

Stugbyn var det ja. Vi hyrde billigaste stugan nu senast, tror det var under 3000,- för tre nätter. Då fick vi en stuga med två våningssängar, köksmöbler, pentry med rinnande vatten, kyl, frysfack, uteplats med möbler och en stor gräsyta på flera meter innan nästa tomt/stuga började, där man kunde parkera. Gemensamma byggnader med toaletter och duschar, och tvättstuga, mycket rent och fräscht och när vi var där var det aldrig kö. Stora lekytor, lekplatser, och även ett litet minizoo där man kunde mata kaniner och andra djur. Lugna omgivningar att promenera eller jogga i. Stugbyn bokade vi via Legoland, det är Legolands camping alltså. Man kunde köpa helt OK frukostbuffé till, och på kvällarna fanns nån slags buffé också. Liten närbutik med det nödvändigaste, uthyrning av trampbilar som ungarna körde omkring på inne på området. Grillplatser... jag har säkert glömt något. Skulle absolut lägga minst två dagar på Legoland, har aldrig varit på Lalandia men som sagt ligger det mellan campingen och Legoland. 

Inne på Legoland är det DYRT att äta, DYRT. Vi hade med oss mat i frysväska som man kan ställa i väskrum (olåst, på egen risk) till första måltiden, och sen kilade en av oss hem till stugan (tog ca 5 minuter enkel väg) och värmde på mat och tog med in på Legoland nästa måltid. Sen finns det massor med annat barnen vill äta där inne, som också är dyrt men har man med sig mat i övrigt kan man ju bjussa på en slush eller så...

Om vi skulle åka nu, skulle jag lägga minst 4 nätter på campingen, 2 dagar på Legoland och 1 dag på Lalandia, och alltså sova en natt före och en natt efter. Eller tom två nätter före och bara landa och orientera sig. Läsa på kartan över Legoland, utforska campingen ordentligt...storhandla inne i Billund. 

Legoland må vara hajpat men det är verkligen ett bra ställe för barnfamiljer att åka till - vi har åkt flera gånger och det har verkligen gett minnen för livet. Då är det bara en av ungarna som är Lego-tokig....så det är inte nåt tvång att gilla Lego. Men iom att det är DYRT (Lego är tex inte alls billigare där, ändå säljs det förstås massor inne i parken, plus andra produkter, det är en massa försäljning) kan man spara mycket på att planera innan, att ha matsäck osv. 

Nu är yngsta barnet (sladdis) snart stor nog att åka karuseller, så nästa år blir det nog en tur dit igen
Svar på tråden Legoland sommar 2015