• Ewald01

Rätt att kräva vegetariskt på dagis?

Ska man ha rätt att kräva vegetarisk på dagis? Ska man kunna kräva det alltid eller bara från en viss storlek på dagisen (antal dagisplatser)? Rösta gärna vad ni tycker. En diskussonstråd finns det ju redan kring detta ämne här på familjeliv .

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rätt att kräva vegetariskt på dagis?
  • IsDimma

Ja. Vi erbjuder inte halalslaktad mat där jag jobbar. Vilket jag tycker är väldigt bra eftersom jag anser att det är ett grymt sött att slakta djur på. Så dom barnen får äta vegetarisk mat. Sen är det klart att alla vegetarianer får det med men majoriteten, i alla fall där jag jobbar, är dom som annars äter halalslaktade djur.

• Natulcien

Ja, det tycker jag.
    Vegetariska alternativ finns ju numera på de flesta förskolor och skolor, samt restauranger och arbetsplatser, så det bör ju inte vara så svårt att ordna även för en liten enhet?

Vår förskola har egen kock och totalt 35 barn och har alltid ett vegetariskt alternativ.

• VitaVera

Ja. Specialkost idag är inget ovanligt och jag trodde faktiskt att alla kommuner erbjöd det. Vår förskola har ca 70 barn varav 6-7 äter vegetariskt, ingen av religiösa själ så vitt jag vet. Egen kock underlättar såklart, och det är viktigt att vederbörande känner till näringsbehoven ordentligt.

• Punkster

Jag tror knappast det är något man behöver kräva, snarare bör det räcka med att be om att få det. Det är ju knappast någon ovanlig specialkost.

• Ewald01
    Punkster skrev 2015-02-09 20:36:13 följande:

Jag tror knappast det är något man behöver kräva, snarare bör det räcka med att be om att få det. Det är ju knappast någon ovanlig specialkost.

Det tycker jag med. Vegetariska maträtter är ju ingeting som är ovanligt nu för tiden.
  • Ewald01
    Punkster skrev 2015-02-09 20:36:13 följande:

Det tycker jag med. Vegetariska maträtter är ju ingeting som är ovanligt nu för tiden.
Svar på tråden Rätt att kräva vegetariskt på dagis?