Graviditet och pendling (med bil) - hur funkar det?
Jag längtar jättemycket efter barn. Min sambo är inte där än men han närmar sig. Han har ett fast jobb men jag har bara haft vikariat och timanställningar. I nuläget är jag arbetslös men söker för fullt. Nu har jag chansen att få ytterligare ett vikariat (ett år långt) men det innebär att jag måste pendla med bil 40 minuter i varje riktning. Jag har pendlat till ett annat jobb under ett drygt år och även om det fungerade så var det fruktansvärt jobbigt av många anledningar - jag tycker inte om att köra bil, jag är väldigt morgontrött, men framför allt pga att jag har nedsatt ork (skulle få ännu svårare att få jobb om jag berättade). Det fungerade att jobba heltid och pendla förut därför att jag hade möjligheten att "slappa" på arbetstid när ingen märkte... Och för att jag är så förbannat envis och plikttrogen. Men jag vet ju inte om det kommer funka på nya jobbet om jag får det. De använder sig inte av flex.
Nu till problemet - vi har insett att vi inte kan vänta med barn tills jag får ett fast jobb, för det är inte säkert att det kommer hända inom de närmaste åren. Sannolikheten att jag får ett jobb i min hemstad är jätteliten, så pendling kommer antagligen att vara aktuellt även i fortsättningen. Hur funkar det att pendla med bil och vara gravid?! Förstår att det så klart är olika och att vissa mår jättebra och andra inte. Men har någon erfarenhet? Tips eller råd?
Ska tillägga att det endast är pendling med bil som är aktuellt eftersom kollektivtrafiken är mer eller mindre noll mellan städerna.