• Annabola

Ny SGI?

Hej!

Jag blir inte riktigt klok på det här med SGI. Det är dessutom svårt att förklara vad jag egentligen undrar. Gör ett försök!

Jag är nu hemma med mitt barn och kommer vara det i 1,5 år totalt. När jag sedan återvänder till jobbet (kommer att böja arbeta heltid på en gång om det har betydelse?). Jag vet sedan innan att om jag får barn nr 2 innan barn nr 1 är 2,5 år så behåller jag den SGI som jag hade när jag gick hem med barn nr 1. Men min fråga är när jag får en ny SGI? Hur länge måste jag arbeta för att få ett nytt SGI-värde. En kompis till mig sa 6 månader? Jag har ju under detta 1,5 åren jag varit borta fått högre lön så för min del är det kanske inte en fördel att behålla mitt SGI som jag hade när jag gick på föräldraledighet med barn 1. Min fråga är därför när man får en ny SGI summa? 

Hoppas jag lyckats förklara på ett ungefär vad jag är ute efter!
    Tacksam för svar,
    Anna

• Svar på tråden Ny SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Den SGI som du hade innan barnet föddes är skyddad fram tills barnets 1-årsdag.

Du behåller inte din SGI automatiskt genom att få barn inom 2,5 år.

Från barnets 1-årsdag behöver du ha en sysselsättning med 5 dagar per vecka för att fortsätta skydda din SGI. Om du är helt föräldraledig behöver du ta ut 5 hela dagar med föräldrapenning per vecka.

Om du väljer att inte skydda din SGI sänks den och blir beräknad på din faktiska inkomst. Om du är helt ledig från arbetet blir din SGI 0 kronor.
    Du behåller dock samma föräldrapenning fram tills barnet fyller 2 år eller blir gravid inom 1 år och 9 månader.

Om du får löneförhöjning under din föräldraledighet ska du anmäla det till Försäkringskassan.

Hälsningar
    Bo, handläggare

Svar på tråden Ny SGI?