Hur skydda SGI
Hej.
Jag och sambon ska börja dela på föräldraledigheten framöver. Vi är båda anställda inom vården med oregelbundna arbetstider (100%) och vi undrar vad som gäller för att skydda SGI. Exempelvis kan min sambo vara schemalagd sex dagar ena veckan och tre andra. Måste han ta ut FP fem dagar per vecka även om han bara skulle jobbat tre dagar den veckan för att skydda sin SGI eller ska han ta enbart för dem han skulle jobbat? Ett exempel: Min sambo är schemalagd tis, ons, tor en vecka och då ska jag jobba och han vara hemma. Räcker det då att han tar föräldrapenning för de tre dagarna den veckan? Han är ju enligt schema ledig måndag, fredag, lördag, söndag. Jag måste ju kunna ta två dagar FP (mån och fre) för att behålla min SGI.
Och en annan veckan när han är schemalagd alla 7 dagar utom torsdag (6 dagar) och jag ska jobba tis, ons, torsdag, räcker det att han tar ut FP en dag eller måste han ta ut både tisdag och onsdag? Eftersom han har tänkt jobba mån, fre, lör, sön. Väldigt snurrigt i mitt huvud.
För att försöka fatta mig kort. För oss som är anställda 100 % med oregelbundna arbetstider, räcker det att ta ut föräldrapenning för de dagar man faktiskt skulle arbeta just den veckan (antalet dagar kan alltså variera) eller måste man även ta ut FP lediga dagar för att komma upp i totalt 5 dagar per vecka?
Tacksam för svar!!!