• yogite

gravida assistenter?

Antar att det är fler som är personliga assistenter här! Hur gör ni med er graviditet och jobbet?

Då det är tidigt än så har jag inte pratat med min chef, men funderar över hur det ska fungera då det är mycket tunga lyft (rulla på brukaren, luta fram brukaren, lyfta rullstolen med brukaren i) och exklusivt 24 timmars pass. Hur länge fortsätter/fortsatte ni jobba?

• Svar på tråden gravida assistenter?
  • Emlan88

Hej! Är också assistent och just nu i vecka 9 så jag har inte heller pratat med min chef. Men jag räknar med att gå hem i Juni (beräknad 17:e September), tänker mig då att jag tar en månad semester o därefter graviditetspenning två månader. Borde ju inte vara några problem att få det med ett sånt jobb iallafall?

• yogite
    Emlan88 skrev 2015-02-08 16:46:13 följande:

Hej! Är också assistent och just nu i vecka 9 så jag har inte heller pratat med min chef. Men jag räknar med att gå hem i Juni (beräknad 17:e September), tänker mig då att jag tar en månad semester o därefter graviditetspenning två månader. Borde ju inte vara några problem att få det med ett sånt jobb iallafall?

Jag är vikarie så semester är inte möjlig :/

Men okej, då är vi typ i samma vecka, är i åtta själv så! Men tack, då vet jag ju ungefär :)
  • 6skabli7

Jag påbörjade jobb som pers. ass när jag var i tredje månaden. Det gick väldigt bra, då assistansbolaget jag jobbade för var väldigt lyhörda för mina behov. Nu mådde jag väldigt bra långt in i graviditeten. Ingen foglossning, inget graviditetsillamående osv. Jag kunde jobba fram till vecka 35.

Jag gick i en vikariepool, och jag bad om att få "lättare" brukare, men visst blev det en del lyft för det. Men de allra flesta gången fick jag brukare som delvis kunde hjälpa till själva. Dock var 18 timmars passen lite jobbiga och det blev det färre av mot slutet.  Det var dock inga problem att få gravidpenning med hänvisning till tunga arbetsuppgifter och långa arbetspass.

• angel90

Hej!

Jobbar också som assistent. Är i vecka 11 och har inte heller berättat än.. Min andra graviditet med samma jobb som första. Satsar just nu på att jobba så långt det går, förra grav fick jag foglossning tidigt (tror de tunga lyften bidrog till det) och blev sjukskriven för att sen gå på havandeskapspenning. Hoppas som sagt på att kunna jobba fram tom sista juni och sen gå på havandeskapspenning denna gången, men man vet aldrig.. Foglossning sägs kunna bli värre andra gången?

• puckow

Jobbade till v32 och gick sedan på graviditetspenning. var då tunga lyft, jobbade 8, 10 och 24 timmars pass.

• 737 dagar

Jag är i vecka 20 o ska ansöka. Ver inte alls om jag är berättigad det eftersom vi har golvlift till hjälp vid lyft o så, men hoppas ändå. Jobbar alltid 15 eller 24 timmars pass med sovjour.

Svar på tråden gravida assistenter?