• throwaway456

Hjälp! Behöver annans perspektiv på familjesituation

Jag är en 22 årig kille som bor i ett hus tillsammans med min 20åriga syster och vår mamma. Mamma gick igenom en svår skilsmässa med vår pappa förra året, och jag och min syster kom överens om att vi skulle bo kvar i huset och hjälpa till att få det sålt (det är också rätt mycket att sköta med huset, mer än mamma klarar ensam). Min syster jobbar deltid och jag studerar så ingen av oss hade planer på att flytta innan denna sommaren ändå.

Som ni kan tänka er har detta varit en väldigt svår tid för oss alla, min mor och syster har varit väldigt känslosamma och det har varit mycket bråk&gråt. Jag har väl inte riktigt blivit lika påverkad av att pappa stack, även om jag tycker det är sorgligt finns det liksom inte något jag kan göra åt saken och har accepterat situationen. Istället för att gråta själv har jag försökt trösta de andra.

Nu till problemet i nuläget:

Under ett av våra familjebråk (nästan ett halvår sen nu) drog min syster in sin pojkvän, och vi var i princip påväg att flyga på varann innan jag valde att istället gå därifrån. Jag ställde ultimatumet att han inte får komma hit nåt mer sålänge jag bor här om de ville ha min hjälp (de klarar inte sköta gården utan mig).

Men så gick det någon månader och de tjatade och grät och tillslut gick jag med på att de de fick träffas här hemma igen. Eftersom min systers pojkvän är arbetslös, och hans familjs hus är mycket "sämre" än min familjs bor han nu i princip hemma hos oss 3-7 dagar i veckan.

För att undvika ytterligare stora bråk har jag låtit bli att ta upp ämnet mer än nån gång då och då, för jag tycker helt enkelt inte det är rimligt att min systers pojkvän kan bo hemma hos oss efter allt som har hänt. Speciellt då de KAN träffas hemma hos honom, men vårat hus är helt enkelt trevligare.

Jag blir verkligen galen av denna situationen, jag vet inte vad jag ska ta mig till. Min egen mor tar min systers pojkväns sida hellre än min, och kallar mig hjärtlös och bitter för att jag inte vill att han ska bo tillsammans med oss.

Är det jag som är felet? Är det orimligt att tycka att ett 20årigt par borde hitta en egen lägenhet om de vill vara tillsammans varje dag istället för att bo hemma hos den enas förälder, med en bror man är osams med?

TL:DR: Min systers arbetslösa pojkvän bor 3-7 dagar i veckan i vår mammas hus även fast vi är osams och jag inte vill ha honom här. Min familj tar hans sida istället för min.

Jag hoppas jag har skrivit detta i rätt forum och vore väldigt tacksam för ett seriöst svar. Jag(vi) behöver som sagt perspektiv på frågan då våra egna diskussioner inte kommer längre.Hade varit bra att höra någon annan förälders eller syskons åsikter.

• Svar på tråden Hjälp! Behöver annans perspektiv på familjesituation
  • sextiotalist

Nja du har nog inget att säga så mycket detta. Som förälder hade jag nog avrått min dotter att redan som 20-åring bli sambo.

• The past is now

Du har tyvärr inte så mycket att komma med och om det är så besvärligt för dig så är det nog dags för dig att flytta hemifrån.

• The past is now
    sextiotalist skrev 2015-02-08 14:46:17 följande:

Nja du har nog inget att säga så mycket detta. Som förälder hade jag nog avrått min dotter att redan som 20-åring bli sambo.

Varför då? Det är väl helt normalt att man blir sambos i den åldern.
  • daimstrut

Det är din mamma som bestämmer om hon äger huset. Jag tycker att du borde försöka fixa egen lägenhet istället.

• Anonym (Hm...)

Det bästa du kan göra är väl att flytta ut då. Det kan ju visa sig att de klarar sig utan dig, särskilt med honom i huset. Och enda orsaken till att du bor kvar är ju alltså för att du är snäll och självuppoffrande, och inte för att du som vuxen inte kan ha ett eget boende (som pojkvännen alltså) så det är ju knappast någon förlust för dig att flytta. 
    Och klarar de sig inte utan dig, utan ber dig komma tillbaka, då kan ställa ditt ultimatum då. 

• Anonym (Belle)

Det är ju din mammas hus och alltså är det hon som sätter reglerna och bestämmer om din systers pojkvän får bo hos er eller inte. Det vore dock lämpligt att han hjälper till både ekonomiskt och med arbetet att sköta huset när han bor så ofta hos er. Men det är också en sak som är upp till er mamma att besluta om. Med tanke på att det vara vara en hel del arbete med skötseln av huset kan kanske systerns pojkvän vara till god hjälp med detta arbete?

• BCH52

Ni är alltså fyra vuxna som ska försöka samsas i en gemensam bostad. Det brukar ha sina svårigheter även om man är nära släkt och överens om vad som ska gälla.

Det är alltså er mor som äger huset och då är det hon som bestämmer vilka som får bo där.

Det du kan göra är att, påskynda den försäljning som planeras, flytta hemifrån och att pojkvännen då flyttar dit på heltid och övertar dina sysslor. Eller att du och din systers pojkvän sätter er ner och reder ut er relation som vuxna, ni behöver inte tycka om varandra men det underlättar ju om ni kan fungera ihop.

Nu förutsätter jag att pojkvännen bidrar ekonomiskt när han är där så pass mycket och att han tar en rimlig del av sysslorna.

• throwaway456

Jag tackar för svaren, även om det kanske inte var vad jag ville se så är det vad jag frågade efter.

För att förtydliga några saker kan jag säga att min mamma äger tekniskt sett inte huset, pappa betalar fortfarande (mer än) hälften tills det är sålt. Jag bidrar ekonomiskt varje månade, till skillnad från min syster och hennes pojkvän som lägger sina pengar på nöjen. Eftersom jag är mannen i huset är det självklart också jag som får ta hand om de grova sysslorna (är för övrigt också den som lagar mat mest).

Jag tycker jag blir orimligt behandlad, men jag förstår ju samtidigt att jag borde ha flyttat hemmifrån för länge sedan. Innan mina föräldrar splittrades stannade jag väl kanske av lathet, nu är det mer av hjälpsamhet.

Ni som tycker jag borde flytta har givetvis rätt, och jag ska börja kolla över mina alternativ nu direkt.

• The past is now
    throwaway456 skrev 2015-02-08 15:14:38 följande:

Jag tackar för svaren, även om det kanske inte var vad jag ville se så är det vad jag frågade efter.

För att förtydliga några saker kan jag säga att min mamma äger tekniskt sett inte huset, pappa betalar fortfarande (mer än) hälften tills det är sålt. Jag bidrar ekonomiskt varje månade, till skillnad från min syster och hennes pojkvän som lägger sina pengar på nöjen. Eftersom jag är mannen i huset är det självklart också jag som får ta hand om de grova sysslorna (är för övrigt också den som lagar mat mest).

Jag tycker jag blir orimligt behandlad, men jag förstår ju samtidigt att jag borde ha flyttat hemmifrån för länge sedan. Innan mina föräldrar splittrades stannade jag väl kanske av lathet, nu är det mer av hjälpsamhet.

Ni som tycker jag borde flytta har givetvis rätt, och jag ska börja kolla över mina alternativ nu direkt.

Du låter som en mycket mogen, stark och ansvarsfull kille men som sagt du kan och ju stå på egna ben. Huset är ju trots allt inte ditt ansvar. Jag önskar dig all lycka till i framtiden!
  • Anonym (Ego!)

Tycker det är dags att du är lite ego och faktiskt flyttar till eget boende.  22 år och egen inkomst= man borde absolut flytta hemifrån! Klarar inte din mamma och vuxna syster plus pojkvännen av boendet själva så får de antingen inte klara av det eller sälja och flytta. Du ska inte behöva lida för att de inte kan ordna upp saker. Och självklart inte stå för så mycket ekonomiskt och praktiskt!

• Anonym (medla)

Ibland när föräldrar är oense så kan de gå till familjerådgivning. Det kan även du göra. Ni är en familj och ni behöver någon som kan medla.

Ibland är det svårt att hitta rätta orden för att beskriva vad som blir fel med den andra personen. Där är dessa verkligen tränade. De är också tränade i att förklara varför någon beter sej som de gör.

det kostar väldigt lite att gå dit men du vinner otroligt mycket. Först pratar de med dej och sen pratar de med den andre och sen leder de ert gemensamma samtal så att ni slipper hamna i bråk.

Alla konflikter går inte att lösa, Ibland får man bli ense om att man tycker olika. Då får man prata om en lösning från den situationen.

Lycka till.

PS. Det du lär dej i en sån här session har du med dej hela livet och du kan om du vill ha nytta av det på många sätt i livet senare.

• sextiotalist
    The past is now skrev 2015-02-08 14:51:05 följande:

Varför då? Det är väl helt normalt att man blir sambos i den åldern.

Det skiljer sig nog i olika kretsar. I de kretsar jag umgås i så läser de flesta vidare och lever singelliv med lite lösa förbindelser.
Svar på tråden Hjälp! Behöver annans perspektiv på familjesituation