• Sallysally

Sluta nattamma??!!

Vaknade era barn mindre ofta då ni slutat nattamma?? Min är 10 månader . Vaknar ibland varje h ibland varannan ibland längre sovperioder men i denna ålder borde de väl sova bättre? :( somnar om efter varje amning och därför fortsätter jag ju..

• Svar på tråden Sluta nattamma??!!
  • Pescetarian

Ja, så var det iaf för mitt barn. Jag slutade amma när barnet var omkring 2,5 år och fram till dess så vaknade barnet någon-några gånger varje natt. Uppvaken var fler när barnet var bebis, och blev färre och färre ju äldre barnet blev.

Jag vet inte, men jag tror att nattmålet gjorde så att barnet vaknade på natten. Barnets mage var ju liksom "programmerad" för att äta på natten och mina bröst var ju programmerade att producera mycket mjölk.

Med tanke på att mitt barn var betydligt äldre än ditt barn, när jag slutade med amningen, så var det ganska enkelt för mig att sluta. Jag kunde ju prata med barnet och barnet förstod och kunde också prata. Jag satte plåster på bröstvårtorna och sa att brösten behövde vila. Efter en vecka så tog jag bort plåstren helt, vilket barnet såg vid ett tillfälle då jag kom ut ur duschen. Barnet frågade då om de var bra nu. Jag svarade; ja, det är de, men nu är du så stor och kan somna utan, så det är slut på mjölk i brösten nu.

Ja, så var det inte mer med det.

Jag har vänner som har slutat amma sina barn när de varit ungefär i ditt barns ålder. Några har smörjt brösten med exempelvis "stopp-och-väx" (som egentligen är för barn som biter på naglarna). En kompis tog tabasco på bröstvårtorna. Det fungerade, men det är inget jag skulle rekommendera - varken för dina brösts skull, eller för ditt barn.

• Sallysally

intressant, tack.

det svåra är ju att få dem att somna om utan bröstet... tar ej napp eller flaska så
    då måste jag förmodligen vagga runder.

vet ej vad som är jobbigast :S

men det verkar som att hon är inställd på att äta. ja det tror jag. 
    kanske kan glesa ut det. någon som provat det? att man ammar tex kl 9 sen försöker flytta fram amningstiden lite för varje natt..
    tex tidgast amma kl 04-05...

• daimstrut

Min äldsta vaknade lika ofta efter jag slutat nattamma. Däremot började bägge sova bättre generellt efter ca 1,5 års ålder med färre uppvak. Runt tre år började de generellt sova hela natten utan nåt som helst uppvak.

Nu borde jag sluta nattamma min tiomånaders men det är banne mig inte lätt Med bägge de stora har jag fått åka bort och insett att de klarar sig utan med bara pappan och då inte börjat igen när jag kommit hem.

• Alexi

Vi tog bort nattamningen när sonen var 11-12 månader. Ersätt inte med något annat, då har man ju bara gjort det jobbigare för sig. Det tog ett par nätter när jag fick vagga och ge närhet (klädd i höghalsad tröja...) och sen fick han börja samsova med pappan istället.

• Pescetarian
    daimstrut skrev 2015-02-08 15:06:53 följande:

Min äldsta vaknade lika ofta efter jag slutat nattamma. Däremot började bägge sova bättre generellt efter ca 1,5 års ålder med färre uppvak. Runt tre år började de generellt sova hela natten utan nåt som helst uppvak.

Nu borde jag sluta nattamma min tiomånaders men det är banne mig inte lätt Med bägge de stora har jag fått åka bort och insett att de klarar sig utan med bara pappan och då inte börjat igen när jag kommit hem.

Ja, så kan det faktiskt ha varit här också. Jag kan inte säga till 100% att uppvaket berodde på nattmålet. Jag vet bara att när jag slutade amma så slutade barnet vakna om nätterna. Men det kan ju varit en slump. Vi flyttade ungefär en månad innan jag slutade amma - från en stor och stökig stad med buller och oren luft, till en liten, lugn och mysig stad med frisk luft! Det kan ju också ha förbättrat sömnen och det inre lugnet hos mitt barn.
  • Sallysally

okej kul att höra era sidor av det..

min är ju som sagt 10mån nu...vet fortf ej om jag ska försöka att ej amma mellan kl tex 22-04 nu några nätter eller ej.
    kanske ska vänta ut tills hon är äldre?!

de är så svårt...man vill iaf gärna sova fler h i sträck...trots att vi somnar om efter amningarna.

Sen är det biten med att somna själv med som vissa menar att barnet måste klara för att ej vakna på natten. men någon 5 minmetod vill jag ej genomföra den verkar hemsk.

inte lätt..många frågar för en förstagångsmamma :)

• daimstrut

Tycker gott du kan prova att inte amma mellan 22-04, speciellt frampå morgonkvisten brukar de bli hungriga och inte bara snutta.

• Sallysally
    daimstrut skrev 2015-02-08 18:37:01 följande:

Tycker gott du kan prova att inte amma mellan 22-04, speciellt frampå morgonkvisten brukar de bli hungriga och inte bara snutta.

ja precis... kanske gör de ngn nytta.
    e din 10 mån också? =)
  • Pescetarian

Jag kom på att jag, i samma veva som vi flyttade, även tog bort vilan mitt på dagen. Barnet var som sagt 2,5 år och det var mitt i sommaren. Någon månad efter det slutade jag att amma. Kanske att det var någon slags kombination mellan att; flytta till lugnet, vara vaken under hela dagen, samt sluta med amning?

• daimstrut

Jepp min är också 10 mån. Om tre veckor ska jag bort två nätter för första gången sen hon föddes, hon ska va med pappan. Får se om jag lyckas sluta innan dess eller om det blir då

• Sallysally
    daimstrut skrev 2015-02-08 23:31:26 följande:

Jepp min är också 10 mån. Om tre veckor ska jag bort två nätter för första gången sen hon föddes, hon ska va med pappan. Får se om jag lyckas sluta innan dess eller om det blir då

Okej spännande. I natt har min flicka vaknat varje halvtimme och snuttat på bröstet! Så här dåligt brukar hon inte sova :( jobbigt!jag kanske ska lägga henne i sin säng efter varje amning.. Kanske väcker vi varandra i vår säng? Nu sover hon i sin säng första passet sen vaknar hon och då liggammar jag hela natten..
  • Lizzie 83

Jag har precis slutat att nattamma vår dotter, hon är 13 månader. Det har gått över förväntan och hon vaknar bara till ett par gånger på natten och somnat om på nån minut. Vi samsover. Vi gjorde ett försök för några månader sedan, då maken tog nätterna istället och jag ammade först vid 5-6 på morgonen. Då funkade det inte alls. Hon blev extremt mammig på dagarna och vaknade ändå lika ofta på nätterna. Hon var nog inte mogen.

Med äldsta dottern slutade jag nattamma när hon var 8 månader och då slutade hon att vakna på nätterna så ofta. Så barn är olika...

Men att samsova har varit ett måste för oss. Att få dem att somna om i sin säng har varit omöjligt...

Svar på tråden Sluta nattamma??!!