Ja, så var det iaf för mitt barn. Jag slutade amma när barnet var omkring 2,5 år och fram till dess så vaknade barnet någon-några gånger varje natt. Uppvaken var fler när barnet var bebis, och blev färre och färre ju äldre barnet blev.
Jag vet inte, men jag tror att nattmålet gjorde så att barnet vaknade på natten. Barnets mage var ju liksom "programmerad" för att äta på natten och mina bröst var ju programmerade att producera mycket mjölk.
Med tanke på att mitt barn var betydligt äldre än ditt barn, när jag slutade med amningen, så var det ganska enkelt för mig att sluta. Jag kunde ju prata med barnet och barnet förstod och kunde också prata. Jag satte plåster på bröstvårtorna och sa att brösten behövde vila. Efter en vecka så tog jag bort plåstren helt, vilket barnet såg vid ett tillfälle då jag kom ut ur duschen. Barnet frågade då om de var bra nu. Jag svarade; ja, det är de, men nu är du så stor och kan somna utan, så det är slut på mjölk i brösten nu.
Ja, så var det inte mer med det.
Jag har vänner som har slutat amma sina barn när de varit ungefär i ditt barns ålder. Några har smörjt brösten med exempelvis "stopp-och-väx" (som egentligen är för barn som biter på naglarna). En kompis tog tabasco på bröstvårtorna. Det fungerade, men det är inget jag skulle rekommendera - varken för dina brösts skull, eller för ditt barn.