• Polarlantis

någon som åkt med hela familjen på volontärarbete?

Är i planeringstagen för att ta familjen på volontärarbete någon stans. Tänker att man räknas som en arbetskraft så har den andre barnen och så delar man på det.

Någon som har varit iväg och vill berätta? Tips och trix? Ålder på barnen?

• Svar på tråden någon som åkt med hela familjen på volontärarbete?
  • Polarlantis

Ramborg : idiotiskt svar på min fråga

Pescetarian: det vet jag går på tv, tack iaf!

Söker efter någon med egna upplevelser och tips....

• anyXX

Har inte varit iväg med familjen men har själv wwofat en gång i tiden. Man bor och arbetar på gårdar (finns väldigt varierande arbetsmöjligheter) och får mat och husrum i utbyte. Funderar på att göra det med barnen när de är lite äldre, kanske 8 och 10, och kan hjälpa till lite. Fast det är kanske någon annan typ av volontärarbete du tänker på?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Polarlantis

Det är ju en idé jag inte tänkt på faktiskt, tack för tipset

Jag har en gammal dröm om att få hjälpa till att rädda sköldpaddor, kom aldrig iväg. Tänker att det borde gå bra med barn Men gårdsjobb är ju oxå kanon!

Har inte brottom, vi får se när och hur det blir, vill bara få lite lösa planer så man kan drömma och börja spara kr

• Flash Gordon

Vilken typ av arbete?

Hur länge?

Vilket land?

Säkerhetsläget i området?

Språket?

Sjukdomar? Malaria? Dengue?

Får ni betalt eller får ni betala?

Om ni får betalt - hur då?

Hur ser boendet ut? Vilken standard accepterar ni?

Vilken standard accepterar ni i övrigt? Vill ni ex kunna köpa blöjor och barntandkräm?

Den lokala maten - fungerar det?

Vad ska barnen göra? Gå i skola? Nanny?

Ska en eller båda jobba?

Om bara en ska jobba - vad kan den andra göra på dagarna?

Får ni tillgång till bil och chaufför för eget bruk?

Kan ni komma ifrån på helgerna och resa på weekend-resor i området?

.
    Sedan är det en massa praktiskt med det svenska livet:

Ska man skriva ut sig ur Sverige om man blir borta länge?

Hur hanterar man regelverket kring försäkringskassan om man är borta länge?

Vad göra med sitt svenska boende?

Jobb, skolor, dagis ...

.
    Det enskilt viktigaste för att få ett projekt som detta att fungera, i alla fall på lång sikt, är att barnen och den som inte jobbar, trivs och har en fungerande vardag.

• sabina02

Ja, ni har ju lite frågor att svara på. Har ni tillräckligt med pengar ihopsparade? De flesta utvecklingsländer / områden BEHÖVER ju egentligen inte arbetskraft, om ni inte är utbildade inom någon specifikt. Vad som behövs är oftast fonder för att kunna använda den lokala arbetskraften.

Se till så att ni gör nånting som verkligen hjälper, inte bara er familjs reselust, utan området / landet i stort och på lång sikt. Har hört t.ex om folk som betalar till en privat organisation för att åka och typ bygga toaletter, som sedan lokala byggarbetare får riva ner och bygga om (för, ursäkta, skitlön) när volontärerna lämnar. Den enda som tjänade nånting där var ägaren till den privata organisationen...

Om ni är väldigt duktiga på engelska, och ska till ett icke-engelskspråkigt område, kan det vara nånting ni faktiskt kan bidra med. Se då till att gå åtminstone en kurs i lärande innan ni börjar ge klasser!

• Erica L

Jag har volontärarbetat mycket i mina dagar och planerar så klart själv volontärresor där min dotter ska få följa med när hon har åldern inne. 
    Inget är en omöjlighet så länge man ser möjligheterna! Skrattande

Jag har kommit i kontakt med dessa två sidorna när jag sökt:
    www.goodtravel.se/
    www.volontarresor.se/

De har resor som man kan göra tillsammans med familj och känns tryggt att resa genom en volontärbyrå.

För sköldpadds projekt rekommenderar jag Costa rica! 

Lycka till! 

Svar på tråden någon som åkt med hela familjen på volontärarbete?