• skrutt0713

Varför kommer mensen så tidigt?

Vad kan det bero på att mensen börjar redan på ruvardag 2-5? Och vad kan man be dem ändra på till nästa gång. 2 misslyckade stimulerade FET, 1a kom mensen på ruvardag 5 och andra började den på dag 2. Den här gången ett färskförsök och den kom igår på dag 4. Alla tre gånger med 5-dagars.

• Svar på tråden Varför kommer mensen så tidigt?
  • Cathy

Hmm....har du gjort stimuleringen med progynon och progesteron efter återföring? Öka progesteron dosen? Slemhinnan stöts ut och kan bero av för låg progesteronnivå. Funderar också om du kan ha nåt immunrelaterat problem om du fått tillbaka blastisar av god kvalité? Så be av få mer progesteron och trombyl (blodförtunnande) och 10mg prednisolon (kortison) till nästa gång. Lycka till!

• Ingrediensen

Får du riktig mens i en vecka då? Eller bara en mindre blödning? Dag 2-3 har jag haft blödning några gånger och har tolkat det som sviter efter återföringen. Man kan ju skada slemhinnan med katetern (vilket inte är bra för embryot).

• skrutt0713

Tack för svar.

Första två var ju stimulerat fet. Då tog jag 1 tabl femanest på kvällen och två tabletter femanest på kvällen sen crinone en gång per dag. Det höll inte mensen borta mer än 5 dagar ena gången och 2 dagar andra gången (efter återföring). Den här gången är det färskförsök och då har jag tagit lutinus 3 ggr per dag. Och ja, nu kom den på dag 4 efter et.

Fick ju sonen efter vår första IVF.

Alla våra tre blastocyster har varit av toppkvalité och har enligt läkarna inte kunnat se bättre ut. Det låter kanske dumt, men jag var helt säker på att den fäste den här gången. Men ingenting kan vara kvar nu. Jag har blött så fruktansvärt mycket idag och igår. Blöder alltid mkt då jag har endometrios. Men det här är värre, så det är verkligen mens jag får så här tidigt, ingen liten blödning.

Tack för tipsen. Jag ska ringa läkarna imorgon och prata med dem. Hoppas att de kan ändra på något till nästa gång för det är jätte jobbigt att inte ens få hoppas en vecka. Känns som vi bara hinner göra återföring så rasar hela världen och det är slut.

• Ingrediensen

Ja prata med din läkare! Tyvärr har jag hört om flera med endometrios som fått endometriossmärtor rätt snabbt efter återföring och det har inte varit bra. Ivfhormonerna eldar ju på endometrios.

När det gäller att du vet att det fäste, så tror jag att du har rätt. Jag tycker att jag vid varje ivf kännt hur länge embryot levt i mig. Ibland bara två dagar, någon gång 10 dagar, och varför inte? Man är ju så uppmärksam på allt i kroppen då.

Håller tummarna för dig!

• skrutt0713

Ja jag tror verkligen den fäste. Med min son kände jag när han fäste och exakt samma stick blev det nu. Sen mådde jag Precis som med honom och allt det försvann en timme innan blödningen kom. Jag ska iaf höra med dem om mer progesteron. Men jag har läst här på fl att det är svårt att få en läkare att skriva ut trombyl och prednisolon, kan det stämma? Vi går i Falun, har precis bytt till dem från Umeå där vi gjorde det landstings finansierade och hade kvar i frysen.

Det där med endometrios kan absolut stämma. Vi gjorde ju långa nu eftersom jag hade fått mycket mer ont efter våra fet, misstänker att femanest och progesteronet ställde till det. Men det är ju värt allt i slutändan.

Vi har köpt trepack och kommer nog inta ha råd till fler sen och man vill ju bara ha de bästa förutsättningarna. Men jag litar absolut på att de på kliniken kan det där.

• Cathy

skrutt; det stämmer säkert när du säger att det fäst. Man 'vet' liksom. Det kan vara nåt immunrelaterat du har och då är det bra att ni går i Falun för de verkar vara enda ivf kliniken i Sverige som 'behandlar' immunrelaterade problem, t o m med intralipider. Där kan du säkert få även kortison. Du har säkert en obalans mellan östrogen och progesteron och när du tillför kroppen östrogen så blir östrogendominansen ännu mer uttalad och din mens kommer för fort inpå. Skulle mindre östrogen räcka? Och så mer progesteron + kortison/trombyl? Istället för trombyl kan du alltid köpa albyl minor och dela på tre.

• skrutt0713

Jag har pratat med en sköterska på kliniken idag. Tack och lov fick jag sluta med lutinus. Den verkar ju inte precis ha någon effekt nu, men ska göra gravtest på fredag mest bara för att och ringa tillbaka då. Hon pratade med en läkare som redan nu skulle titta över nästa behandling och skicka brev till min hemortsläkare. Stimuleringen gick ju verkligen inte heller som förväntat. Blev överstimulerad med massa äggblåsor men det fanns bara 2 mogna ägg. Så det är nog en del som kommer ändras till nästa gång. Jag ska prata med både falun och min hemortsläkare om trombyl och kortison. Min hemortsläkare har patienter som går i Danmark oxå så känns som han kanske kan hjälpa till med det.

Sköterskan pratade om att jag nog kommer få progynon som stöd nästa gång. Men jag funderar ju lite över om det verkligen kan hjälpa? När femanest inte hjälpte att hålla mensen borta under frysförsöken?

Jag läste oxå om albyl och dollar definitivt köpa det själv nästa gång om de inte skriver ut trombyl. Hur brukar man ta den i så fall, från äggplock?

• Cathy

skrutt; jaha, har varit med om samma sak. Massor av ägg men få mogna. Då har man fått för stor dos hormon, för få sprutdagar och kanske att man behöver menopur som också har LH. Ska du göra ny ivf eller FET nästa gång? Gör du ivf så kör samma protokoll men se till att få mindre dos hormon så att det blir färre blåsor. Jag tror mer på stimulerad fet - våra ivf kliniker har mer kompetens för det. Vid ostimulerad och blastis behöver de veta exakt vilken dag återföringen ska vara och den kunskapen verkar inte alla ivf läkare ha...Så progynon och progesteron men kanske mindre dos progynon för att du verkar få obalans mellan östrogen och progesteron dvs för lite progesteron för att behålla slemhinnan så embryot kan fästa. Du kan börja med albylen dagen efter ET så att inte slemhinnan blöder och förstör fästandet. Kortisonet ska du börja vid sprutstart (10mgför att ha nån effekt). Lycka till!

• skrutt0713

Vi kommer göra ivf nästa gång eftersom vi köpt trepack och bara har en blastocyst i frysen. Vi gjorde långa protokollet men de ville att vi skulle göra korta nästa gång. Och någon förändring i stimuleringen skulle det bli. Hoppas de berättar allt på fredag. Men jag skulle gärna vilja prova menopur istället för gonal f.

För vår del så är det bara stimulerat fet som är aktuellt. Jag har pcos oxå och har max 2-3 äl per år. Och i just det här sammanhanget känns det skönt just för att man slipper ställa in om äl är på fel dag.

Jag ska prata med min hemortsläkare när vi är där om trombyl och prednisolon, han har patienter via Danmark oxå så kanske han är öppen för det annars.

Stort tack för alla tips. Vi har ju två färska ivf försök kvar och ett fet. Jag hoppas att vi nästa gång får mediciner som funkar bättre så inte ännu ett försök blir förgäves, känns ju lite så den här gången.

• Cathy

Hej igen :) OK, då förstår jag att stimulerad fet är bättre. Men jag tror inte menopur är bra för dig då, om du har pcos? Men kolla om långa med nedreglering är bättre än korta, är lite osäker på det..Stå på dig dig vad gäller mediciner!! Hoppas det blir bättre nästa gång!

Svar på tråden Varför kommer mensen så tidigt?