• Lina Loppan

6 månaders hård i magen

Min tös på 6 månader är hård i magen till och från. Då hon äter dåligt med ersättning tyckte bvc att vi kunde börja lite tidigare med fast föda. Vi började väldigt smått och hon har nu ätit fast föda 2 5 månader och alltid varit bra i magen. För 2 veckor sedan började hon bli hård i magen. Vi hade då inte ändrat något i maten och inte gett nåt nytt. Efter olja och katrinplommon blev hon bra. Sedan kom det tillbaka en vecka senare. Bvc tycker vi ska ge katrinplommon med varje mål ocb det gör vi men det har föga effekt endast när man ger ren katrinplommon. Frågan är ska vi fortsätta ge katrinplommon eller kan det skada tarmarfloran ? Ska vi sluta helt m3d fast föda fast det är det enda hon äter bra av

• Svar på tråden 6 månaders hård i magen
  • Lina Loppan

Kan ju tillägga att vi undvikit alla stoppande saker som pasta vitt bröd, potatis. Banan osv

• fannybk

Jag tror inte det är någon fara att ge katrinplommon vid varje måltid. Vi gav katrinplommonpuré varje morgon med gröten när vår son var i den åldern och ibland också som efterrätt efter lunch/middag. Det gör vi fortfarande och han är 1,5 år nu. Men ni kan ju varva med annat som är lösande. Kiwi och messmör t ex.

• tikki masala

Jag undrar också vad man kan göra. Min 7 månaders har vart hård i magen i flera dagar nu och bara lite kommer ut stackarn. Jag har fått råd och tips om katrinplommon och päron pure men han gillar inte det nåt vidare och äter högst en tesked om dagen =/. Jag håller på o trugar men då blir han tvärsur! Vad kan man göra istället? Stackarn krystar o stönar men det kommer inte ut så mycket. 

• Lina Loppan

Rapsolja i maten fick vi tips om. Många säger att det funkar men vet inte om vi haft resultat. Messmör säger många men det ska innehålla salt så kanske inte jättebra. Finns nåt på apoteket som innehåller sorbet som ska vara ofarligt att ge. Microlax ska man ju bara ge i nödfall

• Yonndax

Jordgubb är oxå lösande och blåbär är stoppande. Finns speciella magdroppar som man kan ge i samråd med typ BVC. Vår son fick äta Lactulos regelbundet från ca 7 månader då han var väldigt hår i magen. Men det måste oxå komma på recept från BVC.

• Limaliie

Avokado är lösande. Min dotter är rätt hård i magen nu när hon börjat äta vanlig mat (inte mkt men ändå) dock älskar hon avokado och jag tror det är tack vare den hon trots det bajsar varje dag ibland 2 ggr.

• Lina Loppan

Vi har hållt uppe med den vanliga maten i 1.5 veckor. Hon är fortfarande hård i magen trots katrinplommon och olja varje dag. Inte så hård att hon verkar besvärad ah det med det är väldigt fast när det kommit ut. Bajsar i princip varje dag. Kan det vara ersättningen som spökar?

Svar på tråden 6 månaders hård i magen