• Yamamar

Konsten att stanna i Sverige. Vad är bäst?

Alltfler asylsökande väljer att gå under jorden hellre än att resa tillbaka till så kallade första asylland, till exempel Italien. Förra året avvek hela 57 procent av de så kallad Dublinfallen, över 6000 personer. Många av de får hjälp av kyrkan och andra frivilligorganisationer att överleva som gömda. En av dessa är 24-åriga Almas från Eritrea, som levt gömd i elva månader tillsammans med sina två små barn.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6087026
    och länkarna under i länken.
    De som stannar 18 månader prövas igen utan att Dublin gäller, så vi har en del lagtrotsare som arbetar emot samhället. 
    Vad är bäst för oss?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Konsten att stanna i Sverige. Vad är bäst?
  • SecretMe

Först av allt, länken fungerar inte.
    Men, för min del gör det inget för jag hörde om detta på radion igår.

Denna Almas med sina två barn som levt gömda i elva månader ja, med hjälp av bl a kyrkan.
    Hon går mot lagen och sitter i radio och beklagar sig att hon inte har "hus eller mat".
    Vad tror hon att Sverige är, ett gratishotell?

Hon är en brottsling hur hårt det än låter och borde sändas hem, inte få omprövning då hon begått ett brott genom att leva gömd.
    Eller, sändas till Italien där hon först anlände och tog fingeravtryck.

Alla ni som är medlemmar i Svenska kyrkan är med och betalar, själv gick jag som tur var ur redan för mer än tio år sedan.

• FDFMGA
    Yamamar skrev 2015-02-07 02:18:45 följande:

Alltfler asylsökande väljer att gå under jorden hellre än att resa tillbaka till så kallade första asylland, till exempel Italien. Förra året avvek hela 57 procent av de så kallad Dublinfallen, över 6000 personer. Många av de får hjälp av kyrkan och andra frivilligorganisationer att överleva som gömda. En av dessa är 24-åriga Almas från Eritrea, som levt gömd i elva månader tillsammans med sina två små barn.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6087026
    och länkarna under i länken.
    De som stannar 18 månader prövas igen utan att Dublin gäller, så vi har en del lagtrotsare som arbetar emot samhället. 
    Vad är bäst för oss?

Dystopia blev väldigt kortlivad - hur länge tror du att du får behålla din nya signatur?

Jag vet inget om den eritreanska tvåbarnsmamman och din länk fungerar inte, men sannolikt så gör hon som många andra föräldrar - låter sina barns bästa gå före allt annat.

Förresten blev du väl själv utvisad från forumet så sent som igår - men är redan tillbaka. Tänk om alla flyktingar som utvisats betedde sig som du. Då skulle vi ha ett problem.

För övrigt kan väl kanske Dublinkonventionen vara på väg att ersättas av ett EU-gemensamt kvotsystem. Skickar med en fungerande länk till ett SR-inslag.

tinyurl.com/o9t8q4z
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • SpanskaFlugan
    FDFMGA skrev 2015-02-07 09:47:19 följande:

Dystopia blev väldigt kortlivad - hur länge tror du att du får behålla din nya signatur?

Jag vet inget om den eritreanska tvåbarnsmamman och din länk fungerar inte, men sannolikt så gör hon som många andra föräldrar - låter sina barns bästa gå före allt annat.

Förresten blev du väl själv utvisad från forumet så sent som igår - men är redan tillbaka. Tänk om alla flyktingar som utvisats betedde sig som du. Då skulle vi ha ett problem.

För övrigt kan väl kanske Dublinkonventionen vara på väg att ersättas av ett EU-gemensamt kvotsystem. Skickar med en fungerande länk till ett SR-inslag.

tinyurl.com/o9t8q4z

Vi kanske skulle ha en Dublinkonvention för utvisade FL -medlemmar? :D
  • nihka
    SecretMe skrev 2015-02-07 09:04:16 följande:

Först av allt, länken fungerar inte.
    Men, för min del gör det inget för jag hörde om detta på radion igår.

Denna Almas med sina två barn som levt gömda i elva månader ja, med hjälp av bl a kyrkan.
    Hon går mot lagen och sitter i radio och beklagar sig att hon inte har "hus eller mat".
    Vad tror hon att Sverige är, ett gratishotell?

Hon är en brottsling hur hårt det än låter och borde sändas hem, inte få omprövning då hon begått ett brott genom att leva gömd.
    Eller, sändas till Italien där hon först anlände och tog fingeravtryck.

Alla ni som är medlemmar i Svenska kyrkan är med och betalar, själv gick jag som tur var ur redan för mer än tio år sedan.

Är gladeligen med och betalar för att en ung kvinna med två små barn från Eritrea ska få stanna i Sverige isf att skickas tillbaka till första asylland. Systemet är åt helvete när länderna som utgör EUs yttre gräns får ta en sådan oproportionerligt stor andel av flyktingströmmen. Inte konstigt att de släpper så många vidare och ofta inte ens kan erbjuda tak över huvudet.

Ju fler flyktingar som söker sig till de länder där de erbjuds bättre villkor och därigenom skapar debatt, desto snabbare kan frågan om skillnaderna mellan EUs olika länder vad beträffar antal och villkor adresseras med resultat.
  • SecretMe
    nihka skrev 2015-02-07 11:19:34 följande:
    Är gladeligen med och betalar för att en ung kvinna med två små barn från Eritrea ska få stanna i Sverige isf att skickas tillbaka till första asylland. Systemet är åt helvete när länderna som utgör EUs yttre gräns får ta en sådan oproportionerligt stor andel av flyktingströmmen. Inte konstigt att de släpper så många vidare och ofta inte ens kan erbjuda tak över huvudet.

Ju fler flyktingar som söker sig till de länder där de erbjuds bättre villkor och därigenom skapar debatt, desto snabbare kan frågan om skillnaderna mellan EUs olika länder vad beträffar antal och villkor adresseras med resultat.
    Du har helt rätt i det du skriver om lagar och regler inom EU
    Vadt jag också tycker är att vi inte kan blunda och gömma undan de som inte har rätt att stanna medan vi försöker påverka resten.

Jag hade inte tvekat att ange en flyktinggömma om jag fick reda på en.
    Anledningen är att så här kan vi inte fortsätta.

Svenska kyrkan biter sig själva i svansen, flera har gått ur och ännu  fler kommer det bli.

• nihka
    SecretMe skrev 2015-02-07 12:51:36 följande:
    Du har helt rätt i det du skriver om lagar och regler inom EU
    Vadt jag också tycker är att vi inte kan blunda och gömma undan de som inte har rätt att stanna medan vi försöker påverka resten.

Jag hade inte tvekat att ange en flyktinggömma om jag fick reda på en.
    Anledningen är att så här kan vi inte fortsätta.

Svenska kyrkan biter sig själva i svansen, flera har gått ur och ännu  fler kommer det bli.
    Jag hade aldrig skickat iväg en mamma med två små barn till ett land som lämnar dem på gatan.
  • SecretMe
    nihka skrev 2015-02-07 13:05:12 följande:
    Jag hade aldrig skickat iväg en mamma med två små barn till ett land som lämnar dem på gatan.
    Det kan låta hårt, det är hårt, men dessvärre nödvändigt.
    Eller ska vi börja sortera vilka som ska undantas?
    Vilka fler än just dessa skulle det vara?

Det funkar inte att vara för godhjärtad, det är helt enkelt ohållbart.
  • nihka
    SecretMe skrev 2015-02-07 13:28:00 följande:
    Det kan låta hårt, det är hårt, men dessvärre nödvändigt.
    Eller ska vi börja sortera vilka som ska undantas?
    Vilka fler än just dessa skulle det vara?

Det funkar inte att vara för godhjärtad, det är helt enkelt ohållbart.
    Jag tycker inte det är godhjärtat att låta bli att "ange en flyktinggömma om jag fick reda på en" utan självklart. Jag utgår från att Svenska kyrkan vet vad de sysslar med när de hjälper en utvisad flyktingfamilj på detta sätt. "Gömda" barn går dessutom i skolan, har besök på vårdcentralen mm så de är inte så svåra att hitta. Det är inte som i Anne Franks dagbok om du trodde det.
  • SecretMe
    nihka skrev 2015-02-07 14:02:55 följande:
    Jag tycker inte det är godhjärtat att låta bli att "ange en flyktinggömma om jag fick reda på en" utan självklart. Jag utgår från att Svenska kyrkan vet vad de sysslar med när de hjälper en utvisad flyktingfamilj på detta sätt. "Gömda" barn går dessutom i skolan, har besök på vårdcentralen mm så de är inte så svåra att hitta. Det är inte som i Anne Franks dagbok om du trodde det.
    Och nu börjar du med din vanliga stil, att försöka förminska istället för att hålla god ton.
    Det fungerar säkert som en trigger på andra men inte på mig.

Jag hade gärna diskuterat vidare men nu avstår jag.
    Iallafall vad gäller att diskutera med dig.
Svar på tråden Konsten att stanna i Sverige. Vad är bäst?