• Anonym (Mamman)

Pappan säger att _jag_ inte får flytta!

Pappan bor 20 mil åt öster, jag bor i mitten och vill nu flytta 20 mil åt väster (då blir det cirka 40 mil från nya bostaden, till pappan), men pappan säger att jag inte får.

Vi har ett barn tillsammans som är i förskoleålder. Pappan träffar barnet ungefär var tredje helg (han vill inte eller har inte tid med mer än så).

Jag har sagt att _jag_ får flytta vart jag vill. Helst tar jag barnet med mig, men om han pappan vägrar det så har jag sagt att då får väl han ta barnet då! Men nej, serdu, det går inte för sig.

Nähä! Men jag vill flytta till min släkt! Jag vill inte bo här där jag bor! Jag vill hem!

Hur fasiken gör jag nu då!? Måste jag bo kvar bara för att vi har ett barn tillsammans? Är reglerna sådana? Kan en domstol döma att jag inte får flytta? Inte ens utan barnet?

HJÄLP! Snälla!

• Svar på tråden Pappan säger att _jag_ inte får flytta!
  • GladaGreta

Du får flytta till Kina om du så vill. Vägrar han ta barnet så får du även ta med ditt barn till Kina.

Han verkar använda barnet som ett "slagträ" mot dig.

• Anonym (Mamman)
    GladaGreta skrev 2015-02-06 18:26:07 följande:

Du får flytta till Kina om du så vill. Vägrar han ta barnet så får du även ta med ditt barn till Kina.

Han verkar använda barnet som ett "slagträ" mot dig.

Är du helt säker på det? Ang. flytten alltså? Jag vill inte förlora vårdnad och umgänge med mitt barn bara för att jag flyttar. Om han nu skulle ta det till domstol och de menar på att jag brutit mot reglerna.
  • SupersurasunkSara

Du kan flytta var du vill. Du kan tom ta med dig barnet. Det pappan då kan göra är att stämma dig interimistiskt för boendet.

Om pappan vägrar skriva på pappren men vägrar ha barnet boende hos sig på heltid så görs en undersökning om var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och så skrivs barnet där.

Du blir inte av med vårdnaden eller umgänget pga att du flyttar, men du kan bli av med boendet och då vara den som har barnet varannan helg eller vad som nu bedöms vara för barnets bästa.

MEN oavsett om du flyttar med eller mot pappans godkännande så måste du främja barnets umgänge med pappan. Umgänge måste inte vara att ses, det kan även vara att ringa och skypea. Har ni skriftligt avtal om var tredje helg i månaden kan du vara den som får se till att barnet kommer till pappan så att umgänge kan ske eftersom du flyttat.

Du kan ringa till famrätten och fråga om råd anonymt och även till folkbokföringen om du vill.

Jag vet att det jag har skrivit stämmer, det enda pappan kan göra är att stämma för interimistiskt boende och det du riskerar är att få helgumgänge med ditt barn. Man är inte livegen för att man har skaffat barn med någon.

• Anonym (Mamman)
    SupersurasunkSara skrev 2015-02-06 18:41:09 följande:

Du kan flytta var du vill. Du kan tom ta med dig barnet. Det pappan då kan göra är att stämma dig interimistiskt för boendet.

Om pappan vägrar skriva på pappren men vägrar ha barnet boende hos sig på heltid så görs en undersökning om var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och så skrivs barnet där.

Du blir inte av med vårdnaden eller umgänget pga att du flyttar, men du kan bli av med boendet och då vara den som har barnet varannan helg eller vad som nu bedöms vara för barnets bästa.

MEN oavsett om du flyttar med eller mot pappans godkännande så måste du främja barnets umgänge med pappan. Umgänge måste inte vara att ses, det kan även vara att ringa och skypea. Har ni skriftligt avtal om var tredje helg i månaden kan du vara den som får se till att barnet kommer till pappan så att umgänge kan ske eftersom du flyttat.

Du kan ringa till famrätten och fråga om råd anonymt och även till folkbokföringen om du vill.

Jag vet att det jag har skrivit stämmer, det enda pappan kan göra är att stämma för interimistiskt boende och det du riskerar är att få helgumgänge med ditt barn. Man är inte livegen för att man har skaffat barn med någon.

Fast det var ju det jag föreslog; att han tar barnet på heltid och jag tar varannan helg.

Men det ville han ju inte.

Vi har inget avtal på umgänge. Han träffar sitt barn när han själv känner för det. Det blir ungefär var tredje månad. Men det har ibland gått sju veckor mellan gångerna.

Men, vadå, måste jag betala bensinen för att pappan ska kunna träffa barnet? Jag har ingen bil, inte heller körkort. Jag har inte råd att betala dessa resor. Men samtidigt vägrar ju pappan att ha barnet boende hos sig.
  • Anonym (N)

Har ni delad vårdnad måste du ha hans godkännande har du ensam vårdnad så får du göra som du vill..

• GladaGreta
    Anonym (N) skrev 2015-02-06 19:08:17 följande:

Har ni delad vårdnad måste du ha hans godkännande har du ensam vårdnad så får du göra som du vill..

Fast hon kan flytta när hon vill. Vill inte pappan ta barnet så måste ju mamman ta med sig barnet, eller?

Eller så får hon väl passa på att flytta en av de (få) helger som pappan har barnet. Om hon nu kan planera in något sådant. Pappan verkar ju köra sitt race rakt igenom.
  • Anonym (öh)

Du får göra precis som du vill och flytta var helst du vill. Du kan ju fråga ditt ex om vilken lagparagraf han hittar stöd i för att hindra din flytt. Eller ska han binda fast dig till din bostad för att förhindra flytten?

Flytta bäst du vill. Antingen tar du barnet med dig eller så tar pappan barnet. Den/de som har vårdnaden avgör vilken förälder som är lämpligast. Och kom ihåg att det inte handlar om något rättvisetänk mellan föräldrarna utan bara vad som blir bäst för barnet.

Du kan ju också fråga exet när du meddelar om flytten att han har tre alternativ att välja mellan. 1) barnet flyttar till honom 2) barnet flyttar med dig 3) barnet stannar kvar i det gamla hemmet och därmed omhändertas av socialtjänsten för att föräldrarna övergivit det.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (öh) skrev 2015-02-06 19:26:23 följande:

Du får göra precis som du vill och flytta var helst du vill. Du kan ju fråga ditt ex om vilken lagparagraf han hittar stöd i för att hindra din flytt. Eller ska han binda fast dig till din bostad för att förhindra flytten?

Flytta bäst du vill. Antingen tar du barnet med dig eller så tar pappan barnet. Den/de som har vårdnaden avgör vilken förälder som är lämpligast. Och kom ihåg att det inte handlar om något rättvisetänk mellan föräldrarna utan bara vad som blir bäst för barnet.

Du kan ju också fråga exet när du meddelar om flytten att han har tre alternativ att välja mellan. 1) barnet flyttar till honom 2) barnet flyttar med dig 3) barnet stannar kvar i det gamla hemmet och därmed omhändertas av socialtjänsten för att föräldrarna övergivit det.

Det bästa för barnet är ju definitivt att flytta med mig. Utan tvekan. Och det är ju vad jag helst av allt vill (såklart!), men jag var orolig att jag skulle hamna i klaveret och mista ALLT om jag tog med mig barnet trots att pappan säger ifrån (men samtidigt gör han ju inget anspråk på boendet själv).

Men ni verkar ju alla eniga, så jag litar på att det ni säger, stämmer.

Inte för att vara sån, men jag slår en signal till familjerätten på måndag och hör mig för. För säkerhets skull. :)
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Mamman) skrev 2015-02-06 19:06:57 följande:
    Fast det var ju det jag föreslog; att han tar barnet på heltid och jag tar varannan helg.

Men det ville han ju inte.

Vi har inget avtal på umgänge. Han träffar sitt barn när han själv känner för det. Det blir ungefär var tredje månad. Men det har ibland gått sju veckor mellan gångerna.

Men, vadå, måste jag betala bensinen för att pappan ska kunna träffa barnet? Jag har ingen bil, inte heller körkort. Jag har inte råd att betala dessa resor. Men samtidigt vägrar ju pappan att ha barnet boende hos sig.
    Nej, precis, han vill inte ha barnet på heltid, alltså får du ta med dig barnet. Du har rätt att bosätta dig vart du vill.

Ja, du kan få åka med barnet till pappan på umgänge, med bil, tåg, flyg, vad du anser lämpligast iom att du flyttade. Men troligen måste han stämma dig för det. Men som sagt, umgänge kan se ut på olika sätt, det kan vara via telefon och skype som jag skrev.
    Har du inte råd kan man en period få hjälp via soc. Båda ska ju bidra utefter förmåga till barnets kostnader och umgängesresor ingår där.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (N) skrev 2015-02-06 19:08:17 följande:

Nej, i praktiken måste hon inte det eftersom pappan vägrar ha barnet boende hos sig.
    Vuxna har rätt att bosätta sig var de vill. TS erbjuder pappan att ha flickan på heltid och själv ta helgumgänge, men pappan vill inte. TS måste alltså ta barnet med sig eller överge det och det lär hon ju inte göra.

Folkbokföringen kommer att fråga varför pappan inte skrivit på och även ge honom chansen att göra det i efterhand. Om han vägrar görs en utredning om barnets huvudsakliga dygnsvila och så skrivs barnet där.
  • Anonym (Mamman)
    SupersurasunkSara skrev 2015-02-06 20:45:53 följande:

Nej, precis, han vill inte ha barnet på heltid, alltså får du ta med dig barnet. Du har rätt att bosätta dig vart du vill.

Ja, du kan få åka med barnet till pappan på umgänge, med bil, tåg, flyg, vad du anser lämpligast iom att du flyttade. Men troligen måste han stämma dig för det. Men som sagt, umgänge kan se ut på olika sätt, det kan vara via telefon och skype som jag skrev.

Har du inte råd kan man en period få hjälp via soc. Båda ska ju bidra utefter förmåga till barnets kostnader och umgängesresor ingår där.

Pappan får ut cirka 40 000:- medan jag går arbetslös i den här lilla skithålan.

Usch, vill verkligen härifrån!
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Mamman) skrev 2015-02-06 21:26:31 följande:

Ja, er bådas överskott räknas ut och sen fördelas kostnaderna. Men, ev kan det behövas en dom på hur det ska se ut, om ni inte kommer överens.

Underhåll får du ju oavsett, antingen via fk eller genom överenskommelse direkt från pappan.
    Men umgängeskostnader ligger utöver det har jag för mig och det är det som ni får gå till tingsrätten med om ni inte kommer överens. Famrätten först om ni kan mötas där. Just detta har jag dålig koll på så du får kolla med nån som vet
  • Anonym (...)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-02-06 21:26:31 följande:

Finns risken att han stämmer dig inför tingsrätten? Kommer du att få arbete på den nya orten?
Svar på tråden Pappan säger att _jag_ inte får flytta!