• Väntarbebisnr2

Är det någon som fått Diflucan(Fluconazol) utskrivet ??

Hej! Har fått Diflucan (fluconazol) 150mg engångsdos utskrivet mot svampinfektion av läkare på kvinnokliniken då en veckas beh av Canesten ej fungerat. Nu har läst på en massa och det står att man inte ska använda Diflucan under graviditet pga risker ! Är gravid i v 36 (35+1). Är det någon som tagit den här medicinen och blivit bra och fått en frisk bebis ?? Man blir ju såååå orolig ...

• Svar på tråden Är det någon som fått Diflucan(Fluconazol) utskrivet ??
  • Väntarbebisnr2

Ja absolut, det kan man knappast missa ???? Jag fick veta senare på Apoteket och av BM att det är många läkare som inte skriver ut detta pga risker för bebis. Klassat som B nånting vilket betyder att det kan ge fosterskador och att det finns för lite studier gjorda. Därför blev jag jätteorolig då förlossning närmar sig och vet att svamp även kan föras över på bebis vid förlossning , så måste ju göra någonting ! Fick detta pga upprepade pencillinkurer och slemhinnorna är alldeles förstörda ... Finns det ingen som tagit detta under sin graviditet??

• Linc

Jag tog förra graviditeten. Tänker att risk för fosterskador är störst i Början av grav. Inte när bebisen nästan är klar :)

• Johannapanna87

Jag fick svamp från v9 och provade det ena och det andra men slutade med att jag tog en sån tablett i mitten av graviditeten och svampinfektionen gick över men var tillbaks kanske en vecka efter och sen dess så har det kommit och gått, jag tog aldrig någon mer tablett utan får helt enkelt stå ut med de eftersom att inget biter på det och jag vill inte ta en massa tabletter i onödan och barnmorskan sa att själva svampinfektionen är ofarlig. Har mer eller mindre haft svamp från v9 och är i v37 nu :/

Svar på tråden Är det någon som fått Diflucan(Fluconazol) utskrivet ??