• mrszat

lchf och mens. snälla viktigt..hjälp!

började med lchf i början på januari. sedan dess har min mens(som alltid annars kommer prick på dagen)varit oregelbunden. haft bl.a mens i 3 veckor i sträck nu... inget konstigt tänkte jag...så kan det vara när man börjar med lchf har jag hört...

men i natt vaknade jag av ÄCKELVARNING att det rann mellan benen. jag hann inte ens in på toa... fullt med blod.. och även en del koagulerat blod. en bit var säkert 10x15 cm stor. detta hände mig 2 ggr i natt... blöder fortfarande mkt..

har en tid sedan innan till gyn om 5 dagar... ringde 1177,dem tyckte jag skulle ringa gyn...ringde dit men automaten säger att tiderna e fulla idag. altså inget svar. 

min magkänsla säger att det inte är nåt farligt.. men jag är ändå orolig..varför så mkt blod?? och koagulerat!!

någon som kan det här med lchf el har nåt annat att tillägga???

jag är för övrigt frisk o har aldrig haft nåt problem!

tack

• Svar på tråden lchf och mens. snälla viktigt..hjälp!
  • Dkcre

Det är dumt att börja på en massa tramsiga dieter överhuvudtaget. Är målet att gå ner i vikt så ät lite nyttigare, lite mindre och träna lite mer. Det behövs inget mer magiskt än så.

• choklad

Jag har klumpar hela tiden, det har blivit värre med åren, även om mina inte är fullt så stora som 10x15cm. Det som händer är att en sån där klump sitter i vägen så blodet inte kan rinna ut och när den sen då släpper så forsar det ut. Jag tycker inte du ska oroa dig, men ta upp det med din gyn när du ska dit om några dagar.

• Haskel

Nu hoppas jag för allt i världen att du skrivit fel och menar 10x15 mm och inte cm. 10x15 cm innebär ju ca 1,5 Liter blod. Rann det då också mycket i övrigt, så handlar det om farliga mängder.

Däremot har jag hört flera säga att de fått kraftig och konstig mens i början av lchf. Några tolkar det som att kroppen gör sig av med gifter och annat i kroppen. Det brukar enligt vad jag hört ge sig efter några månader.

• choklad
    Haskel skrev 2015-02-05 12:04:06 följande:

Nu hoppas jag för allt i världen att du skrivit fel och menar 10x15 mm och inte cm. 10x15 cm innebär ju ca 1,5 Liter blod. Rann det då också mycket i övrigt, så handlar det om farliga mängder.

Däremot har jag hört flera säga att de fått kraftig och konstig mens i början av lchf. Några tolkar det som att kroppen gör sig av med gifter och annat i kroppen. Det brukar enligt vad jag hört ge sig efter några månader.

Du har ju bara två mått så då kan du inte beräkna volymen, det kanske är en platt klump som bara är typ 1/2 cm hög. Sen är det mest troligen inte så värst mycket blod i en sån där klump utan mest slemhinnor och annat. Mängden blod som man blir av med under en mens sägs ju vara ca en äggkopp, resten är annat.  
  • Haskel
    choklad skrev 2015-02-05 12:45:14 följande:
    Du har ju bara två mått så då kan du inte beräkna volymen, det kanske är en platt klump som bara är typ 1/2 cm hög. Sen är det mest troligen inte så värst mycket blod i en sån där klump utan mest slemhinnor och annat. Mängden blod som man blir av med under en mens sägs ju vara ca en äggkopp, resten är annat.  
    Tur att någon har huvudet på skaftGlad
    Fel av mig.
  • Annelie 76

LCHF normaliserar hormonerna vilket kan ge konstiga effekter första månaderna. De flesta märker ingenting men de som tex har pcos märker effekt, oftast till det bättre. De som slutat blöda pga klimakterium kan börja blöda igen och de som slipper mens med hormonella preventivmedel får blödningar.

Hormonerna stabiliserar sig på ett par, tre månader.

• mrszat

Tack alla för era svar. Jag skrev rätt, cm ska det vara men som någon sa så var det platt. Inte ens efter mina förlossningar blödde jag såhär.. Jag vill bara att det ska stabilisera sig. Jag trivs jätte bra med att ha lchf som livsstil. Det är första gången jag går ner i vikt utan att svälta mig..

Svar på tråden lchf och mens. snälla viktigt..hjälp!