• Anonym (Orolig mor)

Lyssna på en 10-åring

Har en dotter på snart 10 år som allt oftare drar sig för att prata om allt sin pappa och inte längre frågar om när hon ska åka dit.

Pappan utövade fysisk och psykisk misshandel mot mig när vi var tillsammans (tog slut för drygt 7 år sedan) och därefter har det kommit fram att han misshandlade sitt ex på exakt samma sätt.

Det sista året har det varit mycket sporadisk kontakt dels pga att pappan inte kunnat enligt honom och sen för att dottern haft mycket aktiviteter.

Nu har pappan efter tre månaders frånvaro hört av sig och vill träffas men dottern verkar inte alls vilja och verkade nästan lättad över att det damp ner kalasinbjudningar de kommande helgerna.

Jag vill min dotters bästa och blev väldigt orolig när jag fick veta att det förekommit mera misshandel (som dock inte är anmäld). Jag har svårt att uppmuntra umgänget när jag inte kan lita på pappan och vill verkligen inte tvinga dottern att åka om hon är rädd/obekväm.

Jag har ensam vårdnad.

• Svar på tråden Lyssna på en 10-åring
  • Anonym (Hönsmamma)

Jag skulle aldrig släppa iväg min dotter till en sån. Träffar hon honom ändå är hon i alla fall tillräckligt gammal att kunna berätta saker efteråt förutsatt att han inte lyckats skrämma henne till tystnad.

Svar på tråden Lyssna på en 10-åring