• Lambda

Kattfrågor!!!!

Den ena av mina två nya katter verkar ha problem? Den nyser ofta och ibland flera nysningar på varandra. Den fiser ofta och det luktar extremt. Verkar vara snorig i och med svart smuts i näsborrarna. Ser ut att få kväljningar flera ggr per dag. Man hör ett kväljljud och huvudet och halsen rör sig framåt liksom. Ett par gånger har det kommit höga kräkljud men inget kommer upp.

Har ordnat kattgräs för det ska hjälpa katter att spy. Men vad mer kan jag göra? Tänker på dess gaser och kväljningar. Den kanske inte tål något? Sitter något fast i halsen? Är det veterinär jag ska kontakta och hur mycket kostar detta? Mina första katter så känner mig inte hemma.

• Svar på tråden Kattfrågor!!!!
  • Kattexmex

Hur länge har du haft katterna? Är det kattungar? Hur mår katten i övrigt, äter den med god aptit, kelsjuk, busar mycket? Eller vill den mest ligga och vila? Är den vaccinerad som den ska?

Svårt att gissa vad som kan irritera din kisse. Hur länge har problemen pågått?

Jag hade ringt och rådfrågat en veterinär ifall katten varit såhär i mer än några dagar. Kostnad för en ev. behandling beror helt på vilka försäkringsvillkor du valt så det är omöjligt att gissa.

• Lambda
    Kattexmex skrev 2015-02-03 06:08:32 följande:

Hur länge har du haft katterna? Är det kattungar? Hur mår katten i övrigt, äter den med god aptit, kelsjuk, busar mycket? Eller vill den mest ligga och vila? Är den vaccinerad som den ska?

Svårt att gissa vad som kan irritera din kisse. Hur länge har problemen pågått?

Jag hade ringt och rådfrågat en veterinär ifall katten varit såhär i mer än några dagar. Kostnad för en ev. behandling beror helt på vilka försäkringsvillkor du valt så det är omöjligt att gissa.

Har haft dom i snart två veckor. Dom tror den är runt 7-8 månader gammal. Kommer från ett katthem. Är vaccinerad. Äter och busar en hel del. Hulkningarna, gaserna tycker jag att den haft från start. Nysningarna likaså men kanske ett par dagar efter att den kom till mig? Är osäker. Den andra katten spydde upp presentsnöre, tänker om även denna fått i sig något den inte borde?

Får man bara ringa en veterinär och rådfråga? Precis som vårdcentralen?
  • Jasmin Karlsson

Ring veterinär. Ja, du kan ringa bara för att rådfråga men det låter som att det är lika bra att boka en tid för undersökning.

Svar på tråden Kattfrågor!!!!