Nu ryker vårdnadsbidraget
Vad tycker ni om att FP ska rösta för att avskaffa vårdnadsbidraget?
Rätt eller fel?
Vad tycker ni om att FP ska rösta för att avskaffa vårdnadsbidraget?
Rätt eller fel?
Bra. Det har inte blivit vad det var tänkt och har bara befäst utanförskapet för stora grupper. Bidraget har använts av de som ändå hade tänkt vara hemma som ett extra bidrag till kassan. 90% har varit kvinnor och det har visat sig att majoriteten hade låg inkomst innan såväl som efter. Det har blivit ett hemmafrubidrag.
Helt galet, men inte oväntat: Vårdnadbidraget är något av det vänstern hatar mest. Att (fp) stöder dem är en gåta, det visar inte på några liberala tendenser i alla fall.
Notera att det inte finns något allmängiltigt vårdnadsbidrag idag utan det är bara tillåtet för kommunerna (som är ansvariga för barnomsorgen) att ge vårdnadsbidrag. Det ger både föräldrar litet större makt att bestämma över sina egna liv och kan spara en hel del pengar åt kommunen. Kort sagt god, borgerlig, politik.
Bra. Det har inte blivit vad det var tänkt och har bara befäst utanförskapet för stora grupper. Bidraget har använts av de som ändå hade tänkt vara hemma som ett extra bidrag till kassan. 90% har varit kvinnor och det har visat sig att majoriteten hade låg inkomst innan såväl som efter. Det har blivit ett hemmafrubidrag.
Perfekt!
Men jag skulle inte tro att Björklund gladdes åt att behöva erkänna hur fel det blev med vårdnadsbidraget. Jag gissar att han förtvivlat kämpar för att inte kastas ut från ett parti på väg att orientera sig i socialliberal riktning.
Bidrag till högavlönade män med fru hemma.
Bort.
Det berör ju rätt få personer så det gör kanske vare sig till eller ifrån. Inte många som kan leva på 3000 i månaden ändå.
Det är ju egentligen bara KD som velat ha det. Och kanske SD då. Inget annat borgerligt parti har gillat förslaget. Om det ryker så är det ju ett litet bakslag för KD. Men när alliansen är i opposition så måste de ju inte vara överens om allt utan kan köra egna race. Bra tycker jag.
Bidrag till högavlönade män med fru hemma.
Bort.
Det berör ju rätt få personer så det gör kanske vare sig till eller ifrån. Inte många som kan leva på 3000 i månaden ändå.
Det är ju egentligen bara KD som velat ha det. Och kanske SD då. Inget annat borgerligt parti har gillat förslaget. Om det ryker så är det ju ett litet bakslag för KD. Men när alliansen är i opposition så måste de ju inte vara överens om allt utan kan köra egna race. Bra tycker jag.
Jo, det är väl märkligt. Fast ändå inte. Logik är väl inte det centrala precis...
Jag har sett SD:are här på FL välkomna att det blir mer muslimer i landet för då kan man få igenom fler konservativa förslag; inskränkt aborträtt och liknande.
Dessutom verkar ju många hata feminism och socialdemokrater; finns det något mer svenskt än det?
Ja, ja. Jag hade ju önskat att folk kunde vända sin ilska mot de verkliga bovarna istället.