• RobertStockholm

Kräver era skolor (indirekt) att ni tar med frukt, mellanmål etc?

Vår skola (Pysslingen-koncernen) kräver indirekt att föräldrarna dagligen skickar med barnen frukt, mellanmål, varm choklad etc. "Man "måste" inte, men vi hoppas att alla föräldrar kan hjälpa med detta." Tyvärr har de lyckats göra det här "normalt" och ingen verkar orka eller våga ifrågasätta, bl.a. min egen fru.

Jag tänker nu ta upp detta, som jag tror är främst ett bekvämt sätt för skolan att spara pengar, med övriga föräldrar och skolan. Skolan är väl skyldiga - och får skattepengar för - att tillhandahålla mat till barnen?

Är det någon annan som varit i samma situation och har tips eller råd att ge?

Ska sägas att det handlar om förskoleklass i nuläget, men jag misstänker att samma sak kommer fortsätta nästa år när vår son börjar ettan.

• Svar på tråden Kräver era skolor (indirekt) att ni tar med frukt, mellanmål etc?
  • Anonym (???)

Mellanmål DAGLIGEN alltså? Nej det är såklart inte okejö. någon gång ibland om dom ska på utflykt visst men inte så oftas.

• Mercurialis

Någon enstaka gång per termin ombeds vi skicka med matsäck till en utflykt.

Under tre terminer (ett år i förskoleklass och höstterminen i ettan) har vi skickat med frukt dagligen. Sedan en-två veckor tillbaka behöver vi inte göra det längre, eftersom kommunfullmäktige har beslutat att skolan ska stå för frukten.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • vincere

Barnet går på förskoleklass. Här skall frukt tas med varje dag, och ibland mellanmål och dryck till utflykter (har endast varit ett par gånger under förra termin).

• lövet2

Frukt varje dag i klass 0-3 och fika vid utflykt, vilket brukar vara ca 2 ggr/termin.

• Tuggummit

Än så länge går mitt barn på förskola, så jag vet inte hur det ser ut i stora skolan.

Dock kommer jag inte att ha några direkta invändningar mot att själv skicka med frukt och matsäck till mitt barn. Då är jag ju säker på att mitt barn får den frukt och den mat som barnet gillar bäst. ;)

• Punkster

Ska man vara krass så är skollunchen den enda måltid som skolan måste stå för. Men sen kan man ju såklart tolka skollagen olika. Skolan får t.ex. inga extra bidrag eller dylikt för att tillhandahålla frukt till förmiddagsrasten. Vill man köpa det så tas det från verksamhetsbudgeten. 

• MxMeNow
    Tuggummit skrev 2015-02-02 18:27:57 följande:

Än så länge går mitt barn på förskola, så jag vet inte hur det ser ut i stora skolan.

Dock kommer jag inte att ha några direkta invändningar mot att själv skicka med frukt och matsäck till mitt barn. Då är jag ju säker på att mitt barn får den frukt och den mat som barnet gillar bäst. ;)

Jag har flera barn i skolan och har heller inga invändningar. Frukt/smörgås dagligen och matsäck en gång i månaden minst vid utflykter. För mig är det en självklarhet att se till att mina barn mår bra, har ett jämnt blodsocker och inte är hungriga, oavsett dom är i skolan eller hemma.

Jag begriper inte vad människor upprörs över!
  • Mrs Green

I förskoleklassen hade de gemensam fruktstund och man förväntades ta med en frukt eller grönsak varje dag. Från 1:an har bara de som velat haft med sig frukt och ätit på rasten.

Vid utflykter över lunchtid får man välja om man vill få matlåda från skolan eller ta med egen matsäck. Vid kortare utflykter (som nu i veckan när de ska åka skridskor på förmiddagen) kan de få ta med något litet om de vill, typ varm choklad och en liten smörgås, men jag tror inte alla gör det.

• Sankor

Redan när min stora började 6-års för tio år sedan blev jag ombedd att skicka med något mellanmål varje dag. Hon gick i kommunal skola. Och nu började mitt mellanbarn 6-års och vi ombeds än att skicka med ngt litet till mellanmål. Det är långt till lunch för en 6-åring som är i skolan vid 7-7:30 och som kanske inte fått i sig ordentligt med frukost. Ibland glömmer vi, ibland får hon med sig en morot och i bästa fall en frukt. Alla barn får ngt att äta ändå. Men det är klart lite skevt är det nog. De får i alla fall fortfarande lunch och mellanmål på eftermiddagen ????

Svar på tråden Kräver era skolor (indirekt) att ni tar med frukt, mellanmål etc?