• Anonym (TS)

Kan ett vårdnadavtal i domstol vara ett alternativ?

Min dotters pappa skiter fullständigt i vad vi bestämt för tider och dagar han ska ha vår dotter. Vilket SKA vara ungefär ett dygn varannan vecka. Det hålls då och då men i många fall inte.

Tex i somras hade jag bokat en weekendresa då han lovat att ta henne men struntade fullständigt i det och sa att han hade glömt och inte alls var i vår stad ens.

Nu senast påstod han att han hade trott att det var en senare tid han skulle komma och bara viftade bort det med att "jag har gjort bort mig"
    Men efter det sa han även till mig att han kommer att fortsätta göra bort sig. 
    För mig låter det som att han gör detta medvetet

Jag skulle vilja ha någon form av juridiskt umgängesavtal men är rädd att han inte vill träffa dottern alls då.

Någon som vet hur man går tillväga för att fixa ett sådant avtal?
    Är det värt att ta den "fajten" eller ska man bara svälja och gå vidare hela tiden? Det finns ingen respekt för min tid eller mina planer och jag tycker även synd om min dotter som blir sviken av sin far.
    Detta har känts ohållbart länge nu.

Tacksam för svar från folk som verkligen vet något om juridiska umgängesavtal eller bara har någon åsikt om hur man kan tackla detta.

• Svar på tråden Kan ett vårdnadavtal i domstol vara ett alternativ?
  • sextiotalist

Ingen domstol kan tvinga en förälder att träffa sitt barn, det enda domstolen kan göra är att fastställa ett umgängesschema där föräldern har rätt att träffa sitt barn, men inte skyldighet att göra det.

• Anonym (Släpp honom)

När du ska ha barnvakt så se till att det INTE är pappan. Räkna inte med honom. Låt han ha sin dag om han dyker upp, men ha en reservplan i bakfickan. Se till att inte säga till barnet att han kommer om du inte är 100.

Vill han inte ha barnet så är det ju inte bra för barnet heller att du tvingar fram ett umgänge.

Svar på tråden Kan ett vårdnadavtal i domstol vara ett alternativ?