• Anonym (Fråga)

Resa till umgängesförälder

Hur kan umgänget se ut för ett barn när det är väldigt långt mellan föräldrarna? Vem bekostar resorna? Hur ofta är det lämpligt att resa?

• Svar på tråden Resa till umgängesförälder
  • BioBonus
    Anonym (Fråga) skrev 2015-02-02 11:20:50 följande:

Hur kan umgänget se ut för ett barn när det är väldigt långt mellan föräldrarna? Vem bekostar resorna? Hur ofta är det lämpligt att resa?

Vad innebär väldigt långt? Vem flyttade? Hur gammalt är barnet?
    "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
  • Anonym (Fråga)

Barnet är 4 år. Pappan kommer flytta mer än 50 mil bort från barnet. Flytten sker om ett halvår.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Fråga) skrev 2015-02-02 15:30:46 följande:

Barnet är 4 år. Pappan kommer flytta mer än 50 mil bort från barnet. Flytten sker om ett halvår.

Jag skulle säga att då får pappan komma till barnets ort och hälsa på regelbundet, iaf tills barnet är så stor att denne kan flyga själv med visst stöd av flygpersonal. Det beror på barnet när det kan ske.

Kutym är annars att umgängesföräldern står får det praktiska och kostnaden så länge det understiger 10 mil enkel resa, men i ert fall så kommer troligen boendeföräldern få bidra till kostnaden utefter förmåga till det billigaste färdsättet. Men själva hämtningen och lämningen är ufs sak att sköta.

Med så långt avstånd är det ju dock svårt att upprätthålla ett fysiskt umgänge, men umgänge kan vara regelbundna samtal och att regelbundet skypea med varandra också.

• Anonym (mmm)

Det är inte sant, den som tjänar mest pengar står för kostnaderna.

• SupersurasunkSara
    Anonym (mmm) skrev 2015-02-02 20:39:01 följande:

Det är inte sant, den som tjänar mest pengar står för kostnaderna.

Jag är övertygad om att du har fel, men visa mig gärna lagtext eller liknande där det står att den som tjänar mest ska betala.
  • Anonym (tinget)
    SupersurasunkSara skrev 2015-02-02 15:37:07 följande:
    Jag skulle säga att då får pappan komma till barnets ort och hälsa på regelbundet, iaf tills barnet är så stor att denne kan flyga själv med visst stöd av flygpersonal. Det beror på barnet när det kan ske.

Kutym är annars att umgängesföräldern står får det praktiska och kostnaden så länge det understiger 10 mil enkel resa, men i ert fall så kommer troligen boendeföräldern få bidra till kostnaden utefter förmåga till det billigaste färdsättet. Men själva hämtningen och lämningen är ufs sak att sköta.

Med så långt avstånd är det ju dock svårt att upprätthålla ett fysiskt umgänge, men umgänge kan vara regelbundna samtal och att regelbundet skypea med varandra också.
    Du skulle säga det. Fixar pappan en dom i tinget så blir umgänget hemma hos honom, varannan helg och under lov och semester, utan problem. Kostnadernas fördelning beror bl.a på föräldrarnas ekonomiska överskott. Så om hon har bättre överskott än han så får hon pytsa ut mer.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (tinget) skrev 2015-02-03 08:46:06 följande:
    Du skulle säga det. Fixar pappan en dom i tinget så blir umgänget hemma hos honom, varannan helg och under lov och semester, utan problem. Kostnadernas fördelning beror bl.a på föräldrarnas ekonomiska överskott. Så om hon har bättre överskott än han så får hon pytsa ut mer.
    Jag tvivlar starkt på att någon domstol skulle anse det vara för barnets bästa att åka 50 mil varannan helg. Möjligen en helg i månaden men det är fortfarande ufs ansvar att hämta och lämna, om han nu inte får dom på att de ska ordna varannan gång eller liknande.

Ang pengarna, att betala utefter förmåga skrev jag. Det betyder just det du skrev.
  • Anonym (tinget)
    SupersurasunkSara skrev 2015-02-03 08:52:25 följande:
    Jag tvivlar starkt på att någon domstol skulle anse det vara för barnets bästa att åka 50 mil varannan helg. Möjligen en helg i månaden men det är fortfarande ufs ansvar att hämta och lämna, om han nu inte får dom på att de ska ordna varannan gång eller liknande.

Ang pengarna, att betala utefter förmåga skrev jag. Det betyder just det du skrev.
    Tvivla du. Du har kanske missat lagändrigen som gjordes förra sommaren? Boendeföräldern har ett mycket större ansvar att fixa så att det blir umgänge än vad du vill tro.
    BioBonus skrev 2015-02-03 08:49:43 följande:

En enkel googling om fördelningen av kostnader vid umgängesresor gav detta:

www.socfamratt.se/samarbetssamtal/samarbetssamtal-sol/577-resekostnader-vid-umgaenge

lawline.se/answers/12337

Kan ju iallafall ge underlag för era diskussioner kring detta.

Det kan slå åt vilket håll som helst. Billigast färdsätt är inte alltid lämpligast och då får båda betala för lämpligast färdsätt.
  • BioBonus
    Anonym (tinget) skrev 2015-02-03 08:46:06 följande:
    Jo, en resa på 2x50 mil 2 ggr i månaden är självklart ett problem för ett mindre barn och är knappast det bästa för barnet.

Det går inte att generalisera i fall där lagen lämnar utrymme för anpassningar efter det aktuella fallet. Vilket också är meningen - man utgår från individen. Och i det här fallet skulle knappast pappan få igenom vh med det avståndet. Däremot skulle säkert längre perioder på lov och semester fungera.
    "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
Svar på tråden Resa till umgängesförälder