Kalasdilemma aka i-landsproblem
Sonen fyller åtta i mars och vill ju såklart ha kalas, speciellt eftersom vi missade förra året då jag var mitt uppe i en "hus till lägenhetsflytt" efter skilsmässa. Nu har jag för lite plats för att kunna ha ett vettigt kalas hemma, och han vill dessutom väldigt gärna ha ett discokalas.
En bra lokal finns att hyra billigt och den ligger nära hans skola och således också nära där kompisarna bor, så inga problem där. Min nuvarande sambo har kontakter som gör att ljus- och ljudanläggning i proffsklass finns att låna gratis och i lokalen finns kök så man kan fixa med ätbart. Allt är ju frid och fröjd med det praktiska.
MEN. Lokalen är såpass stor att det blir lite fånigt med de 10-12 kompisar han vill bjuda, vilket gör att jag gärna låter honom bjuda hela klassen. De är ändå "bara" c:a 20 barn, och det är ju hanterbart.
Och det är där problemet kommer in. Det kommer ju att bli absurda mängder presenter. Normen ligger på runt hundringen när han går på kompiskalas, så kommer större delen av de inbjudna så handlar det om presenter för kanske 1500-2000 spänn! Jag kanske är löjlig, men det känns ju helt vansinnigt.
Hur gör man? KAN man göra nåt? Nån som har några lysande förslag? Tankar?