• ventilera mera

Kalasdilemma aka i-landsproblem

Sonen fyller åtta i mars och vill ju såklart ha kalas, speciellt eftersom vi missade förra året då jag var mitt uppe i en "hus till lägenhetsflytt" efter skilsmässa. Nu har jag för lite plats för att kunna ha ett vettigt kalas hemma, och han vill dessutom väldigt gärna ha ett discokalas.

En bra lokal finns att hyra billigt och den ligger nära hans skola och således också nära där kompisarna bor, så inga problem där. Min nuvarande sambo har kontakter som gör att ljus- och ljudanläggning i proffsklass finns att låna gratis och i lokalen finns kök så man kan fixa med ätbart. Allt är ju frid och fröjd med det praktiska.

MEN. Lokalen är såpass stor att det blir lite fånigt med de 10-12 kompisar han vill bjuda, vilket gör att jag gärna låter honom bjuda hela klassen. De är ändå "bara" c:a 20 barn, och det är ju hanterbart.
    Och det är där problemet kommer in. Det kommer ju att bli absurda mängder presenter. Normen ligger på runt hundringen när han går på kompiskalas, så kommer större delen av de inbjudna så handlar det om presenter för kanske 1500-2000 spänn! Jag kanske är löjlig, men det känns ju helt vansinnigt.

Hur gör man? KAN man göra nåt? Nån som har några lysande förslag? Tankar?

• Svar på tråden Kalasdilemma aka i-landsproblem
  • helene 355

skriv att ni inte vill ha presenter, eller att alla köper könsneutrala presenter för en viss summa och lägg alla i en säck och då får barnen dra en present slumpmässigt när dem går hem :)

• Drottningen70

Känns inte som jättestor skillnad på 12 presenter och 20. Alla barn kommer ändå inte att komma. Kan inte komma på

Nån "lösning" som inte blir galen el jobbigt. Att önska presenter som grabben sen ska ge bort igen i slutet av kalaset måste vara det knäppaste jag läst. Att helt avsäga sig presenter är ju också grymt. Att begära att gästerna ska köpa ihop kommer folk tycka är krångligt. Du får nog stå ut med att få närmare 20 presenter med dig hem. Enda rimliga begränsningen jag kan komma på är att sätta ett maxpris. Typ 50 kr el nåt sånt.

• ventilera mera
    helene 355 skrev 2015-02-01 17:04:38 följande:

skriv att ni inte vill ha presenter, eller att alla köper könsneutrala presenter för en viss summa och lägg alla i en säck och då får barnen dra en present slumpmässigt när dem går hem :)

Det är en jättebra idé, men jag känner ändå att det det är lite taskigt mot sonen. Han har varit på alla sina kompisars kalas och haft med presenter till dem under det senaste året - och nu när han äntligen får sitt efterlängtade kalas så får han EN present, och det får alla andra också. Då blir han plötsligt en i mängden på sitt eget kalas. Det låter kanske ytligt, men jag får ju försöka tänka som en åttaåring i det här också.
    (Vilket iofs gör mängden presenten till ett icke-problem, för jag har ju svårt att tänka mig att han ser det som ett lika stort bekymmer som mamman...)
  • ventilera mera
    Drottningen70 skrev 2015-02-01 18:18:15 följande:

Känns inte som jättestor skillnad på 12 presenter och 20. Alla barn kommer ändå inte att komma. Kan inte komma på

Nån "lösning" som inte blir galen el jobbigt. Att önska presenter som grabben sen ska ge bort igen i slutet av kalaset måste vara det knäppaste jag läst. Att helt avsäga sig presenter är ju också grymt. Att begära att gästerna ska köpa ihop kommer folk tycka är krångligt. Du får nog stå ut med att få närmare 20 presenter med dig hem. Enda rimliga begränsningen jag kan komma på är att sätta ett maxpris. Typ 50 kr el nåt sånt.

Nej, precis. Han har ju sett fram emot detta och skulle bli besviken. Och jag skulle själv tycka att det där med köpa ihop skulle vara ett jobbigt extramoment i en redan stressig vecka med jobb och barnhämtning. 

Jag får nog bara lägga mitt tänk åt sidan och se det som att jag får en överlycklig unge med mig hem...
Svar på tråden Kalasdilemma aka i-landsproblem