8 månaders bebis med sömnproblem, hjälp!
Jag håller på att gå in i väggen eller få ett psykbryt. Snälla, alla råd och tips och tröstande erfarenheter mottages tacksamt!
Jag har ett barn på 8 månader som aldrig har sovit särskilt bra, men vars sömn bara blir värre ju äldre han blir känns det som.
Att han sover 2 h i streck är rena rama lyxen för oss, kan hända en gång per natt som mest. Han vaknar konstant hela nätterna och ibland har han svårt att komma till ro och somna om på nytt, han kan liksom ligga och gnälla, vrida och vända på sig etc mitt i natten utan att ens bröstet hjälper (varje gång han vaknar måste han amma för att somna om). Under sina vargtimmar mellan 4-6 är han extremt strulig, svårsövd, vaknar ofta, kl 5 måste vi ta till babysittern och söva om honom i den för att han ska sova till i alla fall kl 6.
På dagarna är han extremt svårsövd, försöker lägga så fort vi ser minsta trötthetstecken men "nattningen" känns omöjlig. Ofta är babysitter eller barnvagn ute det enda som funkar. Vi kämpar och kämpar för att han sedan ska sova 30 minuter!!!!! Jag blir tokig! Han sover två gånger per dag 30 min per gång vilket känns alldeles för lite. Han vaknar såklart ALLTID trött och blir gnällig och trött igen inom loppet av en timme. Jag försöker köra vagnen fram och tillbaka, gunga babysittern för att han inte ska vakna men han slår likt förbaskat upp ögonen ÄNDÅ. Enda sättet att få honom att somna om ytterligare en stund är att ta honom i famnen, sätta mig på sängkanten och hoppa upp och ner i tio minuter, då somnar han om i 30-45 min till men jag får absolut inte lägga ner honom. Det har gått så långt att jag försöker hålla mig hemma hela dagen för att kunna ta till denna metod så att han ska få sova vidare.
Jag är trött, konstant. Orkar inte mer än jag måste, och något måste göras. Jag har tänkt att det blir bättre kanske vid 3, eller 5, eller 7 månader men han är 8 månader nu och det blir bara värre istället. Jag orkar inte härda ut mer för när ska det vända? 1 år? 2, 4?