• JohannaR76

    vad gör skolan?

    Hej alla!!
    Nu har vi en fråga kring skolans agerande ang vår son.
    För att göra en lång historia kort, Så är det så att vår kommun valt att lägga åk 6 på en högstadieskola. När grabben gick i 5:e klass funkade det bra med engelska, sen kommer han upp på högstadiet och får en engelska lärare som har engelska som sitt modersmål, Och då är vår grabb chanslös han hänger inte med!!
    Hon har hela lektionerna på engelska ( med sin dialekt dessutom) Från start så fick eleverna göra ett "prov" för att hon skulle se deras kunskapsnivå. Sonen fick super dåligt resultat pga han hade ingen aning om vad han skulle göra ops! ej att glömma så är detta en lite halv känslig ålder , ny klass ny lärare och då vill man ju inte göra bort sig och räcka upp hand och fråga hhmm:(. Vi hade strax efter detta utvecklingssamtal med läraren som föreslog att han kanske skulle kunna börja i en annan lättare engelska grupp samtidigt som hon sa att vi kunde vänta ett tag till för detta provresultat kanske bara va en engångs företeelse typ. Tiden gick och i början av november -14 kommer vår son hem och säger att han tycker engelskan fortfarande är för svår och skulle gärna vilja byta grupp. Vi mejlar då till läraren och det bestäms att det är ingen idé innan jullovet utan det sker efter.
    Så långt allt bra. men så i måndags kommer grabben hem från skolan och berättar att deras engelska lärare har gapat och svurit åt eleverna att de ska vara tysta inför lektionen. Och då upptäckte vi att han fortfarande går i den "svåra" engelskan, lite naivt av oss kanske, att inte kolla upp detta tidigare men vi tog för givet att han fått byta grupp efter jullovet som hon sagt. ( han kom ju hem med ett F i engelska på terminsbetyget) Det va flera saker som hänt från skolans håll ett tag nu så jag blev rätt arg och ringde upp rektorn, och tog då upp att han inte fått byta grupp. Då svarar rektorn att det är inte lärarna sinsemellan som kan byta grupp på barnen utan det är rektorn som ska göra det. Och han hade aldrig hört talas m detta. pust!!!
    Vi skickade då ett ganska argt mejl till läraren som även är hans klassföreståndare och ifråga satte detta och några mer punkter. Sen ringer rektorn upp mig och vill nu att vi ska ha ett möte dels pga av mejlet vi skrev. hon har ju då vidarebefordrat detta till honom.  Min fråga är ju egentligen om någon har erfarenhet av nåt liknande vad för krav har man rätt att ställa på skolan, man vill ju att han ska ha en rimlig chans att gå ur åk 6 med ett godkänt betyg i detta kärnämne.
    Vad tycker ni vi ska göra? 

  • Svar på tråden vad gör skolan?
  • Natulcien

    Hur gör ni hemma för att hjälpa honom med engelskan? Hur mycket pluggar han hemma?
    Ditt inlägg ger oss ju bara ena sidan av myntet, d.v.s. skolans agerande. Men hur agerar din son? Hur mycket energi lägger han på skolan. Det kan ju vara bra att veta i sammanhanget.

  • Mercurialis

    Gå på mötet och få till ett bra samarbete med skolan. Ta reda på vad som fattas för att ditt barn ska nå kunskapskraven för minst ett E. Be om specifika övningsuppgifter, som ditt barn kan arbeta med hemma. Gruppbytet är ju också något som måste diskuteras.

    Som lärare är jag helt förundrad över att inte fler föräldrar tar kontakt med undervisande lärare, när deras barn kommer hem med ett F i betyg. Hittills har det hänt mig exakt noll gånger. Är föräldrar verkligen så ointresserade av att sina barns betyg?


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden vad gör skolan?