• siadia

6åring gråter

Har en bonusdotter på 6 år. Hennes pappa och jag bor ihop sen 1 år tillbaka och jag o barnet funkar väldigt bra ihop! Vi har henne varannan helg. Ibland på kvällnarna får hon gråtattacker, allt är fel. Hon saknar sin mamma så mkt att hon skakar när hon gråter och vill bara hem. Sambon tycker inte att hon ska ringa mamma men min åsikt är att självklart ska hon få ringa och prata med mamma på kvällen om hon vill det.

Jag vet att vi inte gör något fel, vi är väldigt kärleksfulla men bestämda som föräldrar. Men känns jobbigt när hon säger att hon vill hem.

Sen har hon väldigt mycket koll på * vuxen" grejer. Hon vet allt om alla, klockslag, datum osv, stenkoll på saker som jag tycker att ett barn inte ska lägga energi på. Barn ska vara barn. Hennes mamma väntar barn med sin nya och detta är ju det allt kretsar om just nu.

Ni som har erfarenhet av detta, hur ska man hantera allt?

• Svar på tråden 6åring gråter
  • fluu

Jag tycker som du, barnet ska få ringa till mamma. Annars blir det nog bara värre. Eftersom mamma väntar barn så kanske dottern är orolig för hur allt ska bli, om mamma kommer förändras, om hon blir mindre älskad och därför känner att hon måste vara närvarande ständigt.
    Bekräftelse och att möta hennes behov(där ingår att få ringa fritt) skulle jag satsa på. Och ge det tid.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • BCH52

Dessutom har hon kanske kommit in i "lilla tonåren" med allt vad det innebär. Jobbigt nog med nytt syskon på gång. Låt henne fritt ringa sin mamma när och hur hon vill.

• Ess

Precis som ovanstående skriver så är hon i lilla tonåren. Sen är det ju säkert så att hon saknar mamma, hon bor ju där och känner sig hemma där, och då kommer saknaden gärna på kvällen när det börjar bli dags att varva ner och lägga sig. På dagen så har hon så fullt upp att hon inte riktigt hinner tänka och sakna.
    Prata med pappan igen om att låta henne ringa mamman när saknaden blir för stor. Skulle det sen bli så att det faktiskt blir värre när hon pratat med mamman, så får ni kanske tänka om igen. Men prova att låta henne ringa.

Sen förstår jag att det känns jobbigt både för dig och pappan. Men ser ni det från hennes perspektiv, så är det ju hos mamman hon har sin trygghet och sitt hem.

• Litet My
    BCH52 skrev 2015-01-31 11:29:50 följande:

Dessutom har hon kanske kommit in i "lilla tonåren" med allt vad det innebär. Jobbigt nog med nytt syskon på gång. Låt henne fritt ringa sin mamma när och hur hon vill.

Håller med. Min äldsta var 6 år när jag var gravid med lillasyster, han tänkte mycket på döden och var sjukt rädd att jag eller bebisen skulle dö under förlossningen för det hade han hört om. Mycket ider, rädslor och stora känslor i den åldern. Var han borta ringde han flera gånger om dagen.
Svar på tråden 6åring gråter