• Sarai

Inte amma alls - tablett eller vänta ut?

Hej,

Väntar nr 4 och vi har av en mängd olika anledningar bestämt oss för att inte amma alls denna gång. (Under förutsättning att allt går bra, det är fyra veckor kvar idag....) Övriga barn har helammats som vanligt så jag är verkligen novis på det här med flaskmatning och hoppas kunna komma tillbaka hit om några veckor och ställa alla möjliga frågor.

Nu gäller det dock hur man "bäst" stoppar mjölkproduktionen. 

1. Aldrig börja amma alls. Stå ut med spända bröst i GG kupa i nägra dagar och en mjölkproduktion som då förhoppningsvis ger med sig... 
    2. Ta en tablett för att stoppa mjölkproduktionen direkt efter förlossningen.

Jag var helt inställd på alternativ nr 2. Men min BM sa att mjölken brukar komma igång iallafall men istället ca 10 dagar senare. Sen sa hon också att den där tabletten påverkar humöret och ökar risken för förlossningsdepression. Men jag är sådär sugen på alternativ nr 1. Precis när mjölken kommer igång så brukar ju kroppen kombinera det där med att vara super duper svullen...

Någon som har erfarenhet och kan dela med sig? Hittade inget bra forum för frågan så jag hoppas att det går bra här.

As for Sarai your wife, you are no longer to call her Sarai; her name will be Sarah.
  • Svar på tråden Inte amma alls - tablett eller vänta ut?
  • Minza83

Jag har provat båda varianter, och jag fick faktiskt förlossningsdepp den gången jag tog de där tabl... Sen om det berodde på dem eller ej vet jag ej.. Fick veta det först med nästa barn att de bara ger den medicinen i särskilda fall då man sett en ökad mängd depressioner till följd av medicinen... Men det kom ingen mjölk 10 dgr senare dock ..

När jag fick stå ut dvs med nästa barn så tog det Max 1v! Sen var det över :)

Duschade varmt och handmjölkade ur det allra värsta alltså.. Gjorde ju så ont!

Med första barnet pumpade jag ur i några veckor..

Blev lika svullen efter förlossningen de två första ggr, men inte den 3e. Så det verkar inte ha spelat någon roll huruvida mjölken kommit eller ej.

Med första barnet svällde jag upp dagen efter bebisen kom men mjölken rann inte till förrän fem dygn efter födseln ;)

• Sarai

Tack för input! Bra med någon som har upplevt båda alternativen! 

Jag menade naturligtvis att svulle blir man ju ändå ett par dagar efteråt. Men kombinationen av mjölkstinna och svullna bröst är lite jobbig även om man ammar. 

Mjölkproduktionen har kommit igång ganska fort de senaste två gångerna och det är inget jag ser fram emot... Obestämd

As for Sarai your wife, you are no longer to call her Sarai; her name will be Sarah.
  • MoLsMamma

Jag tog tablett med första barnet (var tvungen att sluta amma av olika anledningar) och jag mådde superdåligt efteråt! Både fysiskt och psykiskt. Skulle ej rekommendera detta även om alla säkert reagerar olika såklart.

Med andra barnet ammade jag inte alls och lät tuttarna vara bomber ett par dagar. Hade tight topp och handmjölkade ut några droppar när det spände för mycket. Gick över på nån vecka.

Nu med trean ska jag nog testa lite att amma, annars kör jag på variant nummer två, dvs sluta "naturligt" om det inte funkar :)

• Sarai

Tack för input. Det låter som jag skall köra på med den "naturliga metoden" då. Får försöka hitta någon riktigt tajt sportbh. Usch... 

Lycka till med amningen!

Svar på tråden Inte amma alls - tablett eller vänta ut?