• moasa

Nattjobb och gravid omföderska, vilka är alternativen?

Hej!
    Jag jobbar ca 75% natt som sjuksköterska och är redan nu helt utmattad. Har en massa symptom på stress; så som skakningar, minnesförlust, något min terapeut kallar ångest bl.a. Jag har dessutom varit borta från jobbet i några månader nu, på grund avhelt andra skäl, men bara tanken på att hålla mig vaken en natt... jag vill bara gråta. Är nu gravid i vecka 8 och har redan ungefär en handfull barn. Det är alltså inte min första graviditet. Det innebär ju att jag alltid måste ställa om dygnet direkt för att första lediga natt gå upp klockan 06 för att ta mina övriga barn till skola och dagis. Det känns helt enkelt orimligt. Vad gör man? Om jag förstått det rätt ska arbetsgivaren omplacera en om det är möjligt, men jag kan inte heller jobba dag då det inte funkar med min mans jobb som även han börjar jättetidigt. Nattjobb passar mig utmärkt när jag mår okej, d.v.s. som jag brukar. Tyvärr är jobbet också psykologisk väldigt olämpligt för gravida, men det kanske ingen tar hänsyn till? Är det sjukskrivnng som gäller? Fram till att jag skulle kunna söka graviditetspenning?

Någon med liknande erfarenhet?

• Svar på tråden Nattjobb och gravid omföderska, vilka är alternativen?
  • stormfågel

Fast är det inte mest i början som många är så där utmattade? För mig (har fyra barn) har den där överjordiska hormonella tröttheten gått över i ungefär v. 12-13´och sen har jag funkat ganska bra till slutet.

Kanske kan du sjukskriva dig någon dag själv nu om du mår dåligt och sen ta ut någon extra föräldradag för något av de andra barnen så att du får en långhelg att vila ut på (när din man ta barnen helt och hållet) och sen se om tröttheten släpper om ett par veckor?

Och kan inte din man försöka avlasta dig så att du inte måste upp vid 06.00 med de andra barnen?

• moasa

Tack, du har såklart rätt i att den här speciella tröttheten kommer att gå över. Tyvärr beror min mer på att jag pluggat på hög nivå samtidigt som jag jobbat, och det under många år. Jag är helt enkelt färdig. Det känns liksom, oavsett om jag vilar upp mig eller inte, som att nattarbete inte riktigt lämpligt för min kropp, ens utan graviditeten just nu. Jag kan kanske inte jobba alls, när jag tänker efter. Det är bara så fruktansvärt att sjukskriva sig inom vården, när kollegorna redan går på knäna. 75% på dagtid kommer i alla fall inte att gå, men blir det ta om omplacering har jag väl kvar min omfattning, antar jag.

Jag pluggar dessutom och vill egentligen inte bli sjukskriven av den anledningen heller. Jag vill ju kunna komma in med resultat till skolan, om det går. Studierna är ju också det minsta problemet. Jag gör det jag orkar och resten får vara.

• Elinors

Jag tycker du ska boka tid hos en läkare för att se efter möjligheterna på en kort sjukskrivning. Typ 2-3 veckor och sedan utvärdera hur du mår och om du behöver fortsätta den. Min trötthet försvann in förens i v. 20 så det är ju ingen garanti att den går bort i v. 12-13. Alternativt om du har föräldradagar kvar för något av dem andra barnen du kan ta ut. På jobbet ska du inte vara om du mår så som du mår, det blir inte bra vare sig för dig eller för patienterna/vårdtagarna. Att det finns ont om sjuksköterskor är inte heller ditt fel, det är arbetsgivarens uppgift att se till att det finns gott om vikarier. Hoppas du snart mår bättre och lycka till! :)

Svar på tråden Nattjobb och gravid omföderska, vilka är alternativen?