Nattjobb och gravid omföderska, vilka är alternativen?
Hej!
Jag jobbar ca 75% natt som sjuksköterska och är redan nu helt utmattad. Har en massa symptom på stress; så som skakningar, minnesförlust, något min terapeut kallar ångest bl.a. Jag har dessutom varit borta från jobbet i några månader nu, på grund avhelt andra skäl, men bara tanken på att hålla mig vaken en natt... jag vill bara gråta. Är nu gravid i vecka 8 och har redan ungefär en handfull barn. Det är alltså inte min första graviditet. Det innebär ju att jag alltid måste ställa om dygnet direkt för att första lediga natt gå upp klockan 06 för att ta mina övriga barn till skola och dagis. Det känns helt enkelt orimligt. Vad gör man? Om jag förstått det rätt ska arbetsgivaren omplacera en om det är möjligt, men jag kan inte heller jobba dag då det inte funkar med min mans jobb som även han börjar jättetidigt. Nattjobb passar mig utmärkt när jag mår okej, d.v.s. som jag brukar. Tyvärr är jobbet också psykologisk väldigt olämpligt för gravida, men det kanske ingen tar hänsyn till? Är det sjukskrivnng som gäller? Fram till att jag skulle kunna söka graviditetspenning?
Någon med liknande erfarenhet?